неділя, 03 березня 2024 23:39

Показали найбільший у світі макет України: який вигляд він має і хто створював
35

Найбільший у Україні залізничний макет розташований у Києві. У мініатюрі майстри відтворили автентичні українські ландшафти, цікаву архітектуру та унікальні моделі в масштабі 1:87.

Miniland.UA розпочав створення макету у грудні 2019 року, і вже в березні 2020-го майстри розпочали збір першого з 37 модулів майбутнього макету. Завершили роботу у листопаді 2022 року. Макет загалом займає площу у 87 кв.м. На ньому зображені села, міста, промисловість, гірська місцевість.

У мінісвіті живуть понад 1465 персонажів, і їх кількість постійно збільшується. Тут рухаються поїзди, автомобілі, працює навіть вугільна шахта та електростанція. Автори відтворили навіть зміну дня й ночі. Щоб "оживити" макет, використали десятки кілометрів дротів, а над створенням мініатюри до лютого 2022 року працювала команда з 40 майстрів.

Відвідати виставку можна в розважальному центрі "Блокбастер".

Кореспондентка Gazeta.ua побувала у майстерні та подивилася, як створюється унікальний проєкт.

МАШИНА ЧАСУ

У залі розважального центру на підлозі помічаємо різнокольорову стрічку, що вказує напрямок руху. Вона веде до сходів під стіною з панорамним вікном і тягнеться аж до рецепції Miniland.UA. Саме звідси відвідувачі починають шлях у світ мініатюр.

Перед входом у залу стоять залізні турнікети, а вхід до музею тільки за квитками. Вартість для дорослих - 250 грн, для дітей - 200 грн, а пільговий коштує 120 грн. За скляною перегородкою видно величезний макет, на вершині якого у центрі височіє Олеський замок.

Автор: Тарас ПОДОЛЯН
  У Miniland.UA залізничний вокзал Івано-Франківська привертає увагу відвідувачів
У Miniland.UA залізничний вокзал Івано-Франківська привертає увагу відвідувачів

О 14:50 працівники Miniland метушаться перед відкриттям, перевіряють деталі і справність обʼєктів. На вході зустрічає керівник проєкту Павло Гущін, у білому світшоті і сірих брюках, з акуратно зачесаним русявим волоссям.

Розпочали роботу над проєктом ще у 2019-му, однак його реалізація затягнулася через пандемію, а згодом початок повномасштабного вторгнення. Макет має площу 87 кв. м і займає майже всю залу. Навколо встановили огорожу, що водночас є і сходинкою для дітей, і надійним бар'єром між активними глядачами й крихким мініатюрним всесвітом. Макет складається з 37 модулів, що виготовлені з фанери.

- Коли почалося повномасштабне вторгнення, усе зупинилося. І я не знав, чи будемо продовжувати проєкт, бо він інвестиційний, - згадує Гущін і проводить за огорожу, щоб показати макет зблизька. - 24 лютого ніхто на роботу не вийшов, бо розʼїхалися хто-куди. Я взагалі потрапив в окупацію під Макаровом у Новій Березівці, і ледь звідти виїхав. У кінці квітня повернувся до Києва і вирішили продовжувати будувати. Закінчували ремонт, але не змогли зібрати всю команду. Дехтоз команди вступили в лави ЗСУ і тероборони. Дехто не зміг повернутись до роботи в нових умовах.

"Блокбастер" був законсервований

Експозицію відкрили 11 листопада 2022 року. Зараз працюють над відкриттям магазину, де продаватимуть виготовлені мініатюри, макети й власний мерч. Придбати перші доступні товари вже можна в інтернет-магазині.

- Як тільки повернувся в Київ - одразу поїхав у майстерню. Два місяці тут нікого не було, "Блокбастер" був законсервований. Заходжу всередину - а на макеті жодної пилинки, усе стоїть, як залишили у лютому. Це було як подорож машиною часу.

