Ексклюзиви
вівторок, 01 квітня 2008 09:10

У космосі виявлено здвоєні зірки-"гантелі"

Американські астрономи виявили в космосі дві подвійні зірки, які обертаються по орбітах настільки близько, що речовина перетікає між ними, утворюючи перемичку і роблячи їх схожими на гантель або зерно арахісу.

Перша подібна система була виявлена за допомогою телескопа LBT (Large Binocular Telescope - Великого бінокулярного телескопа) в американському штаті Арізона.

Вона знаходилося в 13 мільйонах світлових років від Землі, в невеликій галактиці Holmberg IX. Обидва компоненти системи - жовті зірки масою приблизно в 15 сонячних. З погляду земного спостерігача, при обертанні одна зірка затуляє іншу, викликаючи таким чином зміни яскравості, оскільки астрономи бачили поперемінно то тільки одну з зірок, то обидві одразу.

Інша система, як з"ясував провідний автор дослідження, аспірант університету Огайо Хосе Прієто, була знайдена ще в 1980-х роках, але тоді астрономи невірно інтерпретували результати спостережень.

Друга "гантель" знаходиться значно ближче - всього в 230 тисячах світлових років, в галактиці Мала Магеланова хмара, що обертається навколо нашої Галактики. Вона також складається з жовтих надгігантів масою 15-20 сонячних і має схожу форму.

Відкриття, на думку його авторів, може допомогти вирішити одну з проблем, пов"язаних з найновішими зірками. Серед найновіших, вивчених астрономами, відомо два випадки вибуху жовтих надгігантів, хоча це суперечить теорії. Більшість масивних зірок протягом свого життя коливаються між станами холодного червоного надгіганта і гарячого блакитного, проходячи проміжну "жовту" фазу. Велика частина з них завершує своє існування, вибухаючи як найновіша на червоному кінці циклу, якась частина - на блакитному, але цього не повинно відбуватися в "жовтій" фазі.

Як вважають автори дослідження, подвійні жовті системи, подібні знайденим, якраз і є прародителями цих дивних найновіших.

"Коли дві зірки обертаються так близько одна до одної, вони обмінюються речовиною і впливають одна на одну. Можливо, два надгіганти в таких системах змінюються повільніше і проводять більше часу в жовтій фазі - достатньо довго, щоб вибухнути, як жовтий надгігант", - пояснює Прієто.

А в середині березня астрономи за допомогою орбітального телескопа "Хаббл" вперше в історії зафіксували органічні сполуки в атмосфері планети за межами Сонячної системи.

Астрономи виявили метан в атмосфері планети з абсолютно неромантичною назвою HD-189733b, розташованої на відстані 63 світлових років від Землі.

Дослідники також підтвердили, що атмосфера HD-189733b містить водяні пари. А це означає, говорять вони, що космічні телескопи здатні засікати органічні молекули і в інших планетах за межами Сонячної системи.

Проте, вважають вчені, про ознаки позаземного життя говорити рано: планета дуже гаряча. Температура на планеті досягає 900 градусів за Цельсієм - це досить для того, щоб розплавити срібло, повідомляє РИА "Новости".

Зараз ви читаєте новину «У космосі виявлено здвоєні зірки-"гантелі"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua