Конституційний суд України (КСУ) визнав конституційними зміни до Конституції України, якими пропонується скасувати депутатську недоторканність. Неконституційними були визнані зміни, якими пропонується скасувати президентську. Відповідне рішення було сьогодні оприлюднене в КСУ.
Зокрема, КСУ дійшов висновку визнати таким, що відповідає вимогам статей 157 і 158 Конституції України законопроект (реєстр. N 3251 від 3 жовтня 2008 р.) про внесення змін до Конституції (щодо гарантії недоторканності для окремих посадових осіб, яким пропонується:
- У ст. 80 Основного закону виключити першу частину, яка говорить, що "народним депутатам України гарантується депутатська недоторканність".
- У ст. 105 Конституції у частині третій слова "якщо тільки Президент України не був усунений з посту в порядку імпічменту" виключити.
У той же час КСУ визнав, що не відповідає вимогам частини першої ст. 157 Конституції зазначений законопроект, яким пропонується:
- У статті 80 у частині другій слова "за винятком відповідальності за образу чи наклеп" виключити;
- У ст. 105 ч. 1 і 2 виключити (Президент України користується правом недоторканності на час виконання повноважень. За посягання на честь і гідність Президента України винні притягаються до відповідальності на підставі закону). Доповнити новою частиною такого змісту: "Президент України не може бути без згоди Верховної Ради України затриманий чи заарештований до набуття чинності звинувачувального вироку суду щодо нього".
- У ст. 108 (Президент України виконує свої повноваження до вступу на пост новообраного Президента України) після пункту два додати пункт такого змісту: "3) вступ у силу обвинувального вироку суду щодо нього".
У мотивувальній частині рішення сказано про те, що неконституційно позбавляти відповідальності депутатів за образу та наклеп, оскільки це не відповідає нормам Конституції.
Скасування недоторканності глави держави є неконституційним, оскільки за Конституцією Президент є главою держави і виступає від його імені. Тому надані Президенту статтею 105 інститут недоторканності та гарантії захисту його честі та гідності мають принципово інший зміст, ніж аналогічні інститути колегіальних органів державної влади.
Образа або наклеп на Президента можуть розглядатися не тільки як посягання на громадянські права особи, але і як прояв неповаги до української держави і його народу в цілому.
Нагадаємо також, що цей законопроект внесли на розгляд Верховної Ради тодішні народні депутати від Партії регіонів Віктор Янукович, Олександр Лавринович та інші.
Коментарі
3