Уже з початку 2007 року з вулиць та телеекранів може зникнути реклама горілки та цигарок. Верховна Рада має намір змінити закон "Про рекламу". Нещодавно в першому читанні вже було ухвалено два відповідні законопроекти.
Згодом їх об"єднають. Автор одного з них — 41-річний Микола Томенко з Блоку Юлії Тимошенко. Він пропонує заборонити зовнішню рекламу тютюну та алкоголю. Тобто ту, яка розміщується на так званих біґбордах. Згідно із законопроектом така заборона для цигарок має настати вже з 1 січня 2007 року, а для алкоголю — з 2008-го.
Представляючи законопроект, Микола Томенко посилався на результати соціологічного дослідження. Виявляється, в Україні нині курить 41% населення. Тимчасом як у середньому по Європі 32%, а в Росії — 36% населення. За інформацією нардепа, найбільше в Україні палять дівчата віком від 12 до 18 років.
Законопроект Бориса Беспалого, 53 роки, з "Нашої України" жорсткіший. Він пропонує заборонити рекламу алкоголю та тютюну ще й на телебаченні та радіо. А також запровадити для такої реклами систему спеціальних дозволів, обмежити її спеціалізованими виданнями чи виставками.
— Треба, щоб споживач докладав зусиль для того, щоб до цієї реклами добратися. А не нав"язувати її через біґборди чи телебачення. Не має бути така реклама активною та агресивною, — зауважує Борис Безпалий.
"Нашоукраїнець" виступає за поетапне запровадження цього законопроекту — бо інакше рекламісти можуть зазнати збитків. Рекламу з біґбордів, вважає Борис Беспалий, треба знімати уже з початку 2007-го. На телебаченні та в друкованих ЗМІ така реклама має зникнути протягом наступного року.
В Україні нині курить 41 відсотків населення
Виконавчий директор Асоціації зовнішньої реклами України Роман Паламарчук, 22 роки, каже, що до таких законодавчих ініціатив треба підходити без зайвого популізму.
Забороняти рекламу алкоголю й тютюну слід поетапно, щоб не обвалився рекламний ринок. Роман Паламарчук вважає, що кінцевий варіант закону буде менш категоричним, аніж запропоновані Томенком і Беспалим. Для цього при профільному парламентському комітеті створили спеціальну експертну групу, до роботи якої долучилися й члени Асоціації.
— Усі розуміють, що моментальна і остаточна заборона реклами алкоголю та тютюну призведе до втрат місцевих бюджетів і зменшення доходів засобів масової інформації, — наголошує експерт. — Можна, наприклад, на першому етапі вивести рекламу такої продукції за місто. Або заборонити використовувати у рекламі зображення пляшки чи пачки цигарок. Бо це, на думку психологів, заохочує купити той чи інший товар.
На переконання Романа Паламарчука, остаточно рекламу алкоголю й тютюну рано чи пізно таки заборонять. Адже Україна підписала низку відповідних міжнародних договорів і конвенцій. Зокрема, Міжнародну конвенцію про боротьбу з тютюнокурінням. Згідно з нею наша держава бере на себе зобов"язання покінчити з рекламою цигарок упродовж п"яти наступних років.
— Я до всього цього ставлюся трохи скептично, — каже Тарас Чорновіл, 42 роки, з Партії регіонів. — Рекламування алкоголю та тютюну дуже мало впливає на збільшення чи зменшення вживання цих товарів.
Уявлення, що проти алкоголю й цигарок треба боротися заборонами, нардеп і затятий курець вважає "тупим стереотипом". Реклама, мовляв, допомагає визначатися лише тим, хто вже курить і вживає алкоголь, який саме товар і якої марки купувати.
— Я погоджуюся, що треба заборонити рекламу тютюну й алкоголю на тих же біґбордах, — зауважує Тарас Чорновіл. — Але забороняючи її на телебаченні та в друкованих засобах масової інформації, ми позбавляємо їх змоги самостійно заробляти кошти. Фактично робимо дуже погану послугу свободі слова. Хоча й говоримо про те, що ЗМІ мають ставати усе менш залежними від своїх власників.
Коментарі
1