четвер, 22 березня 2018 18:19

День таксиста: як в Україні змінилися автомобілі таксі за останні 60 років
8

Сьогодні, 22 березня, Міжнародний день таксиста. Цього дня 1907-го на вулицях Лондона з'явилися перші авто, оснащені спеціальними лічильниками.

Лондонські перевізники назвали пристрій "таксіметр" - від французького "такс" ("плата") і грецького "метрон" ("вимір"). Відтоді індивідуальний міський транспорт почали називати таксі, а водіїв - таксистами.

Gazeta.ua підготувала добірку, як змінювалися автомобілі таксі в Україні за останні 60 років.

1950-ті

У післявоєнний період в автопарках таксі переважали "Побєди". Машини мали світлий верх і темний низ. На бортах автомобіля наносили білі квадрати - "шашечки". Авто оснастили світловим сигналом зеленого кольору з написом "Вільний". Таксометр стали ставити під панеллю приладів.

Автор: Taxi_797
 

У середині 1950-х таксі не мали єдиного забарвлення. На маршрутах були автомобілі різних відтінків. Єдине, що їх об'єднувало, - "шашечки".

У 1956-ті автопарки поповнили "Москвичі-402". Малолітражки виявилися погано придатними для роботи таксі. Через великий пробіг по різних дорогах машини швидко зношувалися. Їх почали заміняти "Волгами".

1960-ті

1961 року на радянських таксі з'явився знак - літера "Т". Такий логотип та "шашечки" наносили на передніх дверях.

Автор: taxi-797
  Логотип радянського таксі - літера «Т»
Логотип радянського таксі - літера «Т»

До середини 1960-х автомобілі таксі були двоколірними - бежевий верх і з темно-синій низ. Пізніше їх фарбували у білий колір з помаранчевим дахом. У народі такі машини називали "червоними шапочками". Кілометр поїздки в звичайному таксі коштував 10 коп. Автобус - удвічі менше - 5.

Автор: drive2.
  Таксі "червона шапочка"
Таксі "червона шапочка"

ГАЗ-21 - найпопулярніше авто таксі цього періоду. Третя серія "Волги" мала роздільні передні сидіння і таксометр. Праве сидіння можна було скласти, щоб розмістити додатковий багаж. У салоні не було радіоприймача. На "Волгах" вперше почали впроваджувати систему радіотелефонного зв'язку з диспетчером.

1970-ті

Влітку 1970-го на маршрутах таксі з'явилася ГАЗ-24. Використовували 76-й бензин. Авто оснастили новим таксометром. У народі його називали "лічильником".

Автор: YouTube
  ГАЗ-24
ГАЗ-24

Спочатку автомобілі випускали різного кольору. Але вже через рік Горьківський автомобільний завод випускає авто світло-салатового забарвлення. Згодом у Союзі почали готуватися до проведення Олімпіади-80. Таксі, відповідно до міжнародних норм, фарбують у яскраво-лимонний колір. На даху з'являється помаранчевий плафон з "шашечками". Він світився у темноті.

У цей період кияни страждали від дефіциту машин таксі. Часто черга на вокзалі сягала до півтисячі осіб. З квітня 1977-го проїзд таксі за 1 км коштував 20 коп.

1980-ті

У кінці 1970-х на початку 1980-х були спроби поповнити таксопарки "Москвичами-2140". Але вони не витримали конкуренції з "Волгами". Відтак ці автомобілі займали першість у перевезеннях. Останньою новою моделлю радянського таксі стала модернізована 1985 року "Волга" ГАЗ-24-11, модифікація ГАЗ-24-10.

У зв'язку з проведенням олімпіади, місцева влада змусила водіїв таксі одягнути табельну форму. Її розробили для усіх водіїв пасажирського транспорту в єдиному стилі: укорочені штани, піджаки, сорочки. В кожному парку створили олімпійські колони. Туди відібрали найкращих водіїв, механіків, диспетчерів. Всі вони прослухали спеціальні курси підвищення професійної майстерності і закінчили прискорені курси іноземних мов.

Автор: aif.
 

У кінці 1980-х почали оформляти перші кооперативи на приватні перевезення. Конкуренцію таксі склали приватні власники автомобілів.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: 81 рік тому випустили найпопулярніший автомобіль на планеті

1990-ті

1991 року зникла фіксована вартість кілометру проїзду у таксі. Оплата за проїзд стала стягуватися на договірній основі. Таксувати стали іноземні машини, вітчизняні "Волги", "Жигулі" та ГАЗ-3110.

Автор: Mota.ru
  ГАЗ-3110
ГАЗ-3110

У середині 1990-х служби таксі почали відроджуватися у вигляді приватних, акціонерних і муніципальних транспортних компаній. Багато з них з'явилися на базі старих радянських державних таксопарків. Вони обзавелися маршрутками.

2000-і

З початком нового тисячоліття автомобілем таксі в Україні був Daewoo Lanos. Автомобіль зарекомендував себе як витривалий, а тому не зношувався проїжджаючи сотні кілометрів по місту. Крім того, обслуговування автомобілів обходиться не дорого. Витрата палива майже 10 л на 100 км у міському режимі.

Автор: Autoconsulting
 

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: 132 роки тому винайшли головну деталь автомобіля

Після 2010-го багато служб таксі почали відмовлятися від "Ланосів". "Народний автомобіль" почали витісняти іноземні іномарки. Зараз у службах таксі є автомобілі різних моделей та брендів.

Утім, є служби, які підтримують якусь концепцію. Так, у Києві існує служба таксі, автопарк якої повністю складається з електромобілів. Це - стандартний Nissan Leaf та преміальний Tesla S 90D.

Автор: Bigmir.net
  Оксі-таксі
Оксі-таксі
23 лютого 1893 року німецький інженер Рудольф Дізель запатентував Дізельну установку. Її назвали "Метод і апарат для перетворення високої температури в роботу". Після отримання патенту на двигун, Дізель почав втілювати ідею у життя. Перші випробування зазнавали невдач - під час експерименту стався вибух. Але у лютому 1894-го двигун Дізеля попрацював 1 хв. і при 88 обертах розвинув 13,2 к.с.
Зараз ви читаєте новину «День таксиста: як в Україні змінилися автомобілі таксі за останні 60 років». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 16965
Голосування Як карати п’яних водіїв?
  • Збільшити штраф до 40 тис. грн
  • На рік відправляти на виправні роботи
  • Забирати довічно водійське посвідчення
  • Відновити смертну кару
  • Не карати
  • Читати лекцію про шкоду алкоголю
Переглянути