117 тис. кілометрів доріг регіонального та місцевого значення, що пролягають між населеними пунктами, до кінця року "Укравтодор" передасть на обслуговування облдержадміністраціям і Ради міністрів Криму. Це близько 70% всіх автошляхів України. Їх обіцяють передати разом із грошима на утримання. Дороги державного значення й надалі обслуговуватиме "Укравтодор".
Добре, що тепер Обласна влада зможе залучати через тендер професійних підрядників, а не державні чи муніципальні служби. Приватні фірми працюють ефективніше. Особливо. Якщо тендер терміном на три роки. Місцевій владі тоді не потрібно витрачати величезні гроші на асфальтоукладчики, катки, спецмашини та іншу техніку. Це все купує приватна фірма, яка зацікавлена у виконанні замовлення та отримання наступного.
Проте передача більшості доріг від "Укравтодору" до Облдержадміністрацій суттєво не змінить ситуації, адже кошти на ремонт доріг збиратимуть за тією ж схемою, що і зараз — із літра пального. Вони так само йтимуть до Держбюджету, а звідти — до обласних та міських бюджетів. Змінять формулу розрахунку грошей і відповідальних за дороги. А їх і надалі бракуватиме. Це у нас, в Україні, вже така традиція склалася, проводити не реформу, а реорганізацію. Але є речі, які шляхом реорганізації не вирішуються. Фундаментальний підхід лишається таким, як і раніше. А треба було б взяти і чітко визначити, скільки коштує утримання доріг і скільки в нас людей, що ними їздять. Підрахувати, скільки кожен має за них в середньому платити. Обрати чіткий механізм оплати, а вже після цього можна уточнювалися деталі — хто за що відповідає, як проводитимуться тендери тощо.
Зараз за автошляхи загального користування (національні, регіональні, місцеві) відповідає "Укравтодор". За дороги у населених пунктах — місцева та обласна влада.
З 2011 року акциз на ремонт доріг входить у вартість літра пального — 22-32% від його ціни. Наприклад, у вартості літри А-95 (10,90-11,10 грн) - 2,5 грн акцизу. Також на ремонт доріг виділяють кошти, залучені від акцизного збору на нові автомобілі — 3% від його вартості.
До 2011 року гроші централізовано давали з держбюджету на обласний центр і область. В сумі із акцизним збором на нові автомобілі Черкаси мали щорічно 10 мільйонів гривень. Після введення збору на ремонт доріг у вартість пального наше місто почало отримувати на ремонт всього1,5 мільйони гривень із продажу нових машин. Вони поступають у бюджет міста напряму із автосалонів. Із держбюджету кошти на дороги виділяли за своєю схемою — раз на кілька років і то вполовину менше, ніж потрібно. У столиці їх витрачали то на чемпіонат з футболу, то на будівництво чогось у Києві, то ще на якийсь державний проект. Потім все ж таки виділили на область. Облдержадміністрація на дороги міста передала 3 мільйони, замовила перекрити дорогу в трьох кварталах бульвару Шевченка — шляху губернатора від дому до роботи. Аби оновити якомога довшу відстань, поклали лише середній шар асфальту. Через два місяці там вже були тріщини, через рік — ями, а зараз — колії від важкого транспорту. Тоді навіть на ямковий ремонт доріг міста коштів більше не вистачило.
36 млрд грн потрібно на ремонт доріг цьогоріч, а виділять до кінця року 16 млрд, кажуть в "Укравтодорі". Однією з причин такої недостачі коштів на ремонт є ухиляння заправних мереж від сплати акцизного збору. Мало не на кожній АЗС у водіїв запитують "Розплачуватиметесь готівкою чи карткою?". Якщо автомобіліст розраховується карткою, із бензину автоматично буде сплачено акциз. Гроші пройдуть через термінал конкретного банку, це побачить Податкова. Коли розплатиться готівкою, заправка може приховати цю операцію й не заплатити акциз. Тобто фінансують будівництво доріг здебільшого ті, хто розраховується карткою за пальне. В невеликих районних центрах банківські картки не наскільки поширені. Тому майже все пальне там продають за готівку, а отже, акциз із нього не сплачують. Із Кабміну в Києві нереально проконтролювати сплату акцизу десятками тисяч автозаправок. Міська й обласна влада разом із своєю податковою теж особливо в цьому не зацікавлені, бо гроші із акцизу все одно підуть у Київ. Виправити ситуацію можна лише одним шляхом — законодавчо закріпити за органами місцевої влади контроль за сплатою акцизу заправками та направляти "акцизні гроші" напряму від АЗС у той населений пункт, де вона знаходяться. Стоїть, приміром, у районному центрі 2 заправки — ось за акциз із проданого там пального й будуватимуть дороги у цьому місті.
Коментарі
11