вівторок, 08 грудня 2015 07:55

У Москву з'їжджаються далекобійники з усієї Росії

У Росії три тижні триває протест далекобійників. Водії виступають проти нової системи податків "Платон". Її запровадили 15 листопада. Кожен власник фури з 1 березня наступного року платитиме 3,06 руб. (90 коп. — "ГПУ") за кілометр проїзду трасою. Система належить наближеному до президента Володимира Путіна Ігореві Роттенбергу.

У п'ятницю, 4 грудня, кілька сотень вантажівок прорвалися у центр Москви. Частина машин виїхала на столичну Кільцеву дорогу, взяли участь в акції "Равлик" – їздять із найменшою дозволеною швидкістю. Згодом виїзд далекобійникам на МКАД частково перекрили. У поліції це пояснили проведенням спецзаходу, що збігся з акцією водіїв.

Ввечері того ж дня Державна дума в екстреному порядку скасувала майже всі види штрафів за системою "Платон". Стягнення за проїзд фур без сплати зменшили майже вдесятеро: до 5 тис. руб. — 1800 грн. Для юридичних осіб — 10 тис. руб., тобто 3700 грн.

Після спроб заблокувати МКАД далекобійники обрали нову тактику. Хочуть організувати постійний протестний табір на в'їзді до столиці РФ. Там припаркувались 20 вантажівок із Петербурга, Ленінградської області та інших регіонів. Пізніше в'їзд у табір перекрили працівники ДАІ, чергує ОМОН. Далекобійники обговорюють створення незалежної профспілки.

— Ситуація із системою "Платон" не нова. Її вигадали 2011-го, — розповідає координатор акції Сергій Гуляєв, 53 роки. — Говоримо з ним скайпом у вівторок, 1 грудня. — Та в роботу її ввели саме зараз. Змусили водіїв купувати прилади, реєструватися, платити гроші. Народ почав протестувати, бо це дуже дорого.

Через кризу із санкціями, падіння рубля, різними ембарго, люди стали менше купувати. Відповідно далекобійники — менше возити, ринок перевезень скоротився. Майже всі працювали на межі рентабельності. А тут ще доведеться платити за проїзд і дорожній податок. Порахували, що люди виходять у мінус.

Наскільки дорогою є система?

— Наприклад, рейс Санкт-Петербург-Москва коштує приблизно 38–40 тисяч рублів (близько 11,7 тис. грн. — "ГПУ"). Із них витрати: паливо — 18 тисяч, платні ділянки доріг — 2,4 тисячі, стоянки, готель, харчування — 2 тисячі. Заміна мастила, фільтрів — майже 4 тисячі. Збори соц­страху, податок на діяльність — ще 1,3–1,5 тисячі. Ще півтори тисячі йде на річний транспортний податок, страховку. Це якщо не враховувати амортизацію, порване колесо, дрібні ремонти й побори різних контролюючих органів.

Чистими за рейс далекобійник на своїй машині заробляє 9–11 тисяч (2,6–3,2 тис. грн. — "ГПУ"). На місяць це 36–44 тисячі рублів (10,5–13 тис. грн. — "ГПУ"). Тепер множимо 8 тисяч кілометрів пробігу на новий податок у 3,06 рубля за кілометр. Отримуємо 24 720 рублів (7,3 тис. грн. — "ГПУ"). Їх треба віддати зі своєї зарплати якомусь кровососу. Більше половини.

Перед запровадженням системи радилася з людьми, чи поставили перед фактом?

— У Росії ніхто ні з ким не радиться. Вирішили, що з далекобійників можна легко щось отримати. Мовляв, вони ж непогано заробляють і не збідніють. Насправді далекобійники — беззахисні перед законом. Працюють в умовах підвищеної небезпеки. Багато технічних регламентів і вимог до вантажівки: щоб не старша певного віку, щоб не було перевантаження.

Система "Платон" — чисто корупційна схема. Коли її планували, про економіку ніхто й не думав. Її вигадав син друга президента — Ігор Ротенберг (компанія Ігоря Ротенберга "РТ-Інвест Транспортні системи" є розробником й оператором системи "Платон". — "ГПУ"). Йому ця схема приноситиме 10 мільярдів доларів на рік. Це як дохід невеликих нафтових компаній.

Протест далекобійників може бути серйозним? Росіяни доволі пасивні.

— Погоджуюся, росіян у "жирні" роки трохи розбалували. Всі розслабилися. Зараз бачимо протест з економічними вимогами великої і сильної групи людей. Я не говорю про їхню політичну грамотність. Далекобійник сам собі і бухгалтер, і слюсар, і логіст. Організував бізнес, заробляє гроші. І раптом щось пішло не так.

Далекобійники стоятимуть до кінця?

