Набуття чинності політреформи в умовах відсутності пропрезидентської більшості в парламенті підштовхнуло оточення президента до впорядкування тих органів влади, які ще залишилися в його компетенції. Це президентський Секретаріат та Рада національної безпеки і оборони. Через них Віктор Ющенко зберігає можливості здійснювати свої повноваження.
Нові кадрові призначення в цих структурах мають на меті зміцнити позиції Ющенка як ключового політичного гравця. І водночас убезпечити його від парламенту та уряду шляхом посилення президентської вертикалі влади і створення потужних альтернативних центрів ухвалення рішень.
Перед Секретаріатом президента постають такі ключові завдання. Перше — створити жорстку вертикаль влади в регіонах. Друге — максимально ефективно реалізувати президентські повноваження в умовах політреформи, надто в сфері зовнішньої політики і національної безпеки. І третє — скасувати політичну реформу.
Список нових призначень у Секретаріаті дозволяє зробити висновок: ставку роблять на створення "команди зірок".
Призначення Яценюка свідчить про пріоритетність для президента економіки
Новий голова Секретаріату Віктор Балога має стати справжнім антикризовим менеджером на кшталт Медведчука (аналогії доречні, оскільки, як відомо, колишніх есдеків не буває). Хоча сам Балога не любить згадувати це ім"я вголос, саме він повинен реалізовувати жорстку президентську лінію. А для цього поновити тотальний, медведчуківського типу, контроль президента над усіма державними процесами. Хватки і хисту в Балоги на це вистачить. Проте, на відміну від Медведчука, новий головний адміністратор президента поки що не має власної команди професійних менеджерів (інші призначенці такими не є), яким зміг би передати частину своїх повноважень, зберігаючи загальний контроль над процесами. Судячи з усього, Віктор Балога займеться насамперед перетрушуванням усієї президентської вертикалі та інвентаризацією обрізаних політреформою повноважень Ющенка.
Призначення першим заступником голови Секретаріату Арсенія Яценюка свідчить про пріоритетність для президента економіки. Ющенко хоче мати об"єктивну картину ситуації і зберігати можливість ефективного впливу на її формування. Та якщо з аналізом Яценюк завдяки високому професіоналізму впоратися зможе, то з реалізацією президентської економічної політики можливі проблеми — через відсутність серйозного адміністративного досвіду.
Щодо Віктора Бондара складається враження: цього нового заступника голови Секретаріату працевлаштували за принципом "не людина під функцію, а функція під людину". Кураторство над регіональної політикою не знайомої з нею людини, та ще й в умовах переходу ініціативи на місцях до донецьких і Тимошенко — справа надто ризикована.
Зовнішньополітичними питаннями опікуватиметься ще один заступник Віктора Балоги — Олександр Чалий. У нього достатній досвід дипломатичної і адміністративної служби. Тому слід очікувати зміщення центру ухвалення рішень у сфері зовнішньої політики в трикутнику "МЗС — РНБОУ — Секретаріат" саме в бік останнього. Це пов"язано як з давнім конфліктом між Чалим і Борисом Тарасюком, так і з нездатністю міністра контролювати ситуацію — це засвідчив візит Януковича в Брюссель. Призначення Чалого багато в чому є наслідком його дружніх взаємин з Катериною Чумаченко, а також з поновленням впливу президента "Індустріального союзу Донбасу" Сергія Тарути. Крім того, це призначення може означати поворотний момент у ставленні Ющенка до олігархів. Схоже на те, що у боротьбі з Ахметовим і Коломойським гарант наслідує практику пізнього Кучми.
Проте всі ці призначення в будівлі на Банковій гарантій успішного вирішення поставлених перед новою командою завдань не дають. По-перше, в теперішніх умовах президентові потрібні були б висококласні вольові адміністратори, а не нейтральні, хоча й упізнавані особи. Попросту кажучи, потрібні м"язи, а не мізки. По-друге, не можна перетворювати Секретаріат на біржу праці для людей, що випали з "обойми". Це позначиться як на якості роботи "антикризового" центру, так і на відсутності командності. І по-третє, введення в команду наближених до олігархічних груп людей може суттєво звузити можливість залучення нових союзників.
Коментарі