Дороги та інші державні будови в бідних країнах – джерело корупції і зловживань. Україна не виняток. Проте пересічним водіям, які бачать вигоди від Київської об'їзної дороги, буде байдуже, скільки на ній вкрали. Вони оцінять це як досягнення Володимира Зеленського. Про підводні камені президентського проєкту в інтерв'ю Gazeta.ua розповів економіст Володимир Дубровський.
15 липня буде 500 днів зі старту президентського проєкту "Велике будівництво". Як оцінюєте цю державну інфраструктурну програму? Чи це великий піар-проєкт?
Не можна заперечувати, що в рамках цього проєкту збудували багато доріг. Це важливо. Про це давно в Україні говорили. Якщо з села неможливо дістатися до райцентру, нема пристойної дороги, то воно занепадатиме. Опорні школи в деяких селах закривають, дітей мають возити автобусами. А як возити, якщо нема дороги? Тому будівництво доріг – це правильно. Питання в тому, наскільки прозоро це відбувається.
Має місце неабияке розкрадання бюджетних коштів
Є закономірність, що будівництво доріг – це одна з найбільш корумпованих галузей. Там легко завищити вартість. Є велика підозра, підтверджена даними, що сформувався картель з кількох компаній, які завищують ціну. Вони виграють тендери, бо під них умови пише афілійована компанія. Швидше за все, має місце неабияке розкрадання бюджетних коштів. У схильних до корупції країнах державні витрати йдуть на капітальне будівництво саме тому, що воно придатне для розкрадання.
Є думка, що такі проєкти дають поштовх економіці.
Це було твердження радянських економістів – збільшення державних витрат якось пожвавлює економічне зростання. Це неправильно. Збільшення витрат, якщо воно не в борг, а за рахунок підвищення податків, зменшує темпи економічного зростання. Є позитивний зв'язок у країнах, які витрачають менше 30 відсотків від ВВП. А є дуже бідні країни, у яких ВВП через публічні фінанси становить 12-15 відсотків. Але це не наша ситуація. Україна витрачає 46 відсотків від ВВП. У нас ці витрати надмірні. Збільшення їх тільки зменшує темпи економічного зростання. Воно було б за рахунок того, що держава інвестує, створює робочі місця. А у нас відбувається знищення робочих місць, знищення ВВП у приватному секторі. Це розмито по багатьох підприємствах і побачити його складно. Хтось закрив підприємство і поїхав до Польщі, хтось платить менші зарплати. Коли держава створює робочі місця, це помітно. На цьому спекулюють, задурюють людям мізки, нібито держава пожвавлює економічне зростання.
Президент Зеленський заявив, що завдяки проєкту "ВБ" створили 200 тисяч робочих місць.
Зеленський – один із тих, кого в такий спосіб ввели в оману, користуючись його необізнаністю в економіці. Але він не унікальний, багато людей так мислять. Будівництво доріг як таке здатне покращити наш добробут. Це правда. А що державні витрати нібито підвищують ВВП – не правда. Ці 46 відсотків досягнуті за рахунок того, що у нас бюджетний дефіцит замість 2,5 відсотків склав близько 6. Ці додаткові 3,5 відсотків від ВВП довелося позичити або надрукувати. Якщо позичають, то їх доведеться виплачувати. Україна вже на обслуговування боргу витрачає 2,5-4 відсотки від ВВП. Це дуже багато. Ми стільки витрачаємо на армію. Щодо друку грошей: ми зараз маємо інфляцію через те, що наприкінці минулого року трохи надрукували, щоб закрити дірку в бюджеті. Це все за наш рахунок.
Щоб цими дорогами користуватися, потрібні автомобілі
За якими критеріями можна оцінити ефективність програми "Велике будівництво"?
Ефект оцінити важко, бо одночасно відбувається кілька подій. Змінюються ціни на світових ринках, змінюються інститути – он відкрили ринок землі. Це все має вплив на ВВП. Розвиток інфраструктури загалом збільшує його ріст. Людський індекс теж зростає за рахунок того, що отримують доступ до кращої медицини, освіти. Але щоб цими дорогами користуватися, потрібні автомобілі. Україна за автомобілізацією на передостанньому місці в Європі. У нас діють обмеження на ввезення вживаних авто. Це варто розвивати. Подібна ситуація була у США в минулому столітті.
У 2020 році на дороги витратили 120 мільярдів гривень. Відремонтували 4 тисячі кілометрів. У 2018-му за 40 мільярдів відремонтували 3800 кілометрів. Як це можна пояснити?
Важко порівнювати. Відремонтували – це може бути ремонт однієї ями на 100 кілометрів, а може – відновили розбиту дорогу. Вартість буде різна.
Цілком може бути, що має місце велика корупція. Можливо, ремонт якісний. Але чому одні і ті самі фірми отримують підряди?
Порівняти витрати на дві дороги важко. Можуть бути однакові матеріали. Але на одній ділянці йде нульовий цикл - викопують ґрунт, будують мости, шляхопроводи. Залежно від геологічних умов, це може мати різну ціну. На нульовому циклі можна вкрасти багато. А далі – не цікаво, бо йде стандартна робота. Тому в нас багато недобудов ще з радянських часів - охоче вкладали у нульовий цикл, а потім нічого не відбувалося.
Говорять про ризики і небезпеки державних проєктів в обхід Prozorro. Чому зараз почали так робити?
Це нагадує, як свого часу реконструювали стадіон Олімпійський. Віддали підряд вітчизняному виробнику, який просив ще грошей. Обійшовся стадіон дуже дорого. Зараз ситуація така сама. Пересічним водіям, які бачать вигоду від Київської об'їзної дороги, буде байдуже, скільки на ній вкрали. Вони оцінять це як досягнення Зеленського. Йому політично це вигідно.
Будівництво в обхід процедур є неприйнятним. Я теж їжджу по київських дорогах. Бачу, як фури їх забивають. Краще, якби йшли в обхід Києва. Але розумію, що отримати Київську об'їзну дорогу на пів року раніше за рахунок обходу процедур – воно того не варте.
Коли пересічні громадяни зможуть сказати, що проєкт "Велике будівництво" - успішний?
Проєкт буде успішним, коли зможемо спокійно пересуватися Україною, не буде проблем, що до якоїсь точки дістатися можна тільки гелікоптером. До будь-якого села і містечка. Не говорячи вже про будівництво автобамів через Україну. Тоді б розвивався експорт до ЄС. Це мали б бути дороги, які витримують фури.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Велике крадівництво" спростили - засновниця "Ліги антитрасту"
Програма "Велике будівництво" ініційована президентом України Володимиром Зеленським у березні 2020 року. У рамках програми розпочали роботи з відновлення, капітального ремонту й будівництва об'єктів соціальної, освітньої та спортивної інфраструктури.
До Дня Незалежності Кабмін планує витратити 5 млрд 423 млн грн поза системою "Прозорро". Парламент вніс зміни у закон "Про державні закупівлі". У Міністерстві фінансів кажуть, що гроші підуть на будівництво інфраструктурних об'єктів. Модернізацію шести аеропортів – у Вінниці, Дніпрі, Одесі, Рівному, Херсоні і Мукачевому. Розбудову євроколії Київ – Львів – Скнилів. Завершення будівництва нового лікувально-діагностичного комплексу і лікарні Охматдит. На святкові урочистості у Києві і Одесі 24 серпня витратять 100 млн грн.
Коментарі
1