Ексклюзиви
четвер, 15 грудня 2011 09:33

Американські вчені об'єднали три види динозаврів

Три різні види трицератопсів - трицератопси, недоцератопси і торозаври - виявилися представниками одного і того ж виду на різних етапах життя, що стало причиною їх злиття в один загальний вид, заявляють американські палеонтологи в статті, опублікованій в журналі PLoS ONE.

Трицератопси та їх найближчі родичі відносяться до сімейства цератопсід - рогатих травоїдних динозаврів середини і кінця крейдяного періоду. У цих тварин був товстий череп і арсенал з декількох твердих рогів, які давали їм відбиватися від нападів хижих ящерів.

Джон Сканелла (John Scanella) і його колега Джон Хорнер (John Horner) з університету штату Монтана в місті Бозмен (США) проаналізували, як влаштовані череп і роги у одного з рідкісних видів трицератопсів - недоцератопса (Nedoceratops hatcheri), єдиний череп якого був знайдений і описаний відомим палеонтологом Чарльзом Маршем (Charles Marsh) в кінці 19 століття.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Палеонтологи знайшли гніздо з цілим виводком динозаврів всередині

Як пишуть палеонтологи, останки недоцератопса пережили бурхливе наукове "життя". Цих ящерів вчені спочатку зараховували до підвиду звичайних трицератопсів, потім виділили їх в окремий вид "діцератопс". Російський палеонтолог Андрій Український виявив, що ця назва була включена до існуючих видом перетинчастокрилих комах і, щоб не було плутанини, перейменував динозавра в "недоцератопса", з'єднавши родову назву з російської приставкою "недо-".

Сканелла і Хорнер послідовно проаналізували всі відмітні риси у пристрої черепа, що відрізняють недоцератопсів від інших ящерів з сімейства цератопсід, порівнявши їх з невеликими відмінностями в пристрої скам'янілостей "звичайних" трицератопсів.

Наприклад, слабкий контакт між незбереженим носовим рогом і кісткою черепа вчені пояснюють тим, що носій цього черепа міг втратити свій ріг ще в ранньому віці, до того як він "приріс" до кістки носа. Форма верхніх рогів тварини могла змінюватися протягом усього його життя - як у результаті природних процесів, так і через сутичи з хижаками або конкурентами під час шлюбних ігор.