четвер, 20 листопада 2008 14:13

Землю бомбардують електрони високих енергій

Учені виявили, що Земля бомбардується електронами високих енергій із боку розташованого близько до Сонячній системі таємничого об"єкта, можливо, що складається з темної матерії.

Про це йдеться в статті, опублікованій в журналі Nature групою дослідників з Китаю, Німеччини, США, а також з російського НДІ ядерної фізики МДУ.

"Це велике відкриття. Вперше ми виявили дискретне джерело космічних променів, що виділяються з загальногалактичного фону", - каже один з авторів дослідження Джон Вефел з Університету Луїзіана.

Галактичними космічними променями називають потоки елементарних частин - протонів, нейтронів і електронів, а також заряджених іонів, що летить зі швидкостями. Як вважають вчені більшість з них прискорюється майже до швидкості світла під час вибуху наднових зірок та інших подібних подій. Вони летять у бік Землі з усіх напрямків.

Автори дослідження вивчали космічні промені за допомогою спеціальних детекторів, які піднімали в стратосферу над Антарктикою за допомогою аеростатів. Детектор ATIC, як і очікували вчені, зафіксував звичайну для космічних променів суміш протонів й іонів, але виявив і незвичайне явище - надлишок електронів високих енергій.

Вефел порівняв це з ситуацією на дорозі, де серед звичайних машин раптом з"являється відразу десяток розкішних Ламборджині.

Упродовж п"яти тижнів спостережень у 2000-му та 2003 роках детектор зафіксував 70 електронів з енергіями від 300 до 800 гігаелектронвольт.

"Джерело цих екзотичних електронів повинно знаходитися відносно близько до Сонячної системи - не далі ніж кілопарсека", - говорить співавтор дослідження Джим Адамс з Центру NASA імені Маршалла.

Він пояснює, що електрони, що летять крізь космос швидко втрачають енергію при зіткненнях з фотонами і від впливу галактичного магнітного поля.

Деякі з авторів дослідження вважають, що джерело енергійних електронів знаходиться в декількох сотнях парсек від Землі. Один парсек дорівнює приблизно трьом світловим років, діаметр нашої галактики складає близько 30 тисяч парсек.

"На жаль, ми не можемо вказати положення джерела електронів на небі", - говорить Вефел.

Одним з можливих пояснень походження загадкових електронів може бути близько розташований пульсар, або чорна дірка - вони здатні прискорювати електрони до цих енергій.

Іншим можливим джерелом електронів може бути темна матерія. Існує клас фізичних теорій, так званих теорій Калуци - Клейна, за допомогою яких фізики намагаються об"єднати гравітацію та інші фундаментальні взаємодії, - електромагнітна, слабка, сильна, вводячи додаткові просторові виміри.

Вчені сподіваються, що гамма-телескоп Фермі допоможе виявити джерело загадкових електронів, повідомляє РИА Новости