Політичний експерт Олександр Палій вважає, що візит прем"єр-міністра Миколи Азарова до Москви слугував підготовкою до передачі Росії української газотранспортної системи.
Таку думку Палій висловив у коментарі Gazeta.ua.
"Україна двічі капітулювала на газовому фронті – на початку 2006-го і 2009-го. Нині тремтять колінця і у команди нового президента Віктора Януковича, і все йде до остаточної капітуляції", - коментує газові українсько-російські переговори Палій.
"У Москві міністр палива й енергетики Юрій Бойко та прем"єр-міністр Азаров готували ґрунт для передачі Росії української газотранспортної системи. Остаточний документ під новою угодою президенти, напевно, підпишуть уже під час візиту Дмитра Медведєва до Києва. Водночас, уряд в обґрунтуванні фактичної здачі газотранспортної системи вдається до цитування опитувань громадської думки невідомих соціологічних фірм. Дуже довго Партія регіонів вимагала референдуму по вступу до НАТО, однак нині без жодного референдуму намагається вирішити, можливо, ще більш важливе питання. Здача газотранспортної системи, збудованої поколіннями українського народу, є не питанням цього уряду, тим більше з його сумнівною легітимністю, а питанням усього народу. Думаю, опозиція повинна домагатися референдуму з питання власності на ГТС, яке не менш важливе, ніж НАТО", - вважає експерт.
Для чого переглядають газову угоду?
"Управління енергетичним блоком, торгівля енергоносіями спрямовані не на інтереси держави, а в приватну кишеню груп впливу. Так було у часи Кучми, так є і нині. Команда Януковича заявляє про несправедливу ціну на газ, домагається її зниження. Це правильно. Але не в обмін на газовий консорціум за участю України, Росії й Євросоюзу. Більший ефект би мала реалізація брюссельської декларації щодо модернізації ГТС, яку Україна підписала рік тому. Це збільшило би пропускну здатність труби, й Україна зміцнилася б як суб"єкт європейського газового ринку. Нинішні спроби Росії збудувати газогони в обхід України – швидше елемент психологічного тиску. Новий уряд вдає, що лякається, а насправді під шумок здає стратегічну власність. Ціни на газ у Європі зараз на досить низькому рівні, і так буде упродовж найближчого десятиліття. Але Москва готова навіть закопувати кошти в землю, аби здобути можливість відімкнути газ Україні і Східній Європі", - зазначає Палій.
Але ж нова влада пропонує частку в консорціумі і європейцям?
"Перед виборам Янукович обіцяв європейцям віддати третину труби. Але зараз не відомо, хто ті європейці – чи національні уряди, чи компанії, обтяжені лише корпоративними інтересами. Більшість останніх такий гігант, як "Газпром", зможе легко скупити, і так Росія цілком прибере українську трубу до рук. Так уже сталося із Білоруссю, половиною ГТС якої володіє Москва, і нині намагається здобути решту", - переконує Палій.
Якщо відчуження ГТС станеться, як нова влада легалізує цю оборудку?
"Нова влада каже, що консорціум створюється для управління ГСТ, а сама труба залишається у власності держави. Але ж власність без права управління нею нічого не важить! Це хитра гра юридичними термінами, на зразок формування коаліції "тушок" у парламенті: ніби Конституція й забороняє це робити, але якщо дуже хочеться, то вигадують, здавалося, найнеймовірніші обґрунтування", додає він.
Який ефект принесе зниження ціни газу?
"Довічної ціни, як і довічного миру, не буває. Якщо нова, менша ціна на газ триматиметься лише кілька років, на час гіпотетичного урядування команди Януковича, то це достатьо жалюгідна платня за унікальну за розмірами і розташуванням у Європі українську ГТС зі сховищами на 30 мільярдів кубометрів. Це означає здавати стратегічний національний інтерес заради тимчасової приватної вигоди", упевнений Палій.
Чим загрожує прямий допуск "Газпрому" на газовий ринок України?
"Нафтогаз" і держава втратять кошти від продажу газу вітчизняним споживачам. Іноземний гравець на внутрішньому ринку витискатиме з економіки колосальні кошти. Нібито держава за рахунок знижки на газ платитиме менше, але Росія покриватиме свій недобір з лихвою з кишень українських споживачів. Прямий постачальник газу теоретично може навіть диктувати, чи жити тому чи іншому підприємству на ринку. Усе це – пряма загроза національній безпеці і втрата колосальних коштів, які держава може виручати на внутрішньому ринку. У більшості держав Європи діє пряма заборона для доступу іноземних компаній до внутрішніх газових мереж. Таке обмеження дуже потрібне Україні, економіка якої є надто енергоємною", - переконаний Палій.
Коментарі
209