У вівторок у другому читанні депутати Верховної Ради ухвалили закон, що передбачає скасування обов'язкового техогляду для легкових автомобілів, які не використовують у комерційних цілях. Цей закон передає право проводити техогляд приватним станціям технічного огляду. Окрім того, скасували вимогу обов'язкової наявності у водія дорожнього, маршрутного, листа і доручення на керування транспортним засобом.
— Державний техогляд жодним чином не впливав на справність автопарку в Україні, тому він не потрібен. А ось скасування доручення ускладнить життя водіїв, особливо тих, що купують і продають потримані авто, — вважає 30-річний Анатолій Соболевський, старший юрист Всеукраїнської громадської організації "Захист прав споживачів фінансових послуг".
Талони про проходження техогляду можна знімати з лобового скла?
— Ні, не можна. Закон набирає чинності за 30 днів після прийняття, після того, як його опублікують у засобах масової інформації.
А що робити тим водіям, які мають пройти техогляд у липні?
— Я радив би поставити автомобілі на стоянку і користуватися громадським транспортом. Дешевше буде. І сьогодні, і завтра працівники ДАІ зупинятимуть тих, хто не має у нижньому правому кутку лобового скла талона про проходження техогляду. Водія без цього талона протягом наступних 30 днів вважатимуть порушником, з якого стягнуть штраф у розмірі 450 гривень.
Даїшники активніше перевірятимуть технічний стан машин на дорозі?
— Можливо, і будуть. Але за законом, вони мають право зупиняти для вказування видимих недоліків на автомобілі. Наприклад, машина димить, має довгий гальмівний шлях або не світить фара.
Скасування техогляду призведе до збільшеної аварійності?
— Ні. Техогляд проходили за всіма правилами лише 10 відсотків водіїв. Решта купували талони. Техогляд був абсолютно зайвий. Це був один зі способів збагачення чиновників. Бо навіть коли автомобіль потрапляв у ДТП через несправний технічний стан, відповідав за це господар, а не ДАІ, яка нібито перевіряло технічний стан машини.
Чого чекати водіям після скасування техогляду? Можливо, з'являться нові способи хабарництва чи збагачення чиновників?
— Звісно, з'являться. Будь-який закон пишуть під чиїсь інтереси. Так само із законом про техогляд. На перший погляд, добре, що його відмінили. Але разом із цим скасували доручення. У ДАІ підрахували, що техогляд не дає таких прибутків, як хотілося б. А в Україні більша частина потриманих автомобілів. Останні два-три роки їх ринок пожвавився. Люди при продажу виписували генеральне доручення на того, хто купив машину. А зараз доручення немає. Кілька років діє обов'язкове цивільне страхування транспортних засобів. Тобто такими умовами продавців уживаних авто примусять знімати машини з обліку, а покупець ставитиме. Щоб оформити доручення, потрібно було витратити 300 гривень. А зараз, аби поставити на облік, доведеться викласти щонайменше 2 тисячі. Доходи ДАІ виростуть у кілька разів.
Що буде з власниками комерційного транспорту?
— Вони, як і раніше, раз на два роки проходитимуть техогляд. Точніше, купуватимуть. Техогляд планують віддати комерційним установам, які під страхом того, що в них держава забере ліцензію, проводитимуть його якісно. Але насправді ніхто нікого не боятиметься. Власниками цих станцій будуть сьогоднішні даїшники, й усе робитимуть, як раніше.
Коментарі
6