среда, 03 марта 2010 13:23

"Антимонопольний комітет не відповідає за ціни в державі" – Мельниченко

Кореспондент Gazeta.ua зустрівся з виконувачем обов"язків Голови Антимонопольного комітету України Олександром Мельниченком у залі засідань відомства .

Керівник відомства розповів про його діяльність та резонансні справи у залі засідань АМКУ.

- Зважаючи на те, що не всі достеменно знають про напрямки Вашої діяльності, можемо повернутись у 2009-й. Які здобутки Комітету Ви б відзначили, та що зробити не вдалося?

- Антимонопольний комітет України завжди є там і тоді, де є інтереси мільйонів українських споживачів, великого, малого та середнього бізнесу і коли треба захистити явище конкуренції. Торік, на наш погляд, нам вдалося стати значно ближчими до людей. І це наш найголовніший здобуток.

- Чим це можна підтвердити?

- У 2009 році до нас звернулося на 2000 заявників більше, ніж у попередньому році, від 4000 до 6019 зросла кількість заяв. Ми розслідували та припинили на 22 % більше порушень конкуренційного законодавства. 3971 порушення припинено торік, а це на 22 % більше, ніж у 2008 році. Ми почали займатися проблемами, з якими досі ніколи не мали справу: у сферах фармацевтики, охорони здоров"я, державних закупівель, послуг вищих навчальних закладів.

- Що ще нового можна відзначити?

- Особливу увагу Комітет зосередив на виявленні та припиненні антиконкурентних змов у сфері державних закупівель. У 2009 році ми розслідували 90 таких справ та наклали на порушників штрафів на суму майже 4 млн грн. Антимонопольний комітет вніс до ВР пакет змін до Кримінального кодексу щодо запровадження кримінальної відповідальності за змови.

Таким чином ми діяли в обох сферах державного права. По-перше, як суб"єкт правозастосування - ми застосовували закон стосовно певних фактів, припиняючи цінові кризи на ринках цукру, нафтопродуктів, ліків, продуктів харчування, програмної послуги. А з іншого боку діяли як суб"єкт конкурентної політики, тобто вносили в законотворчі органи свої пропозиції.

-Мають бути сфери, де завдання були не повністю виконані, проблеми в них залишаються?

- Ви знаєте як працюють антимонопольні органи всього світу? На проблеми вказує сам споживач. 99 % справ розпочинаються із заяв підприємців, конкурентів, які скаржаться. В Україні ситуація дещо інша. Ми були змушені з власної ініціативи втручатися і припиняти неправомірні дії підприємств на ринках будівельних матеріалів, бензинів, ліків, з боку великих торговельних мереж. Ми не могли чекати, поки хтось нам надасть клопотання про ознаки порушення. Так було на ринку скрапленого газу, коли ціни на це пальне зросли на 72 % в Україні, а в Європі – на 12 %. Скоро цю справу будемо завершувати.

- Значить, виходить так, що більшість незадоволених конкурентною політикою не знають, що з АМКУ можна працювати на рівні Комітет-громадянин? Чи можна взагалі будь-кому поскаржитись Вам?

- Ми не проводимо спеціальних досліджень, хто саме до нас звертався із заявами, яких більше 6 тисяч. Часто це бувають підприємства, щодо яких вчинені дискримінаційні дії. Для підприємств і споживачів проблемою є те, що конкуренційне законодавство є одне із найскладніших. Навіть досвідчені юристи подекуди не знають суті повноважень Комітету.

- Присутні певні стереотипи?

- Багато хто вважає, що Антимонопольний комітет відповідає за ціни в державі. Це найглибша помилка, яку можна допустити. Адже цінова політика – це політика Міністерства економіки та галузевих міністерств. АМКУ працює над тим, щоб виявити та припинити змови, які в європейському праві називають картелями, антиконкурентні дії органів влади. Цих порушень не може не бути в силу природи людської натури. Але картелі – найбільш небезпечні порушення – це ті незаконні угоди, що спотворюють ринок, усувають конкуренцію.

- Наведіть приклади.

- Уявіть собі, якщо усі "бензинщики" об"єдналися б та домовилися про єдину ціну на товар. З цієї миті конкуренції між ними немає. Цим самим, нас споживачів поставили би на "коліна" і позбавили би права вибору товару. Тоді споживачі не змогли би впливати на ціну та на якість продукту.

- Які ж тоді важелі АМКУ в цій боротьбі?

- Ми застосовуємо штрафи. Якщо підприємці змовляються між собою, наприклад, про високі ціни на товар, Комітет накладає на них штрафи до 10 % річного обороту і поширює інформацію про прийняті рішення серед споживачів та конкурентів.

- В такому разі чи можна довести справу місцевого значення до рівня, який розглядається АМКУ? Наприклад, є інформація, що в Тернополі на ринок нерухомості не допускають "чужих" забудовників? Облрада також лобіює це порушення.