— Не мають іншого виходу. Якщо цю плату не скасують, то нехай знижують вартість проїзду. А так навіть продати машини нікому. Ринок переповнений, зможуть продати лише на запчастини або брухт. Тож мусять досягнути свого.

Цю ситуацію хлопці пов'язують не лише з Ротенбергом, а й із Путіним. Зізнаються, ще вчора носили футболку з ним, а сьогодні він із них останню сорочку знімає. Мовляв, навіщо такий президент, який відстоює інтереси олігархів, а не двох мільйонів далекобійників.

Цей протест можна розгорнути на всю систему. Ми зіштовхнулися із кричущою корупцією, що збагачує одну сім'ю і збіднює мільйони людей. Якщо не зламати цю систему, то платитиме подібним "ротенбергам" вся країна. Бо перевезення, транспортна логістика закладені в усіх товарах. Якщо піднімають ціну за дороги, то завтра хліб коштуватиме не 20, а 25 рублів. І так — усі продукти.

Люди збираються їхати на протест до Москви?

— З'їжджаються з Санкт-Петербурга, Нижнього Новгорода, Волгограда, Дагестана, Білгорода. Колонами їхати не можемо — лише одиночними ­автомобілями по три–п'ять авто. Просимо не вступати в суперечки з ДАІ, поліцією, не розповідати, куди вони їдуть. Люди вигадують легенди.

Настрій гарний, у людей з'явилася надія. Якщо переможемо ми, то переможуть усі. Можливо, вдасться скинути "упиря", який загнав Росію у всю цю історію. Але вирішуватимемо задачі поcтупово, спочатку — локальні.

Якщо далекобійники стоятимуть до кінця, то покажуть приклад іншим. Наприклад нафтовикам, які мерзнуть у Заполяр'ї, а гроші отримує Сечин (Ігор Сечин — президент державної компанії "Роснефть". — "ГПУ"). Люди зрозуміють, що їх двічі пограбували — долар удвічі виріс, а спожив­чий кошик зменшився. Може, щось почне зрушуватися. Хоча більшість росіян, обдурені телебаченням, помиратимуть від голоду зі словами про Путіна.

Тобто в Росії холодильник ще не переміг телевізора?

— Ще ні. У Ленінграді люди їли своїх дітей, але прославляли вождя. Межа терпіння в нашого народу велика. У XX столітті найкращих людей знищували, убивали всіх, хто щось міг зробити. Ця негативна селекція внесла серйозні психологічні корективи у свідомість народу.

Якщо після смерті Сталіна люди тільки через три роки зрозуміли, хто ними керував, то у випадку з Путіним все буде швидше. Це вже відбувається. Недавно ­вийшло розслідування Олексія ­Навального (російського опозиційного політика. — "ГПУ") про генпрокурора. Метастази пішли, їх не заховати. Завтра можемо дізнатися те саме про прем'єр-міністра, віце-прем'єрів, чиновників адміністрації президента. Поки що вони почуваються в безпеці, але вже тривожно. Розуміють, що є не лише санкції й ізоляція, а вже починається внутрішнє невдоволення.

Влада на протести поки що не реагує. Чи є тиск із боку поліції?

— Якщо хлопці потраплять під ОМОНівські дубинки, буде так само, як зі студентами на майдані в Києві. Тоді вже всі піднімуться. Робітники — не політики. Вони не боротимуться за глобальні речі: чесні вибори, ще щось там. Боротимуться за виживання, за свої сім'ї, щоб нагодувати своїх дітей. Бо якщо люди не можуть купити їжу і заплатити за квартиру, тоді як інші їдять у три рила, вони починають ставити запитання. Хоч зараз вони ще досить наївні. Вірять у державу, Путіна, що їх не покинуть, що це Ротенберги погані, а "цар" усього просто не знає.

Закінчив військове училище у Львові

Сергій Гуляєв, 53 роки, політик, журналіст, письменник. Народився в сім'ї російського офіцера. Закінчив факультет військової журналістики Львівського вищого військово-політичного училища. Два роки служив в Афганістані. З 1986-го по 1987-й брав участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. Звільнився у званні майора.

Працював у журналістиці, був спецкором "ІТАР-ТАСС" у Чечні.

2002-го його обрали депутатом законодавчих зборів у Санкт-Петербурзі. Голова комісії з питань земельних відносин й використання приміських територій.

З листопада 2015-го — один із членів координаційної ради мітингів російських далекобійників.

Член Союзу письменників Росії, автор чотирьох книжок про Афганістан, Чорнобиль і Чечню.

Одружений. Виховує доньок — Анастасію і Ксенію та сина Івана.

Зараз ви читаєте новину «У Москву з'їжджаються далекобійники з усієї Росії». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути