середа, 27 березня 2013 00:15

"Аеропорт у Сумах використовували лише, коли літав гендиректор заводу імені Фрунзе"

Автор: фото: Ірина Рибакова
  Олег Петровський: ”Злітна смуга — найдорожче, що є в аеропорту. Її ресурс вичерпується за 20-25 років”
Олег Петровський: ”Злітна смуга — найдорожче, що є в аеропорту. Її ресурс вичерпується за 20-25 років”

Усі аеропорти України очікують запровадження договору з відкритого неба. Бо що більше авіакомпаній літатимуть у нашу країну, то вищі будуть прибутки аеропортів, пояснює перший заступник гендиректора аеропорту "Київ" Олег Петровський, 51 рік.

— Гальмування цього договору завжди було в інтересах крупних українських авіаперевізників. Вони не хочуть ділитися ринком із такими монстрами, як "Люфтганза" або КЛМ.

Чи сприятиме договір здешевленню авіаквитків?

— Головний чинник, який значно здорожчує рейси по Україні, — це горезвісний податок на додану вартість, яким обкладають авіапальне. Закордонних рейсів це не стосується, тому внутрішні перевезення дорожчі, ніж зарубіжні.

Перед Євро-2012 "Київ" реконструювали, збудували новий термінал. Ви задоволені поверненням інвестицій?

— Цілком. За січень цього року ми вийшли на друге місце після "Борисполю" за кількістю авіапасажирів — 102 тисячі. "Київ" зараз прибутковий, тоді як три-чотири роки тому у нас була кількамісячна заборгованість із зарплати перед колективом. Зараз боргів перед бюджетом, працівниками й за кредитами немає.

Перед Євро ми вирішили не йти шляхом гігантоманії й побудували термінал, який міг би обслуговувати 500 людей за годину. Якщо потік пасажирів буде більший, зможемо розширити термінал. Це легше, ніж одразу будувати величезний комплекс, а потім намагатися його заповнити. Окрім того, напередодні Євро почала розвиватися державно-приватна форма управління аеропортів. Зараз "Києвом" володіє комунальне підприємство й керуюча компанія "Майстер Авіа", яка проінвестувала будівництво термінала. Таке партнерство виявилося ефективним.

Як держава і приватна структура ділять управління аеропортом?

— За законом, злітна смуга, руліжні доріжки, перон залишаються в держвласності. Злітна смуга — найдорожче, що є в аеропорту. Її ресурс вичерпується за 20-25 років.

Моя думка, краще передавати інвестору все комплексно, разом зі смугами. Бо в держави грошей ні на що не вистачає, а інвестор їх має. У світі є декілька потужних компаній концесійної справи, які працюють у багатьох країнах. Звичайно, інвестори відбиваються від таких затратних об'єктів, як смуги, намагаються їх не брати. Та держава може наполягати. Інвесторам просто не буде куди дітися.

У держвласності залишилися "Бориспіль", "Львів" і "Запоріжжя". "Бориспіль" намагаються передати в концесію, тобто в управління приватній компанії. Це виправдано?

— Зазвичай бізнесу передають аеропорти, на реконструкцію яких у держави нема коштів. Але треба створити такі умови, щоб це було вигідно як підприємству, так і приватнику. По "Борисполю" важко сказати, що матиме держава. Треба читати договір.

У якому напрямку розвиваєте аеропорт "Київ"?

— Проводимо переговори з авіакомпанією "Міжнародні авіалінії України" про можливі чартерні рейси до Туреччини, Єгипту й ОАЕ. Це збільшить пасажиропотік зимою, коли по всіх напрямах іде спад. Уже запрацювали регулярні рейси в теплі країни взимку. Завдяки цьому пасажиропотік у січні збільшився на 250 відсотків. Якщо до нас прийдуть МАУ, то ми гарантовано будемо мати 1,2-1,5 мільйона пасажирів на рік. 2012-го обслужили 862 тисячі пасажирів. Для порівняння, "Бориспіль" зараз має вісім мільйонів.

Авіакомпанії зазвичай цікавить хороше розташування аеропорту "Київ" — у межах міста. Крім того, ми намагаємося обслуговувати літаки на 10 відсотків дешевше за "Бориспіль".

Чи допоможе зміна системи управління піднятися маленьким аеропортам?

— Ні. Пасажир вирішує, добиратися йому поїздом, машиною чи літаком, якщо треба дістатися на відстань понад 250 км. З цієї точки зору маленькі аеропорти перспектив не мають. Хто літатиме з Житомира в Київ, якщо між містами 100 кілометрів? Летовище у Хмельницькому певний час виживало за рахунок польотів базарних торговців до Стамбулу. Аеропорт у Сумах використовували лише коли літав кудись чартером гендиректор заводу імені Фрунзе. Але один-два рейси не можуть спасти всю інфраструктуру. Смугу треба чистити, освітлювати, платити людям зарплату. Тож виживають лише аеропорти, які мають мінімум 250 тисяч пасажирів на рік — "Бориспіль", "Київ", "Дніпропетровськ", "Одеса", "Львів", "Харків", "Донецьк", "Сімферополь". "Запоріжжя" — на межі.

Що робити з малими аеропортами?

— Можна використовувати для авіахімічних робіт, патрулювання лісосмуг, газопроводів, гасіння пожеж, підживлення озимини, боротьби з комахами. Цю сферу треба розвивати. Сьогодні фермерські господарства замовляють у приватників літаки. Ті на свій страх і ризик прилаштовують до суден якесь обладнання і намагаються щось розпилювати партизанським способом.

34 країни підписали договір з відкритого неба. Він передбачає скасування повітряних бар'єрів. Авіакомпанії можуть здійснювати будь-яку кількість рейсів між країнами і літати всередині інших держав. Україна підписала договір, однак у дію не ввела.

Приміром, 2006 року відкрило своє небо Марокко. За рік пасажиропотік із цієї країни до країн ЄС збільшився на 45%, на ринок вийшли 12 нових авіаперевізників.

Зараз ви читаєте новину «"Аеропорт у Сумах використовували лише, коли літав гендиректор заводу імені Фрунзе"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути