Чотири комітети Верховної Ради України направили звернення до президента України Петра Порошенка та прем'єр-міністра України Володимира Гройсмана з проханням вжити заходів щодо неефективної роботи ПАТ "Укрзалізниця", яка призводять до величезних фінансових втрат для держави.
Про це вчора на погоджувальній раді керівників фракцій та голів комітетів Верховної Ради України заявив голова комітету з питань транспорту Ярослав Дубневич.
"В той час коли план перевезень не виконується, інфраструктура не оновлюється, кількість скарг вражає, керівництво УЗ займається "ребрендингом". Бізнесу та пасажирам потрібна якість, адекватні ціни та мобільність, а в Укрзалізниці, коли усюди провал – нас заспокоюють "ребрендингом".
Ще три тижні тому чотири Комітети - транспорту, аграрний, промисловості та підприємництва, паливно-енергетичний, скерували лист на президента та прем'єр-міністра щодо безпрецедентної неспроможності Укрзалізниці та її керівництва забезпечити перевезення вантажів, впоратися з попитом на перевезення, створення неймовірної корупції, і це при тому, що від підвищення цін лише на вагони парку УЗ - Укрзалізниця обіцяла додатково отримати 1,3 млрд. грн. – де ж вони!?", - сказав Ярослав Дубневич.
Зокрема, у зверненні до президента та прем'єр-міністра комітетів з питань транспорту, аграрної політики, промислової політики та підприємництва, паливно-енергетичного комплексу, наголошується на невиконанні ПАТ "Укрзалізниця" однієї з головних функцій – перевезення вантажних вантажів. Неефективний менеджмент та налагодження операційної діяльності залізничної компанії, неефективне використання вантажних вагонів та тяги, зрив плану ремонтів локомотивів призводить до збитків підприємств та всій економіці України.
"Аграрний сектор зараз є важливим рушієм розвитку економіки України. Зокрема дохід від експорту сільськогосподарської продукції у 2017 році склав 17,9 мільярдів доларів США, при цьому частка аграрної продукції у загальному експорті країни склала понад 41 %.
За оцінками фахівців до 2022 року врожайність зернових в Україні може зрости до 100 млн. тонн, при цьому 70 % такого врожаю буде експортовано. Окрім зернових, потрібно ще перевозити й іншу сільськогосподарську продукцію та продукти її переробки, а також інші види вантажів. Частка вантажів металургійного призначення у загальному залізничному вантажообігу перевищує 45 %, енергетичного – майже 20 %, сільськогосподарського – понад 10 %.
Для економіки України надважливим є забезпечення безперебійного експорту сільськогосподарської та промислової продукції, а також своєчасної доставки сировини на вітчизняні переробні підприємства залізничним транспортом для подальшого розвитку сільського господарства та промисловості, надходження валютної виручки в країну, з метою забезпечення наповнення Державного бюджету України.
Проте, через наявність системних проблем із логістичною складовою у цьому році постачання сировини на вітчизняні переробні підприємства та експорт продукції вже не виконуються у повній мірі", - йдеться у зверненні.
Парламентські комітети та представники найбільших галузевих об'єднань наголошують також на відсутності локомотивів, а ремонт наявної тяги проводиться неякісно. Як наслідок, через відсутність тяги та непрофесійного менеджменту залишаються покинутими майже 400 вантажних поїздів на 25 тис. вагонів.
"ПАТ "Укрзалізниця" на сьогодні володіє 3396 локомотивами, з них експлуатується - 2209 од., в т.ч. 1136 од. електровозів та 1073 од. тепловозів. Станом на 01.05.2018 року з перепробігом на капітальні види ремонту знаходиться 768 од. локомотивів та 297 локомотивів мають перепробіги на поточні ремонти. За 8 місяців 2018 року здійснено капітальний ремонт та модернізацію лише 55 од. локомотивів, при запланованих – 222 од. на рік.
При цьому, для пришвидшення і здешевлення капітальних ремонтів було послаблено нормативні вимоги і відтепер локомотиви ремонтують не лише в локомотиворемонтних заводах, які повинні це робити і є завантаженими лише на 40 %, а й у депо. Тому частими є випадки виходу із ладу локомотиву через декілька днів після ремонту", - йдеться далі.
Наголошують народні депутати і на неефективному використанні вантажних вагонів, зриві програми оновлення парку, а також на збережені корупційної складової через ручний розподіл вагонів.
"Скорочуються показники навантаження вагонів та їхнього обороту. Так, у 2013 році протягом доби навантажувалось 16 тис. 119 вагонів, або 1 млн. 200 тис. тонн вантажів, оборот вагону складав 7 діб, у 2015 році – 12 тис. 559 вагонів, 954 тис. тонн вантажів, оборот вагону - понад 9 діб, а у 2018 році (січень – липень) – всього 5-8 тис. вагонів, 700 тис. тонн вантажів, оборот вагону виріс до 20-25 діб.
Відповідно до консолідованого фінансового плану ПАТ "Укрзалізниця" на 2018 рік, затвердженого Кабінетом Міністрів України, на оновлення залізничного рухомого складу (придбання нового, модернізація та капітальний ремонт наявного парку) передбачено 19,2 млрд. грн. капітальних інвестицій, з яких протягом 4 місяців 2018 року було використано лише 2,5 млрд. грн., тобто 13 %. А загалом освоєння усіх капітальних інвестицій за 4 місяці поточного року знаходиться на рівні 13,4 %, тобто біля 3, 620 млрд. грн. з майже 27 млрд. грн. Тобто, закладені кошти не направляються на визначені цілі.
В той же час, при відсутності необхідної тяги та вантажних вагонів ПАТ "Укрзалізниця" призупинило роботу автоматизованої системи "Управління пересилкою порожніх вагонів", повернулось до ручного розподілу вагонів з "акцентом на маршрутні відправлення" та закриває станції для здійснення навантажень", - йдеться у зверненні до керівництва держави.
В листі-зверненні чотирьох парламентських комітетів прем'єр-міністра Гройсмана просили до 1 жовтня провести нараду за участі представників комітетів та заслухати звіт т.в.о. голови правління ПАТ "Укрзалізниця" Євгена Кравцова, вжити невідкладних заходів для покращення діяльності державного підприємства та створити при КМУ постійно діючу робочу групу з питань діяльності залізничного транспорту.
Подаємо текст звернення повністю:
Нагадаємо, в червні представники найбільший галузевих об'єднань підприємств промисловості та агропромислового комплексу України вже звертались до прем'єр-міністра Володимира Гройсмана скликати засідання уряду та заслухати звіт керівництва ПАТ "Укрзалізниця" через неефективну роботу державного підприємства і як наслідок – негативні наслідки для розвитку економіки України.
Коментарі