Ексклюзиви
четвер, 08 травня 2008 13:53

Розшифровано геном качкодзьоба

Вченим вдалося розшифрувати генетичний код качкодзьоба, що допоможе розгадати закономірності еволюції ссавців і знайти їхні зв"язки з іншими живими істотами - птахами й рептиліями, йдеться в повідомленні Європейської лабораторії молекулярної біології.

Підсумки роботи, у якій брали участь дослідники Австралії, США та Великої Британії, опубліковані в четвер у журналі Nature.

Качкодзьоб та єхидна - останні збережені представники найдавніших ссавців, і вони є найбільш далекими родичами людини серед тварин. Вважається, що качкодзьоб "розійшовся" із спільним предком людини близько 170 мільйонів років тому.

Цей вид має багато особливостей, властивих тільки ссавцям: наприклад, у качкодзьобів є хутро й вони вигодовують дитинчат молоком. Однак качкодзьоби також мають характеристики, властиві рептиліям, - самки відкладають яйця, а самці виробляють отруту.

Деякі властивості качкодзьоба, такі, як здатність використовувати електрику для виявлення їжі під водою (електрорецепція), властиві тільки його найближчим родичам із класу однопрохідних.

У процесі розшифровки геному качкодзьоба - визначенні послідовності всіх елементів ДНК (нуклеотидів) у його хромосомах - дослідники виявили, що його різнорідні характеристики відповідають хаосу генів качкодзьоба, схожих на гени плазунів, птахів та інших ссавців.

Вчені досліджували геном качкодзьоба для знаходження послідовностей ДНК, властивих тільки однопрохідним, а також тих послідовностей, про які відомо, що вони пов"язані зі здатностями виділяти отруту, електрорецепцією і вигодовуванням молоком у інших видів.

Вони виявили, що отрута качкодзьоба - коктейль із білків, які спочатку мали досить різні функції. Вражає, але ті ж білки були знайдені в отруті плазунів, хоча качкодзьоб і отруйні змії еволюціонували незалежно один від одного.

Вчені також виявили, що у качкодзьоба значно більше, ніж у людини, статевих хромосом - структур, у які організовані ДНК, що визначають стать. Качкодзьоб має 10 статевих хромосомам, людина - дві. Більш того, у качкодзьоба послідовність генів, що визначає стать, більше схожа на відповідні гени птахів, ніж на гени ссавців, повідомляє РИА "Новости".

Зараз ви читаєте новину «Розшифровано геном качкодзьоба». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua