Сьогодні, 22 липня 1959-го, почали експлуатацію літак АН-10. Цей радянський середньомагістральний літак створили під керівництвом українського конструктора Олега Антонова.
Інженери заводу над розробкою літака почали працювати у 1955-му. Через п'ять місяців радянське керівництво утвердило макет повітряного судна.У 1957-му літак здійснив перший політ і представили широкому загалу.
Спочатку АН-10 отримав назву "Україна". Утім потім рішення скасували з ідеологічних міркувань вищого керівництва держави.
За своєю конструкцією літак був схожим на АН-12. Основна відмінність - частину літака зробили як пасажирський салон. У середині фюзеляжу, замість вантажної кабіни, був салон.
Під підлогою розташовувалися декілька вантажних відсіків для багажу. Люки у ці відсіки розташували з правого борту. Пасажирські двері - з лівого. Завдяки цьому одночасно могла відбуватися висадка пасажирів і вивантаження багажу.
Що стосується передньої частини літака, то вона майже ідентична переду АН-12.
Ще одна особливість АН-10 - високе розташування крил. У той час усі радянські літаки були низькопланами. Крила були трапецевидні. Розмах крила - 38 м.
Перші екземпляри АН-10 мали так званий "пояс Хрущова". Тодішній лідер Радянського Союзу летів з Москви до Києва. У передній частині салону було дуже шумно. Тоді Хрущов запропонував біля гвинтів зробити стінки товстіші - встановити додаткові аркуші дюралю. Наказ виконали. Попри це залишився найгучнішим літаком в Аерофлоті у той час.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Сьогодні створили конструкторське бюро Антонова: як це було
Базова модель АН-10 вміщала 5 осіб екіпажу, 85 пасажирів з багажем і вантажем у вантажному відсіку. Максимальна злітна маса досягала 51 тис. кг. При цьому максимальна дальність польоту була 3080 км. Крейсерська швидкість - 520 км / год.
З кінця 1959-го почали випускати наймасовішу модифікацію "десятки" - Ан-10А. Цей літак відрізнявся від базового конструкцією і особливостями деяких систем обладнання. Вміщував 100 пасажирів.
З 1957-го по 1959-й випустили 112 АН-10.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Антей світової авіації - сьогодні відзначають день народження Олега Антонова
За роки експлуатації розбилося 12 літаків типу АН-10. Більше 56% аварій були пов'язані з дефектами планера і двигуна. У кінці 1960-х з'явилася ідея зняти з експлуатації модель. Утім після перевірки машин від ідеї відмовилися. До 1971-го літаки перевезли понад 35 млн пасажирів. Став першим у Союзі по пасажирообігу.
8 травня 1972 під час посадки в аеропорту Харкова сталася катастрофа АН-10А. У ній загинуло 116 осіб. Створили Державну комісію з розслідування причин трагедії. Через 2 роки експлуатацію АН-10 в Аерофлоті припинили.
11 лютого 1956 року в небо піднявся перший літак АН. Це був спеціалізований військо-транспортний газотурбінний літак АН-8. Машина була призначена для перевезення вантажів, техніки, десантників чи поранених.
Коментарі