Під каркасом прихований інший світ - десятки кілометрів дротів, зарядні пристрої, відсіки й механічні системи, які оживляють і керують деталями на макеті.

Над макетом працюють різні бригади, кожна з яких займається окремим сектором робіт і несе за нього відповідальність
Фото: Тарас ПОДОЛЯН
Вітряний млин у селі Пустовіти
У столичному ТРЦ "Блокбастер" відкрили унікальний інтерактивний музей Miniland
У столичному ТРЦ "Блокбастер" відкрили унікальний інтерактивний музей Miniland
У столичному ТРЦ "Блокбастер" відкрили унікальний інтерактивний музей Miniland

- Коли відкрилися, то це була одна цифра. Як почали експлуатувати, додавати нові обʼєкти, освітлення, потрібно було додавати нові блоки живлення та лінії електропостачання- бо не вистачало потужності. Це постійний процес. До відкриття музею для глядачів - майстри з-під макету не вилазять, бо десь треба стрілку замінити, десь прилад вийшов з ладу або щось потребує модернізації. Це живий організм, який потребує постійного догляду.

КІНЬ НА БАЛКОНІ Й "ЕКРАН"

Коли дивишся на макет - час немов зупиняється. Умовно його поділили на кілька частин, кожна з яких відтворює життя у різних природних зонах. Тут зобразили місто, українське село, гори, річки, промислові заводи, залізницю, донбаську шахту й навіть теплову електростанцію. Усі обʼєкти створювали в масштабі 1:87, щоправда дещо зменшили Трипільську ТЕС, яка б навіть у мініатюрі зайняла площу всієї зали.

- Ми зараз з вами у місті, - починає екскурсію Павло. - Тут є вокзал Івано-Франківська, з Чернігівщини - локомотивне депо "Сновськ", а тут електровозне депо "Гребінка", що на Полтавщині. Із Києва є церква Миколи Набережного, будинок на вул. Велика Житомирська, 38 з муралом, який художниця відтворила один в один.

Автор: Тарас ПОДОЛЯН
  Найбільше заворожує деталізація на макеті. Над кожною фігурою майстри ретельно працюють, щоб створити неповторний сюжет
Найбільше заворожує деталізація на макеті. Над кожною фігурою майстри ретельно працюють, щоб створити неповторний сюжет

Більшість будинків у місті - старовинного зразка. Автори надихалися історичними вулицями Чернівців, Львова, Тернополя, Івано-Франківська. Серед інших помітно будівлю, яку саме почали реконструювати - встановили металеві конструкції й закрили сіткою фасад. Згодом тут стоятиме ремонтний кран.

- У місті переважно не привʼязувались до конкретних будівель, бо їх дуже багато, - зізнається керівник. - Встановили бювет, бо вони колись зробили революцію водопостачання в Києві. Наша візитівка - радянська девʼятиповерхівка, незважаючи на типовість і радяньскькість цього об'єкту, всі фотографії з ним набирають неймовірну кількість лайків у соцмережах.

Автор: Тарас ПОДОЛЯН
  На макеті рухаються всі автомобілі й потяги
На макеті рухаються всі автомобілі й потяги

На одному з балконів стоїть кінь. Крізь вікна можна побачити шпалери у смужку й квітковий принт. Є пожежна драбина і вхід у підвал, а у дворі припарковані машини й стоїть аварійка.

- Це робота Юри, який зараз на фронті. У нього ще в проєкті одна пʼятиповерхівка, але не хочемо, щоб хтось, крім нього, її доробляв, - говорить Гущін. - Тимчасово на її місці встановили майданчик для вигулу тварин і чекаємо, коли він повернеться. Ще зробимо будинки в розрізі, де буде видно інтерʼєри.

