вівторок, 10 листопада 2009 14:03

Експеримент показав еволюцію мови із жестів

Вчені з"ясували, що жести людей обробляються тими ж відділами мозку, що і вимовлені слова або написані символи, що може вказувати на еволюційні передумови виникнення мови і мовлення у предків людини, вважають автори дослідження, опублікованого в сьогоднішньому випуску журналу Proceedings of the National Academy of Sciences.

Те, що розпізнавання мови і письмових символів відбувається в одних і тих же частках головного мозку, вченим уже було відомо і не викликало подиву, тому що обидва способи спілкування між людьми підкоряються певним правилам граматики і їм притаманний один і той же словниковий запас.

У своєму дослідженні вчені з Національного інституту глухоти та інших комунікативних порушень США спробували з"ясувати, як ці частки мозку пов"язані з обробкою жестів людей. Ці жести, не пов"язані безпосередньо з мовою, несуть в собі цілком зрозумілий кожному зміст, який немає необхідності переводити на мову слів і букв .

Вчені зупинилися на двох типах жестів - пантоміми, за допомогою яких люди імітують об"єкти або дії, і жестах, які емоційно і абстрактно символізують послання, якими люди обмінюються при спілкуванні. Ними можуть бути жести, за допомогою яких ми закликаємо оточуючих до тиші, приставляючи палець до губ або повідомляємо, що стає дуже жарко, наприклад, проводячи долонею по лобі.

У дослідженні було зайнято 20 добровольців, яким показували відеофрагменти, де люди демонстрували ті або інші типи жестів, або озвучували словами значення цих жестів. В якості контрольного експерименту добровольці також слухали фрази на "тарабарській" мові або дивилися відеокліпи з жестами, які нічого не означають.

У ході цього експерименту вчені сканували активність головного мозку добровольців, в результаті з"ясували, що як і у випадку перегляду жестів, так і під час прослуховування мови у випробовуваних активізувалися одні й ті ж частки мозку - нижня передня і задня скронева частки .

Ці частки давно були відомі вченим як мовні центри, зайняті в розпізнаванні слів та підборі до них найбільш відповідних значень з наявного в мозку запасу. Тепер же автори статті вважають, що ці регіони відповідають за виявлення значення будь-якого заново отриманого знака.

"Відповідно спочатку предки людини спілкувалися за допомогою жестів, однак потім відділи мозку, що відповідають за розпізнавання жестів, пристосувалися і до обробки мови. Якщо ця теорія справедлива, то наші сучасні мовні центри - продукт еволюції цих часток мозку, здатних обробляти значення як слів, так і жестів ", - сказав доктор Аллен Браун (Allen Braun), провідний автор публікації, слова якого наводить прес-служба інституту.

За матеріалом: РИА Новости