середа, 11 січня 2006 18:45

"Нас частіше на руках носять"


20-річний Ігор погано ходить і говорить. Але добре знає математику й фізику. Він інвалід I групи. Закінчив спеціальний інтернат для дітей з порушенням опорно-рухового апарату. Потім вирішив вступати до одного з технічних столичних вузів.

— На усному іспиті мене валили як могли, — згадує Ігор. — Я розв"язав усі задачі, відповів на всі запитання. Почали задавати додаткові. А у мене від хвилювання спазми в горлі — говорити не можу...

Мову хлопця зрозуміти важко, навіть коли він спокійний. Утім, як і почерк: його руки сковані паралічем.

— Не пам"ятаю, як вийшов з аудиторії, — продовжує він. — В очах темно. Тут до мене підійшов літній професор із приймальної комісії. Руку тисне, у самого на очах сльози. "Молодець, синок!" — сказав. Потім повернувся і пішов геть. А я все ж таки пройшов за конкурсом.

На усному іспиті мене валили як могли

Вони продовжують виживати у своєму світі хвороб, комплексів, переживань і депресій. Їх 3 мільйони — інвалідів різних груп і категорій. Близько 145 тис. — діти. У них є "своє" свято: 3 грудня — Всесвітній день інваліда. З цієї нагоди вони одержують пайки від соцзабезу, подарунки від місцевої влади і закордонних добродійників. Та ще, мабуть, надію, що ситуація змінюватиметься на краще.

Формально вони мають право на працю, освіту, участь у житті суспільства. Насправді реалізувати його може далеко не кожен.

32-річна Марина мріяла вчитися в інституті. Однак діагноз — дитячий церебральний параліч, а значить, інвалідність — робив її мрію примарною. У 1990-му мама дівчинки випадково дізналася про спеціальну постанову, згідно з якою інваліди I і II груп зараховуються до вузів поза конкурсом. Та щоб скористатися цією пільгою, треба мати дозвіл лікарсько-трудової експертизи. У міській експертній комісії Марина почула:

— Нащо воно тобі? З твоїми діагнозом і групою вдома сиди, книжки читай та пенсію отримуй. Припустимо, дамо ми тобі дозвіл. Вступиш, держава тебе вивчить, а далі що? Як на роботу будеш влаштовуватися? Хто тебе візьме? Хочеш вчитися — твої проблеми. Тільки радимо: нікому не говори, що ти інвалід. Тоді, може, й прослизнеш за конкурсом.

Марина "прослизнула", так і не скориставшись пільгою.

Проблему навчання студентів-інвалідів досі не вирішено, стверджує старший викладач англійської мови Міжнародного університету розвитку людини "Україна" 32-річна Вікторія Авер"янова. Вона працює з абсолютно глухими та тими, хто чує погано.

Радимо: нікому не говори, що ти інвалід

— Спеціально підготовлених викладачів, які б враховували психофізичні особливості людей з обмеженими можливостями, дуже мало, — каже Вікторія.

Ще однією проблемою, додає викладачка, є самосприйняття дітей-інвалідів. Через особливості виховання, ставлення у суспільстві, фізичну неповноцінність вони мають завищену або, навпаки, занижену самооцінку. Одні — дуже сором"язливі й пригнічені. Інші вважають, що їм усі навколо винні. Обидві позиції заважають нормальному розвиткові. Навіть з вузівськими дипломами таким людям дуже важко влаштуватися на роботу. Згідно із законодавством, 5% вакансій на підприємствах мають пропонувати  інвалідам. Однак ця норма не дотримується.

Відчути себе повноцінним членом суспільства інвалідам заважає і непристосованість міського простору. Людина в інвалідному візку не може вільно пересуватися містом, їздити в транспорті, відвідувати кіно, театри тощо.

З Наталією Осауленко, 27 років, ми познайомилися на фіналі конкурсу "Міс Україна на візку". У неї були безтурботні дитинство, юність, студентство. Потім — автомобільна катастрофа, нерухомість, інвалідність.

Герої бразильських серіалів замінили мені друзів

— Тоді я зламалася. У прямому й переносному значенні цього слова. Тяжкий стан, депресія. Життя закінчилося, — згадує свої переживання Наталя. — Три роки провела в домашньому ув"язненні. Боялася вийти на вулицю. Жила бразильськими серіалами. Їхні герої замінили тоді мені друзів.

Остаточно Наталя повірила в себе після перемоги на конкурсі. Вона поновилася в університеті, одержала диплом економіста. Вийшла заміж, народила сина. Йому зараз вісім місяців. А Наталя з ранку до вечора пропадає на роботі. Вона завідує відділом реабілітації дітей-інвалідів при Територіальному центрі соціального обслуговування інвалідів та пенсіонерів у Ромнах Сумської області.

Наталя вважає, що і на візку можна жити повноцінно: вчитися, працювати, заробляти, кохати.

— Інколи запитують: чим відрізняється здорова дружина від дружини в інвалідному візку? Нас частіше на руках носять! Мене чоловік на другий поверх, коли ліфт не працює, без проблем піднімає. Думаю, що і на дев"ятий би виніс, якби треба було.

Зараз ви читаєте новину «"Нас частіше на руках носять"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути