30 червня у перші рейси вирушили потяги із вагонами, де для жінок облаштували окремі купе. Поїзди відправилися за маршрутами Київ-Кривий Ріг, Дніпро-Трускавець, Київ-Ужгород та Харків-Ясіня.
Спеціальні купе облаштували, аби жінки мали змогу безпечніше подорожувати країною. Раніше траплялися випадки, коли під час рейсів вони ставали жертвами фізичного та сексуального насильства або домагань з боку чоловіків, пояснили залізничники.
Потягів із жіночими купе поки чотири, але у майбутньому їх кількість зростатиме. Враховуватимемо попит пасажирів, пояснив керівник пасажирських комунікацій Укрзалізниці Олександр Шевченко.
Кореспондентка Gazeta.ua взяла квиток у жіноче купе та відправилися у подорож до Кривого Рогу. По дорозі поспілкувалася з пасажирками по купе, провідниками та іншими подорожуючими в потязі.
ГАЗОВИЙ БАЛОНЧИК
У напівтемному вагоні потяга стоїть задуха. Пасажири підійшли до вікон у коридорі, щоб хоч трохи вдихнути свіжого повітря у груди.
– Проводжаючі, прохання вийти з вагона, – каже молода провідниця у синій спідниці за коліно й швидко крокує коридором. Зачиняє двері у тамбурі.
Поїзд повільно рушає й після різкого поштовху починає набирати швидкість. Крізь цупкі штори світло ледь потрапляє всередину, а ноги липнуть до шкіряних багряних сидінь. На столі від стукота коліс підскакують пляшки з водою, за ними під самим вікном – запаковані комплекти постільної білизни.
Дівчина навпроти сидить у сірій теплій кофті на змійці. Розриває пакет, витягує білу у блакитні смужки постіль і починає заправляти ліжко. Час від часу тильним боком долоні прибирає чорняві пасма волосся з лоба.
– Давно вже дізналася з телеграм–каналів різних про жіночі купе, – 22-річна Люба Мусієнко сідає на край нижньої полиці ближче до столу. – Оскільки я часто їжджу, то мені це дуже сподобалося. Зараз такий час, що дуже небезпечно. Хоча я не знала, що саме в цьому купе їду. Мама постійно моніторить білети, бо я з роботою не встигаю. Тому для мене це стало несподіванкою.
Жінка родом з Кривого Рогу, але живе й працює в Києві. До батьків їздить часто – буває кілька разів на місяць. Для подорожей обирає залізницю, бо так безпечніше, зізнається.
У мене завжди був стрес
– Мама у мене працює в Укрзалізниці. Тому вона зразу сказала, що цей вагон без кондиціонера, – продовжує Люба. – Але я знаю, що спокійно прийду і не буду нервувати та сидіти до останнього і думати, чи не зайде тут якийсь хлопчина, не розується і так далі. У мене завжди був стрес. Звичайно, що є і жінки різні, яких теж можна боятися. Але склалося таке враження, що саме чоловіки більш небезпечні. Та і жінка не завжди може себе захистити.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Ср*ка Путіна на кону. Вони програють на повну" - про що говорять у Києві на популярних пляжах
Щоб почути одна одну, доводиться говорити гучніше. Гуркіт коліс і дрижання вікон створюють уже знайому "мелодію" поїзда. Повз проходять чоловіки – зі спільних купе далі по вагону.
– Знаю, що в якомусь поїзді чоловік почав приставати до провідниці й жінки якоїсь, – згадує новини про інциденти в поїздах Мусієнко. – Вона щось там йому відказала – а він пішов до провідниці розбиратися. Раніше я балончик газовий возила з собою. Колись, пʼять років тому, приїхала навчатися в Київ. То жила в такому районі, що папа купив мені цей балончик. А дєдушка на базар пішов і купив ще великий фанарік поліцейський. То він навіть з шокером був. То зараз добре, бо сидиш спокійно й знаєш, що ніхто до тебе не зайде.
Останнім часом у Люби зʼявилося більше фобій. Повʼязує це з війною та відчуттям постійної небезпеки всередині.
