Цього дня 1973 року перший політ здійснив літак Ан-28. Дослідний екземпляр піднявся у повітря з аеродрому Святошин у Києві.
- Це легкий двомоторний турбогвинтовий літак. Як на мене, модель досить цікава. Через це й була популярною в різних країнах, - каже Олександр Риков, авіаційний експерт і директор Державного музею авіації імені О.К. Антонова. Він розповідає Gazeta.ua про особливості Ан-28.
Чим цей літак унікальний для історії авіації?
- За задумом авіаконструктора Олега Антонова, Ан-28 повинен був виконувати ті обсяги вантажоперевезень, які до того здійснював Ан-2. По суті мав бути досконалішою заміною "Кукурузнику". Його спроектували таким чином, щоб міг перевозити 2 тонни вантажу або 15-17 людей.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Український музей увійшов до списку кращих у світі
28-й вийшов таким же "повітряним всюдиходом", як і Ан-2. Він може сідати й злітати на необладнаних аеродромах і непідготовлених посадкових смугах. Ним керувати складніше, ніж "Кукурузником", але достатньо середньої кваліфікації пілота. Ан-28 безпечніший, бо має два двигуни, на відміну від Ан-2.
Які цікаві інженерні рішення використали для цієї машини?
- У Ан-28 досить великий розмах крила. Завдяки цьому та іншим особливостям будови моделі, злети й посадки у нього досить короткі. У нього більш посилене шасі, ніж в його попередників. Це все робило його напрочуд підходящим для необладнаних аеропортів. Ще у нього зручний вхідний люк у хвості літака. Люк можна використовувати як вантажний або для транспортування пасажирів на борт.
На базі якої моделі побудували Ан-28?
- Ан-14. Як на свій час, Ан-28 був оснащений потужнішими двигунами і сучасним навігаційним начинням. Мав обладнаний для пасажирів салон, кабіну для двох членів екіпажу. Міг здійснювати злети та посадки у нічний час.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Люксовий" Ан-24 та новітній Ан-178 - як святкували півстолітній ювілей наймасовішої серії українських літаків
Чи експлуатують модель зараз для польотів?
- Один із таких використовують для тренувальних стрибків парашутистів у Харківському аероклубі на аеродромі "Коротич". Також чимало літаків цієї моделі експлуатують у африканських країнах і країнах Латинської Америки. Там він успішно виконує рейси у найвіддаленіші міста, які погано обладнані для посадок інших літаків.
Також на базі Ан-28 поляки ще у радянські часи розгорнули виробництво цілої лінійки машин. Їх випускали у декількох варіантах: як аварійно-рятувальні, патрульні та літаки-розвідники. У 1990-х поліки стали їх робити під маркою M-28 Skytruck - із іншими двигунами та західною авіонікою. Деякі з цих уже оновлених модифікацій використовували на озброєнні ВПС США у 90-х та 2000-х роках.
Чому більшість машин цієї моделі робили у Польщі?
- Коли настав час запускати модель у серійне виробництво, на території СРСР не було вільного заводу, який міг це зробити. Тому поляки звернулись до керівництва Радянського Союзу з проханням про передачу виробництва їм. Саме так другою батьківщиною Ан-28 стало польське містечко Мелець. Там цю модель виробляли із 1984 по 1992 рік. Протягом цього часу випустили 170 літаків.
Чи є у вашому музеї такий експонат?
- Є Чехословацький Let L-410. Він класом, розмірами та призначенням ідентичний до літака Ан-28. Наразі ще чекаємо надходження літаків з ДП "Антонов". У них зберігається 2 екземпляри Ан-28. Це перші серійні машини, які є особливо цікавими для любителів та істориків авіації. Більше нам їх отримати, на жаль, немає звідки.
Коментарі