Із липня 815 км автомобільних доріг Білорусі стануть платними. Це траса від кордону з Польщею до кордону з Росією: Брест — Мінськ — Редьки та дорога від Мінська до Вітебська, Могильова, Гомеля та Гродно. Плата становитиме 0,04-0,12 євро/км і залежатиме від габаритів транспорту. Від плати звільнятимуть легковики, зареєстровані на території держав-учасниць Митного союзу.
— Білорусь серйозно взялася за транзитні коридори, — розповідає експерт із перевезень Богдан Аганін, 39 років. — Найближчим часом планують наростити близько 60 відсотків обсягів транзитного транспортного потоку. Тобто заступають Україну як транзитну державу.
У білорусів давно діє програма з будівництва і ремонту доріг спеціально під платний проїзд. Попри обмежені контакти з Заходом, будівництво частково кредитується Світовим банком, частково Китаєм.
Недавно наші чиновники заявили, що в Україні між обласними центрами понад 40 відсотків доріг — першої категорії. У Білорусі першої категорії до 2017 року будуть усі дороги. Це означає, що вони мають хороше покриття, розмітку й освітлення на всій протяжності. Через норму закону про відпочинок водіїв після кожних 8 годин їзди почала підніматись інфраструктура — побудували готелі. Є пункти заправки, технічної допомоги. Траси мають бути обладнані підземними переходами, щоб пішоходи не ходили по дорозі. Якщо є проблема зі станом шосе, можна повідомити в єдиний контактний центр, і його полагодять. Усі будівельні роботи проводять державні підприємства.
Перший-другий рік будуть пробними, потім можна прогнозувати зростання обсягів транзиту. Його забезпечить попит на китайські товари. Готуються повітряні коридори з Китаю до Росії. Далі вантаж потраплятиме залізницею до Білорусі. Потім автодорогами до покупців у країни Європи.
Україна не може зберегти свій транзитний потенціал з двох причин. Перша — корупція, що веде до стихійного погіршення якості доріг. Їх будують незрозуміло за якими нормативами. Фури їдуть подекуди зі швидкістю 20 кілометрів на годину. Потрібно три дні, щоб перетнути країну. Дешевше Україну об'їхати. По міських дорогах пускають вантажівки, хоча це заборонено. Це руйнує дороги ще більше.
Друга проблема — митниця. У портах Іллічівська чи Одеси контейнери можуть стояти по два місяці. Швидкість транзиту контейнера по Україні, з урахуванням простою на митниці, — 27 кілометрів на годину. По Білорусі — 52. Навіть українські підприємці часто ввозять вантаж спочатку в Польщу чи Білорусь, а потім — в Україну. Тільки б не стикатися з одеськими митниками.
Коментарі
3