Ексклюзиви
вівторок, 23 липня 2019 06:45

Солома для Верді

Автор: ВОЛОДИМИР КАЗАНЕВСЬКИЙ
 

На похороні Бориса Олійника я розговорився із дрібним клерком, який забрів провести в останню дорогу великого поета. Так собі знічев'я запитав:

— Ви про солому для Верді щось чули?

— Верді й солома — ви що, жартуєте? — здивувався клерк. — Високе мистецтво і паливо для селянської хати?

— Джузеппе Верді жив і помирав у Мілані, де знаменита опера "Ла Скала". Міланці любили його мало не як Бога, бо в музиці він і був Бог. Помирав у великих муках. Гомін вулиці не давав спокою. Тоді шанувальники маестро навезли в місто силу-силенну соломи і заслали нею вулицю композитора, щоб йому було згасати тільки у звуках його геніальних мелодій.

Ішлося не про солому, а про уміння міланців віддати шану своєму співвітчизникові.

Згадалася мені ця розмова на Байковому цвинтарі у зв'язку з ідеєю президента Володимира Зеленського називати вулиці іменами живих митців і героїв. Ідея не з нових. Ще за життя Олександра Білаша і Бориса Олійника їхніми іменами назвали гімназію і музичну школу у Градизьку і середню школу в Нових Санжарах на Полтавщині. Та й тільки. А ось вулиць з іменами цих велетнів нема й після смерті ні в Києві, ні в Полтаві, ні деінде. Лиш у Градизьку ім'я Білаша присвоєно вулиці, де стоїть його батьківський дім.

Колись з Олександром Івановичем Ковінькою, великим нашим гумористом і страдником ГУЛАГу, ми обговорювали увічнення в Полтаві його загиблих у вогні репресій побратимів. Яке відношення до Полтави мали Фрунзе чи Енгельс, які їхні заслуги перед древнім українським містом, якщо в ньому нема вулиць Пилипа Капельгородського чи Петра Ванченка?

Олександр Іванович пожартував: "Тут, Іване, спрацьовує принцип: убери пень, то й він буде хорошень. Фрунзе роблять таким пнем, а хто для тих, хто називає й перейменовує, якийсь Пилип чи Петро? Пенька роблять за Панька, так і живемо".

Скажете, декомунізація прибрала багато пеньків. А кого ж роблять Паньками? Пішла мода на нових ідолів, як правило, зі сфери політики. Були леніни, косіори, постишеви — стали чорноволи, бандери, шухевичі. Тут не про те, що вони гідні чи ні пошанування — а про те, що їх тулять до всіх міст і вулиць, де про них ніхто й не чув. Найменування пам'ятних місць новим набором зі сфери політики, тільки іншого ідеологічного штибу, стає явищем таким же неприйнятним, як і засилля імен радянських вождів у топоніміці українських міст і сіл.

Час усе вирішить і розв'яже. Щось приживеться, а щось ні. Гарно будяк цвіте, ніхто не рве, хіба що для відварів і настоянки. І я почав із соломи для Верді не для того, щоб говорити тільки про увічнення чи пошану тих, хто відійшов у кращі світи, а про повагу до тих, хто ще живий. І не обов'язково масштабу Верді чи нашого Тараса — масштабу самого народу, а це ніяк не менше постатей геніїв.

Ніхто не вимагає соломою вкривати вулиці, де живе український люд. Але й обіцяти народові мир та достаток й одночасно тримати його у чорному тілі і дерти з нього шкуру — яка держава може собі дозволити таке на початку третього тисячоліття? А наш ошуканий народ живе у тому чорному тілі ось уже чверть століття.

Борис Олійник писав: "Новий хазяїн світового чину Твій рід і люд наївний, мов курей, Заманить вміло в імпортну торбину, І Україну нарече Юкрейн". Він, сповідуючи ідею розвитку історії по спіралі, сподівався, що наш народ у своїй державі сягне сили і гідності. Так, його обманули двома революціями. Так, він помилявся у вірі й надії, у вождях і провідниках, але хтось же має розірвати цей ланцюг невдач. Президентські і парламентські вибори мають стати оцим хтосем, та чи стануть? Чи справлять нові обіцянки претенденти не на полковницьку чи генеральську папаху, а на президентську й депутатську булаву? Хто вистелить народові не солому, а гарантію його гідного життя на рідній землі? Чи народу скажуть, як уже не раз було: сьорбайте, хлопці, юшку, а риба насподі? У нас же в політиці заведено люд виціловувати до втрати пульсу, а не любити. Всього можна чекати, аж до гирлигою по ребрах.

Ми хочемо жити в країні, де були б вулиці не тільки вождів і борців, а й звичайних трудяг і наших сучасників. Де б шанувалися праця, слово і голос, але насамперед шанувався народ, яким управляли не носії тугих калиток, а розум, совість і честь. Де б кожен був Верді і Тарасом чи, як уже входить у тренд, кожен почувався президентом. Де б декомунізація чи денаціоналізація не ставали стерилізаціями історії і сучасного чину, а давали рости квітам, аби не родили бур'яни та будяки з усякими карантинними дивоглядами. Не для того, щоб сто літ свиней пасти, а щоб сто літ жити у щасті. І щоб наш сад не минали солов'ї. Це буде. Коли? Про День Пришестя знає лиш Господь, — писав Борис Олійник. Та думається, цей день уже на порозі.

Зараз ви читаєте новину «Солома для Верді». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Голосів: 35413
Голосування Які умови миру і зупинення війни для вас прийнятні
  • Відмова від Донбасу, але вивід військ РФ з усіх інших територій
  • Замороження питання Криму на 10-15 років
  • Відмова від Криму і Донбасу за умови надання гарантій безпеки від Заходу щодо всіх інших територій
  • Зупинка війни по нинішній лінії фронту
  • Лише повне відведення військ РФ до кордонів 1991-го
  • Ваш варіант
Переглянути