вівторок, 20 липня 2010 03:03

Київ втрачає нагоду наповнити нафтопровід Одеса–Броди

Білоруси відмовилися від постачання російської нафти. Сировину для нафтопереробних заводів купують у Венесуели і возять українською залізницею з одеського порту. Також домовилися про транзит нафти естонською залізницею. Наступного року обсяги закупленої сировини зростуть до 10 млн тонн.

— У цій ситуації Україна могла би вирішити питання наповнення нафтою свого нафтогону Одеса–Броди, — вважає експерт з енергетичних питань 55-річний Богдан Соколовський. — Транспортування нафти залізничним транспортом дорожче, ніж трубним, і є менш безпечним із погляду екології.

Однак Мінськ не зможе переконати українську владу задіяти для цього нафтогін Одеса–Броди. Із простої причини: Київ веде прокремлівську політику. Москві альтернативна нафта в Білорусі не бажана. Тому там і створюють штучні перешкоди, щоби нафту довозили залізницею. Єдине, що змушує київську владу йти на певні поступки Мінську, це готовність білорусів шукати і знаходити альтернативні шляхи. Як-то через Литву з естонського порту Мууга. Якщо Київ і далі проводитиме синхронну з Кремлем політику, Україна не матиме необхідних обсягів нафти для заповнення Одеса–Броди. Навіщо тоді цей нафтогін?

Скільки може перекачувати ця магістраль?

— Потенційно Білорусь здатна заповнити трубу 10 мільйонами тонн. Іще 5–6 мільйонів тонн можемо брати для себе. Плюс 4–5 мільйонів можна качати у Словаччину і далі на Захід. Тобто, вже тепер завантаженість близько 14 мільйонів на рік. Капіталовкладеннями її можна збільшити і до 20–25 мільйонів. Це дасть перспективу на багато років уперед: забезпечимо нафтою і себе, і Білорусь, і всю Центральну Європу.

Що цьому перешкоджає?

— Контракт із росіянами щодо реверсу нафтопроводу. Він закінчився ще 1 січня 2010-го. Потім його продовжували на кілька місяців щоразу. Але яка ситуація зараз — це таємниця за сімома печатками. Вважаю, інформацію навмисно приховують від суспільства.

Запустити трубу ми були готові два роки тому. Україна підготувала проекти контрактів із постачальниками нафти з Азербайджану, зі споживачами в Білорусі та Чехії. Але Юлія Тимошенко зірвала процес в останню ніч перед підписанням документів. Очевидно, хтось заперечив цьому в Кремлі. Якби тоді запустили проект, Україна мала б прозору систему транзиту і головне — значні прибутки й незалежність у постачанні нафти. Це вплинуло б і на український ринок нафтопродуктів. Ми б не боялися підняття цін на бензин чи дизпальне, а збивали б їх виваженими кроками. Я вже не кажу про робочі місця на нафтопереробних заводах і модернізацію цих підприємств.

Наскільки ми залежимо від зовнішніх поставок нафти?

— Імпорту понад 80 відсотків. Постачальник єдиний — Російська Федерація. Маючи потужність НПЗ у 52 мільйони тонн на рік, ми дістаємо максимум 18 мільйонів, бо більше для внутрішнього ринку не потрібно. З іншого боку, підприємства нафтопереробки, за винятком заводу в Кременчуці, давно морально застаріли. Їх не модернізують. У жодному бізнес-проекті немає гарантій, що вкладені кошти повернуть інвесторові. Банк не дає кредит, бо не бачить перспективи підприємства без сировини. У виграші відтак імпортери, які завозять готовий продукт із Росії, Білорусі, Румунії чи Польщі.

Зараз ви читаєте новину «Київ втрачає нагоду наповнити нафтопровід Одеса–Броди». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

1

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути