Найбільші світові споживачі скрапленого газу — Сполучені Штати, Японія, Південна Корея, Китай та Індія — уже кілька років роблять ставку на цей вид палива. Україна не відстає — щороку частка скрапленого газу зростає приблизно на 25%. А коли є високий попит, підстрибують ціни. Свідчення цього — подорожчання автогазу, нівелювати який вдалося зусиллями паливного ринку. Стабілізувати вартість газу для населення допомогли аукціони.
Скрапленим газом користуються не лише автомобілісти. Купують його жителі негазифікованих сіл. Останніми роками процес газифікації загальмував, тому проблема палива для населення донедавна стояла досить гостро.
— Споживач балонного газу зазвичай живе у віддалених селах, — каже заступник голови правління ПАТ "Львівгаз" Любомир Остапчук. — Переважно це або пенсіонери, або люди невисокого достатку. Для них вартість газу для обігріву житла чи приготування їжі має велике значення.
Із 2009-го державні підприємства, які повинні насамперед забезпечувати людей дешевим видом палива, почали продавати весь скраплений газ комерційним структурам. Від цього отримували надприбутки, а кошти виводили через механізми закупівель товарів і послуг за завищеними цінами. А облгази і понад 10 тис. працівників спеціалізованих підприємств, які постачають скраплений газ, опинилися без ресурсу палива для населення і майже рік зазнавали прямих збитків. Цілі райони залишилися без палива. Аби якось викрутитися, люди почали заправляти газ на автомобільних заправках. Робити це суворо заборонено законодавством.
— Це не жарти. Кожен балон — це по суті невелика бомба. Тиск всередині становить шість атмосфер, — каже Роман Фещенко, директор держпідприємства "Пропан" "Житомиргазу". — Якщо працівники сертифікованих підприємств приділяють велику увагу безпеці і, зрештою, уміють це робити, то на автомобільних заправках нічим перевірити герметичність балонів. Майже всі вибухи балонів скрапленого газу в побутових умовах пов'язані з тим, що люди самостійно заправляли їх. Трапляється, іноді навіть перевірений балон починає "травити". Особливо взимку, коли з холоду його переносять у тепле приміщення, і він нагрівається.
Інша складова проблеми — ціна. Автомобільний газ суттєво дорожчий за той, який використовують газопостачальні підприємства. Балон можна заправити за 140–150 грн, а на автомобільній заправці — за 240 грн.
Ключ до розв'язання проблеми знайшли 2010-го. Тоді розробили механізм задоволення потреб населення у побутовому скрапленому газі — спеціалізовані аукціони.
— У травні провели аукціон із продажу скрапленого газу для споживачів, — розповідає заступник голови правління "Дніпропетровськоблгазу" Дмитро Круподьоров. — Цим вдалося зафіксувати ціну газу до кінця року.
Постачальники отримали нагоду знизити ціну свого товару. Вартість балона на "Львівгазі" зменшилася із 164 до 151 грн, а на "Житомиргазі" — із 180 до 155 грн.
— Стабільність постачань особливо важлива у період росту комерційних цін та початку опалювального сезону, — додає Дмитро Круподьоров. — Якщо врахувати, що в Україні газифіковано менш як 50 відсотків населених пунктів, це має вкрай велике соціальне значення. Якщо збережеться прозора система аукціонів, ціна залишатиметься стабільною. Якщо виробничники знову вирішать пірнути у хаос, тоді люди замість 150 гривень не лише платитимуть удвічі більше, але й ризикуватимуть життям.
Коментарі