Пʼятниця, 03 жовтня 2008 09:53

"Найгірше буде, якщо тупо штрафуватимуть по-максимуму"

Член координаційної ради Асоціації безпечного руху 47-річний Юрій Моїсеєв вважає, що підвищення штрафів за порушення правил дорожнього руху ситуацію не покращить.

Що думаєте про ухвалення Закону про збільшення штрафів за порушення правил дорожнього руху?

— Це серйозний прорив. Однак треба розуміти, що сам по собі закон нічого не вартує. Потрібно насамперед змінювати свідомість людей. Так, усі знають про майбутнє підвищення штрафів. Тепер думають — чи не забагато доведеться платити? Ми ж знаємо, як працюють автоінспектори. Нервують, бо відбиратимуть права. Припускають, у скільки обходитиметься нове законодавство. Якщо раніше давав 10 гривень хабара, тепер треба буде давати 150.

Така реакція людей зрозуміла. Їм же не розповідають, що щодня на українських дорогах гинуть у середньому 20 осіб. Ми на першому місці в Європі за рівнем смертності на дорогах.

Он, на ремені безпеки в нас ніхто не звертає уваги. А за його рахунок можна знизити рівень смертності внаслідок ДТП на 20 відсотків. Адже всі пасивні системи безпеки автомобіля розраховані на те, аби він був пристебнутий. Отож, якщо за непристебнутий ремінь штрафують, то це правильно. Бо так рятують життя.

Чи зможе збільшення суми штрафів скоротити кількість жертв на дорогах?

Якщо раніше давав 10 гривень хабара, тепер треба буде давати 150

— Маленькій дитині кажеш не лізти в розетку, але вона все одно лізе. Бо не знає, що таке напруга. Отакою є й поведінка нашого суспільства, зокрема водіїв. Якщо не змінюватиметься свідомість, жодні штрафи не допоможуть. Позбутися отих 20 смертей на добу можна лише системними діями.

Що маєте на увазі?

— Окрім ДАІ, є Автодор, Міністерство охорони здоров"я. На кількість аварій впливає стан і пропускна спроможність доріг. Чим вона менша, тим вірогіднішим є ризик ДТП. Щодо швидкої допомоги, то тут існує правило "золотої" години. Якщо вона встигає приїхати до цього часу, 70 процентів постраждалих в аварії виживають.

Наскільки виправдане різке збільшення суми штрафів — майже вдесятеро?

— Саме по собі це правильно. Безпека того коштує. Коли ти платиш 10–15 гривень — це ніщо, всі ж розуміють. У багатьох країнах сума штрафів значно перевищує те, що пропонують в Україні. У нас беруть тисячу, а в Угорщині 17 000 за аналогічне порушення. Але при цьому має забезпечуватися справедливість. Водій повинен чітко розуміти, чому з нього беруть від 100 до 500. Але найгірше, що зараз може статися — братимуть тупо 500 і все. Можливо, людина справді вперше за кермом, і можна обійтися попередженням. Або в техталон записати й узяти 100. Не починати з найжорсткішої санкції. Тому що вона виконує не лише караючу функцію, але й виховну. "Плаваюча" сума штрафу — значна небезпека. Може статися так: ДАІ, щоб показати результативність роботи, братиме по максимуму. І хто розбереться, відповідає це порушенню чи ні? Якщо комусь щось не подобатиметься, відправлятимуть оскаржувати все це в суди.


Які ще загрози ви бачите при застосуванні нового законодавства?

— Наприклад, якщо при таких величезних штрафах будуть ставити плани з їх збирання. Мовляв, у Донецькій області зібрати 2 мільйони, у Київській — мільйон. І вони, зрозуміло, це зберуть. Там заберуть 15 прав, там 45.

Як же водіям захищатися?

— Треба не водію себе захищати. А передусім навчити даїшників розумно застосовувати ці штрафи. Щоб не гналися за показниками, думали про відповідальність, порядок й умови застосування закону (начальник департаменту ДАІ МВС Сергій Коломієць заявив, що "застосування в повній мірі нового штрафного законодавства за порушення безпеки дорожнього руху вже наступного року може принести до бюджету близько 2 мільярдів гривень. — "ГПУ"). Мають бути чіткі фактори, що впливають на вибір санкцій. Відповідно, прокуратура чи суди повинні блокувати зловживання.

Зрештою, реальну загрозу я бачу не в самому законі. Усі його позиції ґрунтуються на світовій практиці. І характер дій міліції, і розмір штрафів, і види санкцій — усе це вже випробувано. Але ця практика ефективна, коли працює вся система. Суди, правоохоронні органи, громадські організації, навчання водіїв. Ухвалення Закону про збільшення штрафів — це перший крок. Тепер треба навчити працювати з тими новими нормами.

Зараз ви читаєте новину «"Найгірше буде, якщо тупо штрафуватимуть по-максимуму"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

1

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Голосів: 440
Голосування Яка найбільша проблема Києва?
  • Затори
  • Хаотична забудова
  • Нищення історичних місць
  • Незаконна торгівля, МАФи
  • Громадський транспорт
  • Мало шкіл та дитсадків
  • Сміття
Переглянути
Погода