Ексклюзиви
Четвер, 07 червня 2007 19:30

Бензин дорожчатиме

Бензин дорожчає. Експерти кажуть, що за місяць ціна на літр найбільш ходових марок — А-76 та А-95 — зросте приблизно на 15 коп. Дорожчає пальне з кількох причин.

Незважаючи на те, що за січень–травень виробництво бензину українськими нафтопереробними заводами зросло на 20%, окремо у травні воно скоротилося. І хоча несуттєво — на 5,7%, це таки впливає на ринок. Тим більше, що і нафти на НПЗ поставлено в травні менше, аніж в цьому місяці торік. Це може призвести до зменшення виробництва бензину і в червні.

При цьому в країні достатньо потужностей, щоб забезпечити зростання попиту на нафтопродукти. Так, більшість НПЗ старі та малоефективні, але ж працюють ледве на половину своїх потужностей порівняно з 1990 роком. Уже понад рік стоять на ремонті два з шести заводів — Одеський та Херсонський.

Якщо потужностей вистачає, то чому не виробляють більше бензину і чому ростуть ціни? Тут варто розібратися з тим, з чого саме складається ціна бензину. По-перше, це нафта. Зараз НПЗ працюють або на російській, або (значно меншою мірою) на українській нафті. Росіяни вже давно встановили експортне мито на нафту. Воно базується на цінах на російську нафту на світових ринках за останні два місяці. Відповідно, щодва місяці переглядається.

Уже понад рік стоять на ремонті два з шести заводів

Із 1 червня мито підняли з $156,4 до $200,6 за тону. Тобто, майже на чверть. І хоча зараз НПЗ все ще працюють на купленій за старими цінами сировині, вони змушені будуть підвищувати ціни на бензин. Власне, роблять це вже зараз. Хоча насправді дуже часто обходять це мито різноманітними сірими схемами — більшість українських НПЗ контролюють російські компанії, що самі й видобувають нафту. Але під час швидкого зростання цін на бензин українська митниця може дивитися на таку напівконтрабанду крізь пальці, бо це не дає цінам рости ще швидше.

Не менш важливим фактором стали ще з 2005 року для нас і європейські ціни на бензин. Тоді уряд Тимошенко спробував побороти картель російських компаній —власників найбільших НПЗ, які почали піднімати ціни, за допомогою імпорту. Було запроваджено нульову митну ставку на більшість нафтопродуктів. Сьогодні десь 30% ринку високооктанового бензину — це саме імпорт. Такі дії однозначно зробили ринок більш конкурентним. Коли восени торік в Європі бензин дешевшав, то знижувалися ціни і в Україні. А коли в квітні цього року він знову почав дорожчати — це так само вплинуло і на нас. Варто зауважити, що в Україні бензин, як не дивно, дорожчий за європейський — лише за рахунок акцизів ціни в Європі вищі.

Проблема в тому, що уряд знову виявився неготовим до бензинової кризи. Зараз кажуть про спроби збити ціни шляхом продажу нафтопродуктів з держрезерву — але такого резерву немає. А переробка нафти того самого "Нафтогазу" на недержавних НПЗ не може відбутися за ніч. Тобто, бензин для інтервенцій у держави якщо і буде, то лише за кілька тижнів. А ціни тим часом ростимуть.

Зараз ви читаєте новину «Бензин дорожчатиме». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Погода