– От я раніше ніколи не боялася швидкості, але така ситуація зараз... Та й постійні вибухи. Їхала ось сьогодні на таксі, а водій почав набирати швидкість до 60–70 кілометрів. Я отак схватилася за сидіння, вийшла – аж ноги тряслись. У Кривому Розі частіше вибухи, звичайно, бо там немає такого захисту, як в Києві. От недавно в будинок прилетіло, спершу не зрозуміла, хто загинув. Потім дивлюся – Оксана. Знала цю дівчину, навчалися в одній школі, гуляли ще разом на дитмайданчику. Коли сварилися, завжди вона казала: "Ми з тобою сваримося, бо у нас однаковий характер". Ти не відчуєш, що таке війна, доки до тебе вона не дійде.
КРАДІЖКИ Й ЗАЛИЦЯННЯ
У вагоні №8 поки немає ремонту, але провідниці ретельно слідкують за чистотою. У туалеті суха підлога, є туалетний папір, накладки на унітаз, освіжувач повітря й паперові рушники. Бʼє в ніс різкий запах Domestos, яким щойно мили туалет.
За вікном видно яскраво-червоне сонце, що вже заходить за обрій. У коридорі штори розлітаються від протягу. Тут можна зарядити телефони й посидіти на стільці під стінкою, обшитою молочним пластиком.
В купе провідника мало місця. З обох боків стоять шафи, є холодильник і система управління. Провідниця у синій формі – жилетка на білу сорочку й спідниця – акуратно розкладає товари в залізну корзинку.
В асортименті є шоколадні батончики, вафлі, печиво, солоні сухарики. Снеки вартують від 10 до 25 грн. Півлітрова пляшка води тут коштує 10 грн. Також можна придбати натуральну каву за 20 грн у фірмових синіх пакетиках.
Для пасажирів готують і модну дріп–каву – 25 грн. Зараз в асортименті великий вибір чаїв – карпатські трави, з мʼятою, фруктовий, з чебрецем, чорний і зелений.
– Наскільки я розумію, що були случаї всілякі, що потрібно тепер розділяти жіночі й чоловічі купе, – каже провідниця Наталія Коваленко. Світле волосся зачесала у низький хвіст, а у носі носить сережку з блискучим камінцем. – Тому робитимуть окремо жіночий вагон. Було таке, що їхала жінка з мужом, і він був на другій полиці, а вона на першій. Пасажир з другого купе прийшов до неї і почав домагатися.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "У нас був рай. Кличко приїжджав" – як живуть на українських "Мальдівах" і чи дійсно їх продали за безцінь
Зараз жіночі купе запустили у тестовому режимі. Купувати квитки в ньому можуть і для дітей віком до 6 років.
Мені як жінці також не вистачає безпеки
– Якщо діти старші, то будемо викликати начальника потяга і він буде вирішувати. Може в майбутньому зроблять цілий вагон для жінок. Зараз кажуть, що треба і для чоловік тоді робити, бо ж гендерна рівність і все таке, але я думаю, що в майбутньому все можливо. Головне, щоб у людей був вибір, – запевняє Наталя. – Мені як жінці також не вистачає безпеки у вагоні. Було б добре, якби в поїзді був завжди на рейсі співробітник поліції.
Часто провідниці не можуть себе захистити від агресивних пасажирів, зізнається.
– Усі ми різні, когось вагон не влаштовує. Приходять і скаржаться, чому такі вагони, чому не нові. Іноді це все в грубій формі, а ми посміхаємося: "Усе буде". Із мого досвіду, то чоловіки частіше поводять себе неадекватно, коли знаходяться у нетверезому стані. Не можна ж, а вони все одно... Тоді викликаємо на станції поліцію й вони розбираються. Буває залицяються, але кажу, що на робочому місці не знайомлюся. Крадіжки трапляються, але це реально пасажири, які мають квиток, документи.
На два вагони працюють троє провідників. Швидко пересуваються коридорами, обходячи пасажирів.
ЖІНОЧИЙ ВАГОН
Надвечір закрили всі вікна й увімкнули кондиціонер. Спершу чомусь подуло тепло з батарей, а у вагоні запахло горілим пластиком. Провідниці швидко виправили ситуацію й вже за кілька хвилин від приємної прохолоди виступили мурахи на шкірі.