Майже всі обʼєкти створені вручну, 3D-принтер використовували для деяких дрібних деталей, фігурок людей і тварин. Найдорожча споруда на макеті - Івано-Франківський вокзал, адже на його створення витратили найбільше часу, близько чотирьох місяців. Майстри змогли відтворити навіть архітектурну підсвітку. На колію приїхав потяг, перон прикрашають синьо-жовті прапори, а пасажири чекають, коли розпочнеться посадка.

Автор: Тарас ПОДОЛЯН
  Павло Гущін - керівник проєкту
Павло Гущін - керівник проєкту

- Кінотеатр "Екран", - Павло показує будівлю у розрізі. - Це один із найстаріших кінотеатрів Києва, працював з 1911-го до 2010-го, а зараз він, на жаль, у занедбаному стані. Тож ми вирішили його відтворити. На нашому макеті він працює, на великому екрані транслюємо культові фільми та кіно про створення макету Miniland.UA. Ще один із знакових обʼєктів є головний фонтан Івано-Франківська з підсвіткою.

ВУЗЬКОКОЛІЙКА

Місто кипить життям. На площі проходить весільна церемонія - гості сидять за круглими столами, а наречений під аркою тримає кохану у білій сукні на руках. Працюють ресторани, аптеки й продуктові магазини. Містяни вигулюють собак або пʼють каву на лавках.

Дорогами їздять легкові авто, пожежні машини й вантажівки, курсують автобуси й трамваї. Рух транспорту регулюють світлофори. Гудуть пасажирські поїзди, електрички, а їхні колеса гучно ляскотять на рельсах.

Автор: Тарас ПОДОЛЯН
  Команда майстрів створила найбільший залізничний макет в Україні та у Східній Європі
Команда майстрів створила найбільший залізничний макет в Україні та у Східній Європі

- Автомобільний рух - це окрема історія. Він побудований на магнітах, які є ключовим елементом руху дорожнього транспорту. Це запатентована німецька технологія. Мене найбільше зачаровує відтворений світ української залізниці, тому що такої колекції рухомого складу Укрзалізниці в одному місці немає ніде.

Повз проходить потяг "Київ-Сімферополь". На синіх вагонах зображені білі чайки з розправленими крильми. Також є вузькоколійна залізниця. Вона починається з містечка Гайворон на Кіровоградщині, проходить крізь весь макет і закінчується на станції "Володимирець", що на Рівненщині.

Придбати локомотиви можна на сайті від 2 тис. Грн, набори фігурок людей - від 760 грн. Залізничні вагони коштують від 799 грн.

Автор: Тарас ПОДОЛЯН
  На макеті час від час відбувається зміна дня й ночі
На макеті час від час відбувається зміна дня й ночі

- Тут у нас озеро, - проходимо до гірських ландшафтів, де стоїть замок між високих хвойних дерев.

Серед рухомих обʼєктів особливе місце посідають водойми. На макеті розмістили справжнє озеро, що нагадує Синевир, і гірську річку з водяним млином, що протікає крізь Букський каньйон.

- Воду постійно треба очищувати. Заливаємо спеціальну хімію, стоять фільтри, насоси, спеціальні кварцеві лампи, додаємо перекис водню, щоб вода в озері не починала цвісти, - пояснює Павло.

Автор: Тарас ПОДОЛЯН
  Зараз над макетом працюють близько 45 фахівців
Зараз над макетом працюють близько 45 фахівців

У планах команди - розширити макет. Основною ідеєю проєкту було створення макету всієї України в мініатюрі, тому після перемоги у війні експозицію планують розширювати.