- Питання в тому, чому інформація про неправомірні дії не дійшла до Комітету. Якщо заявник хоче втаємничити своє ім"я, то в законі є спеціальний припис, який надає йому таке право, а на Комітет накладає обов"язок не оприлюднювати інформацію про особу. Якщо скажімо "Петренко Іван Іванович" просить у своїй заяві не розголошувати своє ім"я, вона розглядається у спеціально встановленому порядку через окремий підрозділ. Ім"я заявника знає обмежена кількість працівників Комітету. Тож, чому тернопільчани не звернулися до органів Антимонопольного комітету України?

- Розслідування Комітету може дати поштовх до подальших дій держслужбовців чи політиків? Не тільки штрафами єдиними...

- Звісно. Але зрозумійте: політик прагне мати хороше "обличчя". І це визначає його поведінку.

- З політиками все зрозуміло. А чи може відомство безпосередньо впливати на рівень цін у державі?

- Безумовно. Наприклад, так звана олійна криза, яку ми припинили два роки тому. Ціни на олію тоді істотно підвищилися. Комітет оштрафував на 2 млн грн дві найкрупніші компанії – "Кернел-Трейд" і "Сан-Трейд", які у двох мають частку на ринку більше 50 %, визнавши їх монополістами ринку. Комітет долав бензинові, фармацевтичні кризи.

- Але ж бензин продовжує рости в ціні...

- Бензин росте в ціні у всьому світі. Щодо України, Комітет порушив справу за ознаками антиконкурентних дій на ринку нафтопродуктів. В Європі ціни на пальне з грудня 2009 року до кінця січня зросли на 7 – 8 %. В Україні ріст по дизельному пальному – 18 %, високооктановий та низькооктановий бензин – на 13 % та 14 % відповідно. Але компанії говорять нам, що для росту ціни є підстави. Тобто проблеми з курсом долара, ризики підприємницької діяльності. Але ж уся така підприємницька діяльність є ризикованою. Ці ризики підприємці не повинні перекладати на мільйони споживачів.

- Ви кажете, що не хочете розглядати АМКУ як орган, котрий бореться з рівнем цін. Але як можна поставитись до того, що вартість квадратного метра житла в тому ж Києві завищена в декілька разів? Так підрахували фахівці...

- З минулого року ми досліджуємо ринок будівельних матеріалів. Потім ми займемося ринком будівництва. Не бачу причин, щоб ми не довели справу на цьому ринку до логічного завершення. У цьому питанні є підтримка влади. Як громадянин, теж можу говорити про безпідставну вартість одного квадратного метра, але Комітет може говорити про це лише після завершення розслідування і на підставі доказів.

- Ви кажете про підтримку влади. Вам було зручно працювати з цим Урядом?

- Так. Уряд не втручався в нашу діяльність. Дехто думає, що ми виконували їх вказівки, але, насправді, ми діяли паралельними курсами. Якщо була криза на ринку медпрепаратів, то заходи вживали і Кабінет Міністрів України, і Антимонопольний комітет України.

- Щодо ліків, Вам не надходило ніяких скарг про необґрунтовану закупівлю великої кількості протигрипозних препаратів? Кажуть, вони постачались через посередництво компаній, близьких до владної верхівки.

- Такі справи ми передаємо в правоохоронні органи. Якщо це корупційна діяльність – в СБУ, Генпрокуратуру. З ними ми постійно співпрацюємо.

- Сфера держзакупівель: Ви кажете, що досягли серйозних успіхів...

- Це скоріше великий крок уперед. Цією сферою в нас займається підрозділ лише з 7 осіб. Якби було більше ресурсів, то розглядали б не 90 справ, а на порядок більше.

- В яких сферах Ви виявили найбільше порушників конкуренційного законодавства?

- По-перше, ринок нафтопродуктів: 62 порушника притягнуто до відповідальності. Авіапальне: порушників у аеропорту "Бориспіль" оштрафовано загалом на 265 млн грн. На ринку лікарських засобів органами Комітету було порушено 108 справ, з яких 95 завершено. Саме стільки аптечних мереж, кожна з яких подекуди налічує майже 400 аптек, притягнуто до відповідальності. Ціни на протигрипозні препарати були знижені.

- Як щодо кабельних та мобільних операторів?

- Ми розслідували діяльність "Волі-Кабель". Оштрафували оператора та ще дві пов"язані з ним відносинами контролю компанії загалом на 3 млн грн. Подібні справи стосовно інших кабельних операторів готуються по всій Україні. Щодо оманливої реклами мобільних операторів, то вони зрозуміли наші вимоги та почали їх виконувати.

Наостанок пан Мельниченко відзначив, що день, коли відбувалася розмова, сприятливий для спілкування. Пояснив це прогнозом місячного календаря.

Сейчас вы читаете новость «"Антимонопольний комітет не відповідає за ціни в державі" – Мельниченко». Вас также могут заинтересовать свежие новости Украины и мировые на Gazeta.ua

Комментарии

2

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосов: 8759
Голосование "Умная милитаризация" от Минобороны
  • Госслужащих нужно брать на работу только после военной подготовки
  • Это должно быть одним из требований и для баллотирования в органы местного самоуправления, парламент и суды
  • Для госслужащих военная подготовка не должна быть обязательной
  • Мне все равно
Просмотреть