У купе на крючках для кожного пасажира є вішаки. Біля полиць можна ввімкнути бра й покласти речі на поличку. На дверях – велике зеркало, вони зачиняються на ключ.
– А тут що є й чоловіки у вагоні? – здивувавшись запитує жінка, що щойно зайшла в купе. Висовує голову за двері й приглядається. – Я думала, що тут весь вагон жіночий, тому й купувала квиток саме сюди. Давно були ж розмови, що треба жіночий вагон запровадити, бо останнім часом багато новин про неприємні інциденти.
27-річна Дарʼя Ткач живе у Києві, але часто їздить до батьків у рідний Кривий Ріг. Мала неприємні ситуації, тому хотіла їхати тільки з жінками, зізнається.
– Частенько їжджу додому, тому захотіла підтримати ініціативу й одразу купила квиток. Я думаю, що якщо багато дівчат зацікавляться, то нам виділять і цілий вагон, – Дарʼя заплітає волосся у високий пучок, від спеки вже починає блищати обличчя. – Були агресивні хлопці під час поїздок. Ось уже під час війни якось трапилося, що у вагон зайшов чоловік у формі, не знаю, чи він військовий, але був точно не з нашого вагона, а прийшов до друга. Це був плацкарт, жінки на нижніх полицях підтримували їхню розмову. Зробила зауваження їм, і цей чоловік прийшов до мене розбиратись, почав кидатись. Став наді мною у позу – і це друга година ночі.
Чоловік прийшов до мене розбиратись, почав на мене кидатись
Дівчину захистила жінка, яка лежала поруч, і вигнала чоловіка у свій вагон. Дарʼя також зверталася до провідниці, однак та відповіла, що нічого вдіяти не може.
– Ну і звісно комфортніше їздити з дівчатами, бо вони, вибачте, смачніше пахнуть і не будуть розпивати алкоголь, курити якусь махорку й пахнути нею, – каже Ткач. – Але з цим я ще можу миритися, із запахами різними, але з тим, що хтось може випивати й качати свої права – це неприємно. Я побачила, що тут чоловічі купе в кінці вагона. Я буду йти в туалет, то може статися, що завгодно. Наші тендітні дівчата нічого їм не зроблять. Тому хотілося б їздити у повністю жіночих вагонах, щоб бути впевненою у власній безпеці. Щоб можна було роздітися в такій жарі хоч спокійно.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Ваш чоловік загинув. Тіло забрали" – історії полеглих воїнів, розказані їхніми дружинами
До розмови долучається літня жінка на нижній полиці. Сидить у шифоновому брючному костюмі в білі квітки. Витирає зі столу розлитий чай і промокує спітніле чоло вологою серветкою.
– Я теж не проти роздіться, бо самі жінки. Тут душно, хочеться й двері відкрити, а якщо буде проходити чоловік? – пояснює Ольга Анатоліївна. – Ідея гарна. Думаю, що для жіночого вагона можна ще й туалет кращий зробить.
– Більше туалетного паперу, – додає Дарʼя. – Я бачила, що у нових вагонах там все є. Це ж дівчата, діти – їм треба у десять разів більше туалетного паперу. Я мовчу за санітайзери, але мило треба щоб було, паперові рушники. Вологі серветки покласти. Я так зрозуміла, що поки цю ініціативу запровадили в вагонах без кондиціонування, не всі можуть потягнути дорожчий квиток. Але зробіть у кількох вагонах такі купе – дешевші й дорожчі місця.
У вартість квитка Ольги Анатоліївни входить авторський чай. Жінка замовляє "Карпатські трави". Вартість поїздки у жіночому купе – від 350 до 450 грн. Без постільної білизни на 50 грн дешевше. Поки курсують тільки на чотирьох напрямках – від Києва до Ужгорода, Трускавця, Кривого Рогу й назад.
Вночі в купе прохолодно, тому доводиться вкриватися ще й пледом. Близько півночі вимикають світло у всьому вагоні й тільки білі промені ліхтарів дорогою мерехтять у вікнах.
Коментарі
3