пʼятниця, 10 липня 2009 17:13

Учені вперше довели, що низькокалорійне харчування продовжує життя

Вчені вперше довели за допомогою 20-річного дослідження на приматах теорію про те, що єдиний натуральний спосіб збільшити тривалість життя - дотримуватися низькокалорійної дієти.

Це пов"язано з нормалізацією обміну речовин і більш пізнім виникненням вікових захворювань, стверджують вчені з Національного центру вивчення приматів у Вісконсині, США, у своїй статті в журналі Science.

Автори дослідження, Рікі Колмен і його колеги, нагадують, що уповільнення старіння завдяки зниженню калорійності їжі (але не поганому харчуванню) вчені помітили ще в 1930-ті роки. Зокрема, у 1935 році Клайв МакКей з Корнелського університету і його колеги показали, що дієта з обмеженням калорій збільшує на 30-50% максимальну і середню тривалість життя щурів і мишей. Подібні експерименти проводилися на мікроорганізмах, черв"яках, мухах.

"Однак вплив цього (обмеження калорійності харчування) на хвороби і смертність у приматів раніше чітко на встановлювали... Наше 20-річне дослідження... має заповнити цей критичний пробіл у вивченні старіння", - пишуть дослідники.

Експеримент почався у 1989 році в Вісконсинському центрі вивчення приматів. Об"єктами дослідження стали макаки-резус, середня тривалість життя яких - 27 років, а максимальна - 40. У першій стадії експерименту брали участь 30 дорослих самців у віці від семи до 14 років, у 1994 році до них приєдналися ще 16 самців і 30 самок, що дозволило вченим вивчити ще й гендерні відмінності у реакції на низькокалорійну дієту.

Мавп поділили на дві групи - експериментальну, які одержували харчування з обмеженою калорійністю, і контрольну, де зберігався звичайний режим харчування. Для мавп, що потрапили в "дієтичну" групу, дослідники спочатку визначали базове споживання калорій, а потім починали скорочувати калорійність по 10% за три місяці, поки обмеження не сягало 30%. Померлих під час експерименту тварин розтинав патологоанатом, який не знав, до якої з двох груп належить мавпа. Так вчені могли визначити в яких випадках смерть пов"язана зі старінням, а в яких - ні.

Автори статті зазначають, що тварини двох груп сильно відрізнятися навіть зовні. Мавпи контрольної групи виглядали набагато старшими. Крім того, вони мали більшу масу жирових відкладень, у них сильніше розвивалася вікова атрофія м"язів.

У п"яти мавп з контрольної групи розвинувся діабет, 11 перебували в преддіабетичному стані. Водночас всі макаки, які сиділи на дієті, мали нормальний обмін речовин. Крім того, серед них було на 50% менше випадків серцево-судинної патології.

Через 20 років з 38 тварин контрольної групи померли 14 (37%), а з 38 мавп, що сиділи на дієті - лише п"ять (13%). У більшості випадків макаки помирали від вікових хвороб - діабету, раку, серцево-судинних захворювань і атрофії тканин мозку.

"Наші дані свідчать, що помірне зниження калорійності харчування в зрілому віці затримує настання вікових патологічних змін і сприяє збільшенню тривалості життя у приматів", - роблять висновок вчені.

Вони зазначають, що близькість між мавпами і людьми змушує припустити, що благотворно ефект низької калорійності харчування може спостерігатися і у людей.

Водночас, сьогодні повідомлялося про речовину рампаміцин, яку виявили на Острові Пасхи ще в 1980-х і успішно використовували в трансплантології. Американські вчені встановили за допомогою експерименту на мишах, що рампаміцин також продовжує життя, запобігає хворобам, пов"язаним зі старінням.

За матеріалом РИА Новости