Верховна Рада підтримала в першому читанні урядову редакцію Податкового кодексу. Щорічні втрати місцевих бюджетів від дії цього документа можуть сягати 2,2 млрд грн, вважає експерт Асоціації міст України Юрій Ганущак, 49 років.
— Новий проект Податкового кодексу ліквідовує компенсатори, які наповнювали місцеві бюджети, — розповідає. — Скасування транспортного податку призведе до найбільших втрат — порядка 1,6 мільярда гривень. Раніше транспортний збір платили всі щороку, а з нового року лише при першій реєстрації транспортного засобу. У загальній сумі від цього виручать усього 20 мільйонів гривень. Акциз на бензин перетягнули на державний бюджет. Місцева влада може збирати додатковий торговий патент при торгівлі нафтопродуктами і газом — по 50 гривень з одного заправочного "пістолета" на місяць. Але це дасть у бюджет максимум 60 мільйонів гривень. Фактично, дорожне господарство місцевих бюджетів просто помножили на нуль. Коштів на ремонт полотна нема, хоч дороги у містах розбиваються сильніше, ніж на трасі.
Зменшаться й доходи від інших податків і зборів: комунального збиратимуть не більше як 150 мільйонів, ринкового — не більше 600. Найбільше від цього постраждають бюджети малих міст, де немає постійних базарів, а є тільки торгівля вихідного дня. Податковий кодекс нищить принципи місцевого самоврядування. Воно починається тільки тоді, коли органи місцевої влади можуть управляти власним бюджетом. Але для цього їм треба мати міцну базу оподаткування. Наприклад, зараз я плачу податок на землю — 15 гривень на рік. Але ж папірець платіжки коштує дорожче. Це несерйозна сума для того, щоб я мав право вимагати щось від міського голови. Скажімо, заасфальтувати шмат дороги біля мого будинку. Гляньте, як творці Податкового кодексу "покарали багатих" — вводять податок на нерухомість. Його платитимуть усього два відсотки населення і то суму меншу, ніж коштує один раз заправити "лексус". У Європі та Сполучених Штатах багатії платять по два відсотки від ринкової вартості нерухомості. Для прикладу, каліфорнійський губернатор Арнольд Шварценеґґер, щоб заохотити менше забруднювати територію штату, увів подвійний податок на джипи. Розрахунок простий: ти можеш їздити на роботу ординарною машиною, але якщо вибираєш авто понад 3 тисячі "кубиків", то випендрюєшся.
Донедавна ситуацію у суспільстві стабілізувало місцеве самоврядування. Якщо вдома є вода і тепло, є на чому їздити на роботу, діти в школу ходять, лікарі сяк-так лікують — усе це коштом місцевого бюджету. І обивателя мало хвилює, що там міняють у верхах. Але вже завтра місцева інфраструктура може завалитися, бо із мінімальних 10 відсотків на оновлення основних фондів зараз виділяють усього три. Судячи із загальної тенденції централізації, єдиним більмом в оці нової влади є нинішній Бюджетний кодекс, який дозволяє більш-менш рівномірно робити розрахунки між центром і периферією. Якщо і його ліквідують, тоді країна повернеться до ручного управління фінансами, з валізами, хабарами і відкатами. Після місцевих виборів ми можемо отримати таку країну: там, де переможе опозиція, її задушать фінансово, де прийдуть до влади свої, закриють рота критикам.
Коментарі