Ексклюзиви
Середа, 27 квітня 2011 22:44

Держава бездарно регулює ринок пального

Середня роздрібна ціна на бензин А-95 в Україні перевищила 10 грн/л. На 5–15 коп. подорожчало пальне й інших марок. Щоби стабілізувати ціни, колишній міністр палива та енергетики 53-річний Іван Плачков радить повертати нафтопереробні заводи в державну власність.

Чому подорожчали бензин і дизпаливо?

— На ціну вплинули перш за все події на Близькому Сході та в арабських країнах. В Європі проте встигли збільшити запаси нафти у своїх сховищах, тому там кризу переживають не так болісно. А Україна бездарно розпоряджається нафтопереробними заводами. Свого часу прийняли помилкове рішення продати ці підприэмства компаніям, які мають власну нафту. Вони мали б наповнювати внутрішній ринок. Але цей обов'язок ніде не зафіксований юридично. Тому заводи в Херсоні та Одесі тепер не працюють, бо туди не закачують нафту. А лисичанський і кременчуцький стали монополістами.

Скільки НПЗ належать державі?

— Жоден. Лисичанським керує "ТНК Бі Пі", а одеським — "Лукойл". Це власність росіян. Групі "Приват" Ігоря Коломойського належать наддвірнянський, дрогобицький і половина кременчуцького. Рештою управляють "Укртатнафта".

Іноземні компанії винні в подорожчанні?

— Нафта ніколи не подешевшає, і ціну на бензин можна тільки утримувати. Але Україні треба розрахуватися зі внутрішніми боргами. Бо тільки-но держава дорікає за щось підприємцям, вони витягають документи і кажуть: "Ось ви нам податок на додану вартість не повертаєте півроку". То як держава може вказувати, що робити "ТНК Бі Пі", якщо оборот цієї компанії дорівнює держбюджету, якщо не більший?

Тепер нафтові компанії хитро роблять. Вони погоджуються на пропонований урядом ціновий коридор, але за ті гроші продають бензинову суміш, а не бензин. В Україні немає чистого 95-го бензину, половина пального на заправках не відповідає якості. Як держава контролює їх? Контрольна група за 10 днів попереджає про перевірку. Приходить інспектор. Говорить: бензин не відповідає якості й отримує хабар. І вже завтра запевняє, що той самий бензин відповідає якості.

Як із цим боротися?

— Потрібно вводити орган ліцензування, аналогічний Національній комісії регулювання електроенергетики. Перевірили без попередження, виявили відхилення від норми і забрали ліцензію в оператора нафтопродуктів.

Як стабілізувати вартість пального?

— Те, що уряд Азарова встановив фіксовану ціну — це дурниці. Юлія Тимошенко свого часу теж кричала на кожному кроці, що бензин буде по 2,99 гривень. Та хоч десять постанов напиши, а ринок нічим не обдуриш.

Потрібно або повертати нафтопереробні заводи в державну власність і контролювати їх, або переходити на інші форми взаємовідносин.

Також слід створити стратегічний запас світлих нафтопродуктів на 90 днів використання. Тоді країна плавніше долатиме бензинові кризи й економитиме мільярди доларів. Тобто 90 тоннами зі 100 тонн нафтопродуктів компанії можуть розпоряджатися на власний розсуд, а решту як постійний залишок зберігають у сховищах. Власник може продати ці 10 тонн за ринковою ціною, але тільки за командою органу ліцензування. Тоді він не зможе пояснювати збільшення вартості відсутністю сировини на НПЗ.

Відповідний закон ми підготували ще п'ять років тому. Але він не пройшов у парламенті через лобі Народної партії Володимира Литвина. У цю партію входить Ігор Єремєєв — один із власників українських заправок. Ми все одно дожали б той закон, але нас відправили у відставку.

Зараз ви читаєте новину «Держава бездарно регулює ринок пального». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Голосів: 4468
Голосування Чому президент Зеленський погодився на "формулу Штайнмаєра"?
  • Хоче швидких перемог для себе і не розуміє наслідків для країни
  • Робить це через тиск європейських партнерів
  • Піддався Росії
  • Це зрада і немає, чого обговорювати
  • Ще не все пропало, ситуацію можна виправити
  • Ваш варіант у коментарях
Переглянути
Погода