вівторок, 27 грудня 2011 10:39

"Талант найменш справедливо поділений між людьми"

Автор: фото з сайта www.iam.pl
  Павел Поторочин: ”Важко повірити, що Україна не може знайти кільканадцять мільйонів євро на те, аби світ дізнався про її культуру”
Павел Поторочин: ”Важко повірити, що Україна не може знайти кільканадцять мільйонів євро на те, аби світ дізнався про її культуру”

— Культурна привабливість держави важлива для залучення іноземних інвестицій. Найголовнішим є розмір ринку і доступ до нього. На другому місці — законодавча та податкова стабільність. Третє — стійкість банківського сектору. Четверте — достатні ресурси робочої сили та її кваліфікація. І на п'ятому місці — культура, — каже директор польського Інституту Адама Міцкевича 50-річний Павел Поторочин.

Чому культурна привабливість стоїть після економічних критеріїв?

— Мені це пояснив один з американських мільярдерів: "Якщо щось куплю або збудую чи приватизую в Польщі, то мій менеджмент має їхати в країну і жити там три, п'ять, 10 років. Люди повинні мати кіно, театр, оперу, балет, філармонію, джаз, добрі англійські школи для дітей. А це все — культура". Тому ми намагаємося розповісти у світі, що, крім інфраструктури і доброго інвестиційного клімату, в Польщі є також культурне середовище, яке дозволяє нормальне життя.

Наскільки важливою є культура для сприйняття держави не лише інвесторами, а й іншими людьми?

— Позитивному іміджу країни сприяють культура і спорт. При цьому культура є найдешевшим і найдієвішим способом донести інформацію про цінності народу.

Навряд чи імідж України формують культурні бренди. Швидше — Чорнобиль, боксери Клички, футболіст Шевченко.

— А що Україна зробила, щоб змінити свій імідж? У вас немає структури, подібної до Інституту Адама Міцкевича, який популяризує польську культуру за кордоном. Але якщо забажаєте створити таку, ми охоче поділимося досвідом, доробком, зв'язками.

У скільки польському бюджету обходиться ваш інститут?

— Цього року ми реалізовували культурну програму польського президентства в Євросоюзі. Бюджет становив 10-12 мільйонів євро. У звичайний рік — близько восьми мільйонів.

В Україні натомість для президента купують гелікоптер приблизно за 12 мільйонів євро.

— Президент повинен мати добрий гелікоптер, літак — ми це знаємо як ніхто (10 квітня 2010-го в авіакатастрофі під російським Смоленськом загинув польський президент Лех Качинський. — "ГПУ"). Але Україна — багата країна. Важко повірити, що ви не можете знайти кільканадцять мільйонів євро на те, аби світ дізнався про вашу культуру. Принаймні можете популяризувати її в Польщі — це близько й недорого. Натомість української культурної активності в нас немає. Відомі, можливо, хор "Думка", рок-н-рольний гурт "П'ятниця" і письменник Юрій Андрухович. Українську культуру треба пропагувати принаймні в польсько-українських відносинах, а потім поляки охоче допоможуть вам поширювати її на Заході.

В Україні активно присутня російська культура: їхні театри, виконавці безперервно тут гастролюють, центральні канали постійно демонструють їхні фільми. Як досягти балансу?

— Польща також намагається активно представляти себе в Україні. Нещодавно на фестивалі "Дім химер" було п'ять вистав польських театрів. Є п'ять польських супутникових телеканалів. Ваш телеканал "ТВі" показує польські фільми. Ми охочі до співпраці з Україною, зокрема й до реалізації українських проектів у Польщі. Але якогось механізму і партнера для такої співпраці поки що не видно.

Чи існує культурний бар'єр між Україною і Польщею — можливо, різні погляди на шляхи розвитку сучасного мистецтва?

— Не бачу жодного бар'єра. Є тільки візовий режим. Знаю, що група польських депутатів Європарламенту інтенсивно працює над запровадженням спеціальних шенгенських віз для артистів. Щоби вони могли подорожувати вільно, з мінімальними формальностями. Це важливо для культурного обміну. Сьогодні в цій сфері страшна бюрократія.

Що важливіше для просування культури — талант чи гроші?

— На першому місці завжди талант. Він найменш справедливо поділений між людьми. Працьовитих і грошовитих багато, а талановитих — одиниці.

Але ви часто порівнюєте культуру з бізнесом.

— Культура не є бізнесом. Нею можна управляти за бізнесовими правилами. Кінцевою метою бізнесу є зиск. Культура є частиною економіки, її метою також є зиск. Але він не вимірюється грошима.

Наскільки важливий для розвитку сучасної культури інтернет?

— Мережа змінила спосіб творення культури, в цьому сенсі вона належить не до технологій, а до культурної сфери. Дехто навіть каже: чого немає в інтернеті, того немає взагалі.

Тоді людина може не ходити в оперу чи галерею, бо все можна побачити в комп'ютері?

— Навпаки, завдяки інтернету людей можна залучати до концертних залів чи музеїв. Сама по собі мережа не задовольнить культурних потреб. Інтернет не творить. Він лише популяризатор і маркетолог культури.

Зараз ви читаєте новину «"Талант найменш справедливо поділений між людьми"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 35413
Голосування Які умови миру і зупинення війни для вас прийнятні
  • Відмова від Донбасу, але вивід військ РФ з усіх інших територій
  • Замороження питання Криму на 10-15 років
  • Відмова від Криму і Донбасу за умови надання гарантій безпеки від Заходу щодо всіх інших територій
  • Зупинка війни по нинішній лінії фронту
  • Лише повне відведення військ РФ до кордонів 1991-го
  • Ваш варіант
Переглянути