- До нашого проєкту долучаються підписники. Ось на макеті пакгауз (закрите складське приміщення на залізничних станціях. - Gazeta.ua) "Славута", - біля складу чоловіки у помаранчевих жилетках зі світловідбивачами перевозять на тачках коробки. - Його запропонував наш підписник - Валерій з Хмельницької області, який займається відновленням у цифровому вигляді памʼяток місцевого значення. Відбудовує в 3D занедбані або зруйновані будівлі. Надіслав нам каталог споруд і надав креслення. І всі вільні діляночки були зайняті, тому ми обрали саме пакгауз, оскільки на той момент, вже макет був спроектований. Ми зібрали цей пакгауз і він додав неперевершеного колориту залізничних об'єктів.ʼ

Автор: Тарас ПОДОЛЯН
  Із шахти вугілля перевозять вантажними вагонами
Із шахти вугілля перевозять вантажними вагонами

У невеликому містечку також курсує громадський транспорт. Увечері на великій сцені проходить музичний концерт, а публіка весело аплодує й тішиться мирному життю. Поруч стоять кіоски з шаурмою та газетами.

ДОНБАС І БУНКЕР З ВУГІЛЛЯМ

Найбільше заворожує зміна дня й ночі на макеті. Щоб мати відповідне освітлення використовують лампи різного білого, червоного й синього кольорів. Як тільки опускається темрява, у вікнах квартир починає горіти світло - холодне, тепле, з розовинкою. На вулицях вмикають ліхтарі, рекламні щити й вивіски.

У селі встановили хати-мазанки . Господарі пораються на городах, ремонтують покрівлю і відпочивають біля річки. Під арочним мостом стоять намети й трейлери, на озері облаштували пляж, де на білому піску засмагають відпочивальники. Біля млина, прообраз якого знаходиться у селі Квітневе на Житомирщині, тихо хлюпоче вода. Біля нього сидить рибалка з вудкою. Річка стрімко тече, омиваючи гладке велике каміння.

Автор: Тарас ПОДОЛЯН
  Водяний млин у селі Квітневе
Водяний млин у селі Квітневе

На березі озера пише картину жінка в рожевій сукні. На дні водойми видно затоплений рожевий ровер. Біля залізниці й на полях пасуться корови, бігають курчата. На зеленому схилі приглядає за отарою овець пастух з ціпком у капелюсі.

На Донбасі стоїть шахта. У поїзд повільно завантажують дрібне вугілля, звідси його доставляють до електростанції.

- Була спершу одна конструкція, яка не запрацювала. Потім спростили, змінили ухил, - каже Гущін. - Під макетом є великий бункер, звідки черпається вугілля. А далі у нас асфальтний завод.

Як класно, що у вас можна забути про весь негатив

Щоб обслуговувати макет, є спеціальн ревізійні люки. Керують усіма обʼєктами за допомогою пульта управління в спеціальній кімнаті. Там на великих екранах транслюють зображення макету в реальному часі, і якщо десь є несправність, кажуть про це в рацію операторам у залі.

Автор: Тарас ПОДОЛЯН
  Для освітлення використали тисячі світлодіодних лампочок
Для освітлення використали тисячі світлодіодних лампочок

- За цей рік відкрили новий сенс проєкту, - розповідає Павло. - Ця атмосфера, яку тут вдалося створити, відволікає людей від стресу. Військові приїжджають з передка і кажуть: "Як класно, що у вас можна забути про весь негатив, подивитись на щось миле". Коли люди живуть в емоційному виснаженні або не знають, як розмовляти з тими, хто приїжджає з фронту, то класно, що є місце, де можна відпочити без слів.

У сусідній залі, де колись була майстерня, зробили окрему музейну виставку. Тут розмістили макети, із яких починали створення проєкту. Також експонують художні й фото-виставки на залізничну тематику. У вихідні проводять майстер-класи з виготовлення мініатюр.

Ближче до вечора у музей сходиться все більше відвідувачів. Приходять цілими родинами, а дітей піднімають вище й ставлять на огорожу, щоб краще роздивилися мініатюри. На обличчях помітний подив від масштабів макету. Виставка працює з середи по пʼятницю з 15:00 до 20:00. У суботу та неділю відвідати музей можна з 11:00 до 20:00.

Зараз ви читаєте новину «Показали найбільший у світі макет України: який вигляд він має і хто створював». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути