понеділок, 16 грудня 2019 10:55

Якщо реформи правильні, хтось втрачає вплив – Дмитро Дубілет
5

Будь-який великий бізнес за масштабом не може зрівнятися з рішеннями, які доводиться ухвалювати Кабміну. Міністр Кабінету міністрів 34-річний Дмитро Дубілет в інтерв'ю Gazeta.ua розповідає, як зробити уряд ефективнішим, підняти мотивацію держслужбовців і покращити сервіси для громадян.

‒ Пішов у Кабмін, щоб реалізувати круті проекти. Очевидно, це не місце, де зароблятиму, - каже Дмитро Дубілет.

Автор: Сергій Старостенко
  Дмитро Дубілет: "Минулий уряд багато правильних реформ проводив, але врешті-решт їх так і не запускали. Бо коли реформи правильні, хтось втрачає вплив, хтось - грошові потоки"
Дмитро Дубілет: "Минулий уряд багато правильних реформ проводив, але врешті-решт їх так і не запускали. Бо коли реформи правильні, хтось втрачає вплив, хтось - грошові потоки"

У нашій країні міністри можуть не мати політичних амбіцій?

Міністр - це політична посада. Ти за визначенням політик. Для мене це слово має дещо негативне забарвлення, але що поробиш, така семантика. Одна з перших речей, яка мене здивувала, коли приєднався до Кабміну, — скільки людей тебе не люблять за замовчуванням, тільки тому, що ти — політик.

Слово "політик" має негативне забарвлення

З якими стереотипами доводилося боротися?

Багато хто вважає, якщо ти політик, то крадеш і брешеш за визначенням. Людей можна зрозуміти, після всіх наших політиків з 91-го року. Вони мають підстави так думати.
А є багато людей, які підтримують, позитивно сприймають мої ідеї та проекти. Це дуже допомагає.
Все роблю, щоб була зрозуміла моя мотивація - чому я там, на що можу і не можу піти. Моя репутація для мене — найважливіше.

Які реформи у пріоритеті в Кабміну?

Наші пріоритети визначені у "Програмі дій уряду". Там всього 78 цілей. Прем'єр визначив кілька напрямків, у які інвестує більше часу. Зокрема, ринок землі, приватизація, реформи охорони здоров'я, податкової системи, публічного адміністрування, системи соціальної допомоги, ринок газу й електроенергії, енергоефективність, митниця та ще багато інших.

Наскільки ці реформи відрізняються від тих, які робив минулий уряд?

Парадокс в тому, що не можна сказати, що реформи нашого уряду чимось принципово відрізняються від того, що планували попередні. Всі завжди багато говорили і про ринок землі, і про приватизацію. Що робити аби країна об стала заможною, більш-менш зрозуміло - це є у підручниках по макроекономіці.
Головне — реалізація. Минулий уряд багато правильних реформ проводив, але врешті-решт їх так і не запускали. Бо коли реформи правильні, хтось втрачає вплив, хтось - грошові потоки. І так все в нашій країні 29 років гальмувалось. Ключова відмінність не у напрямку реформ, а в швидкості і результаті. Ми зробимо все, щоб показати результат.

Ключова відмінність не у напрямку реформ, а в швидкості і результаті

Уляна Супрун недавно писала, що медичну реформу блокують. Є причини хвилюватися?

Стараюся не коментувати проекти, які не веду. Але не бачу, щоб цю реформу гальмували. У наступному році вторинна і третинна ланки медицини мають працювати за тим же принципом, за яким нещодавна реформувалась первинка – гроші ходять за пацієнтом.

Автор: Сергій Старостенко
  Дмитро Дубілет: "Зможемо вимірювати ефективність працівників. Кращі отримуватимуть нагороди, а гірші – навчатимуться або звільнятимуться"
Дмитро Дубілет: "Зможемо вимірювати ефективність працівників. Кращі отримуватимуть нагороди, а гірші – навчатимуться або звільнятимуться"

Яке ваше бачення на ключові зміни всередині Кабміну?

Мої особисті? Є багато напрямків. Один – діджиталізувати (перевести інформацію в цифрову форму. - ГПУ) всі процеси всередині Кабміну.
Коли оцифровуєш процеси – це ж не просто переводиш їх в електронну форму. А переусвідомлюєш їх, викидаєш купу непотрібних стадій, проводиш так званий реінжиніринг (радикальне перепроектування. - gazeta.ua). Наприклад, затвердження урядових актів — законопроектів, постанов тощо. Зараз цей процес досить складний та неефективний. Забагато людей, забагато зайвої роботи. З іншого боку, робота, яка потрібна, не ведеться. Та ж якісна аналітика.
Тільки перевівши все у цифру можна заміряти таймінги, оцінювати якість роботи співробітників. Це дозволить зрозуміти – хто працює якісно, наскільки швидко, скільки помилок допускає. Зможемо вимірювати ефективність працівників. Кращі отримуватимуть нагороди, а гірші – навчатимуться або звільнятимуться.
Окрім цифровізації, є ще багато інших напрямків. Наприклад, плануємо велику реорганізацію міністерств. Зокрема, хочемо зробити структуру більш пласкою, а також розділити формування політики і її реалізацію.

Зможемо оцінити роботу кожного співробітника

Поясніть.

Все, що роблять держслужбовці, можна розділити на формування політики та її реалізацію. Це не моя думка, це те, що в усіх підручниках пишуть. Так ось, щоб уряд працював ефективно, важливо структурно розділяти тих, хто формує політику, і тих, хто її реалізовує. Ми незабаром довпровадимо реформу. Це може призвести до якісного стрибку.

Наведіть приклад.

Штатний розклад міністерства – це зоопарк з незрозумілих назв - підрозділи, сектори, управління, департаменти, директорати. Ми у програмі уряду визначили 78 цілей. Хочемо вибудувати структуру так, щоб були люди, які відповідають за ці конкретні цілі. Персоніфікувати відповідальність за їхнє досягнення.
Також намагаємося добитися того, щоб структура стала більш пласкою. Зараз у міністерстві може бути до 11 рівнів ієрархії. Цим неможливо керувати. Уявіть собі документ або якесь інше рішення, яке проходить через всі ці рівні. Це довго й неефективно.
Впродовж наступного року скоротимо кількість ієрархії. У деяких міністерствах цю реформу вже запустили.

Автор: Сергій Старостенко
  Дмитро Дубілет: "Недавно почали скорочення держслужбовців у районних адміністраціях – це близько 18 500 позицій. В деяких інших державних органах цей процес також почався"
Дмитро Дубілет: "Недавно почали скорочення держслужбовців у районних адміністраціях – це близько 18 500 позицій. В деяких інших державних органах цей процес також почався"

У міністерстві може бути до 11 рівнів ієрархії. Цим неможливо керувати

Що тримає державну службу у системі радянських цінностей?

Зараз будь-яка взаємодія з державою — це часто, м'яко кажучи, не найкращий досвід. Це — і неякісний сервіс, і можлива корупція, і згаяний час. Тут головним рішенням є діджиталізація публічних послуг. Це — один з ключових напрямів роботи міністерства Михайла Федорова (віце-прем'єр з питань цифрової трансформації. - gazeta.ua). Чим менше буде контактів з чиновниками, тим менше корупції та неякісного обслуговування.
Ще одним напрямком тут є обслуговування громадян дистанційно, через кол-центр або месенджери. Створення єдиної служби підтримки, яка дійсно зможе допомогти громадянам та навіть надавати їх дистанційно послуги — один з топ-10 моїх проектів зараз. Бо так і громадянам зручніше, і вартість обслуговування нижча, і контроль за якістю кращий.

Чим менше контактів із чиновниками, тим менше корупції

Є швидкий спосіб зробити державну службу всіх рівнів більш ефективною?

Якщо говоримо про оптимізацію штату, то тут перші непрості рішення вже ухвалили. Наприклад, недавно почали скорочення держслужбовців у районних адміністраціях – це близько 18 500 позицій. В деяких інших державних органах цей процес також почався.
Є складніші завдання. Наприклад, питання зарплат. Від людей із низькою зарплатою важко добитися, щоб вони були мотивовані, добре виконували роботу, не думали про хабарі або відкати.
Також важливе питання корпоративної культури. Коли вибудовуєш правильну атмосферу, спільні цілі, відповідну поведінку.


Ваша ідея із переписом населення викликала багато дискусій. У професійному середовищі вважають, що це дослідження має бути основою для ухвалення різних державних рішень - в освіті, транспорті, системі соціального захисту. Чому ви відмовилися від традиційного перепису?

У професійному середовищі саме серед соціологів. Це важливо уточнювати.
Ми зараз намагаємось провести електронний перепис. Сподіваюсь, він дозволить отримати картинку по деяким питанням навіть точнішу, ніж традиційний.
З традиційним переписом є кілька проблем. По-перше, його результати будуть лише на початку 2021 року, а дані нам потрібні вже зараз. По-друге, цей метод дає суттєву похибку. Багато людей не відкривають двері або дають неправдиві дані. Це проблема в усьому світі. І, по третє, традиційний перепис дуже дорогий. На нього планували витратити три - чотири мільярди гривень у наступному році.
Остаточне рішення, що не проводимо традиційний перепис, ще не ухвалили. Будемо дискутувати.
Якби в нас була заможна держава, необмежена кількість ресурсів, то можна його проводити хоч кожен рік. А так доводиться приймати дуже складні рішення, як розподілити "трішкін кафтан" держбюджету. Умовно, на програму доступні ліки, на будівництво опорних шкіл, на підвищення пенсій - або на традиційний перепис населення.

Від людей із низькою зарплатою важко добитися, щоб вони добре виконували роботу, не думали

Ви в уряд прийшли з бізнесу. Що звідти можна використати у державній службі?

Майже все, що стосується менеджменту. Треба правильно використовувати цифрові управлінські технології. Наприклад, систему документообігу або електронну систему завдань. Краще мати пласку структуру, ніж багато ієрархій. Треба система регулярних зустрічей і селекторів, а ще чітку систему KPI (ключові показники ефективності. - gazeta.ua). Та багато іншого, про що пишуть у бізнес-літературі або навчають на MBA.
Але бізнес і державна служба мають і свої відмінності. В бізнесі є очевидне мірило успіху – прибуток. У державі результат вимірюється чимось іншим — умовним соціальним добром. І це часто досить важко вимірювати.
Також різниця є у швидкості ухвалення рішень. У бізнесі ми з партнерами вирішили – й робимо. У Кабміні та парламенті процес узгодження дуже складний і довгий. Це, суттєво сповільнює роботу, хоча сенс це також має. Керувати країною — це не те ж саме, що керувати бізнесом, яким би великим він не був.

Автор: Сергій Старостенко
  Дмитро Дубілет: "В бізнесі є очевидне мірило успіху – прибуток. У державі результат вимірюється чимось іншим — умовним соціальним добром. І це часто досить важко оцінювати"
Дмитро Дубілет: "В бізнесі є очевидне мірило успіху – прибуток. У державі результат вимірюється чимось іншим — умовним соціальним добром. І це часто досить важко оцінювати"

А чого не можна брати з бізнесу на державну службу?

У бізнесі можеш приймати різкі рішення, покладаючись на власні відчуття. Тут так не буде. Не можна ухвалювати рішення одноосібно.

У західних країнах часто на державну службу йдуть за досвідом, а потім - використовують його у бізнесі. Або з бізнесу приходять, щоб допомогти державі. Чому у нас не так?

Сподіваюсь, що згодом так буде і у нас. Найкраще, коли людина має успішний управлінський досвід у бізнесі і готова якийсь час працювати на державній службі. І щоб у неї була правильна мотивація — отримувати задоволення від проектів, а не красти гроші.
А взагалі треба будувати процеси так, щоб у посадовців не було ні мотивації, ні можливості діяти протиправно. У короткостроковій перспективі треба робити ставку на людей. У довгостроковій – на процеси, які не залежатимуть від держслужбовців.

Як відбирають людей на високі державні посади?

На державну службу проходять конкурси. Незалежна комісія відбирає кандидатів. Претенденти здають тест на знання англійської, на абстрактне і логічне мислення. Це відсіює 20-30 відсотків. Далі екзаменаційні завдання. Потім інтерв'ювання. Керівник отримує шорт-лист з іменами кандидатів.

Зараз треба зробити ставку на людей. Згодом – на процеси, які не залежатимуть від посадовців

Як ви спілкуєтеся з міністрами? Особисто, чи є інші схеми комунікації?

Маємо спільний чат. Зустрічі – це засідання Кабміну і підготовка до них, зустрічі по якимсь окремим проектам. Взаємодія іде досить інтенсивно, оскільки немає різних політичних сил, немає такого, що кожне міністерство як окреме князівство.

Чому немає трансляцій урядових засідань?

Були б не такі якісні дискусії. У закритому режимі можеш відверто обговорювати складні питання, а не влаштовувати політичне реаліті-шоу.

Чому багато ваших ініціатив сприймають у штики, зокрема діджиталізацію?

Я не чув, щоб діджиталізацію сприймали у штики. Взагалі діджиталізація — це найменш дискусійна тема. Вона точно легше сприймається суспільством, ніж, наприклад, земельна реформа чи приватизація.

Яку економію ваші проекти дадуть для бюджету?

Не рахував. Є якісь очевидні речі. Той же перепис – 3 - 4 мільярди гривень, якщо все вийде. А є речі, які порахувати складніше. Наприклад, незабаром запустимо сервіс, завдяки якому державні органи не вимагатимуть у громадян квитанції про сплату якихось комісій чи мит. Вони зможуть це самостійно перевіряти в електронній формі. Звісно, це матиме якусь економію для держави, але це комфорт для громадян. Їм не треба гаяти час на похід у банки.
А взагалі один з моїх ключових особистих KPI (ключові показники ефективності. - gazeta.ua), який є у Програмі дій уряду — це процент бюджету, який іде на підтримку державного апарату.

Ми незабаром запустимо сервіс, завдяки якому державні органи не вимагатимуть у громадян квитанції

Недавно ви сказали, що візьмете охоронців.

Я свого часу звернувся до УДО, щоб мені виділили охорону. Думав, це буде два охоронці, а виявилось, що за правилами мали виділити набагато більше. Мені стало неприємно, що держава може витрачати на мене стільки ресурсів. Вирішив найняти на якийсь час приватну охорону за свій кошт.

Автор: Сергій Старостенко
  Дмитро Дубілет: "Лише на ринку алкоголю 10-20 мільярдів гривень, які не надходять у бюджет"
Дмитро Дубілет: "Лише на ринку алкоголю 10-20 мільярдів гривень, які не надходять у бюджет"

Вам загрожує небезпека?

Це був компроміс із моєю родиною. Один з проектів, який координую - боротьба з тіньовими ринками алкоголю, тютюну, ліків та інших. Це — досить криміналізована історія.
Якщо взяти алкоголь, то вважається, що близько 50% ринку знаходиться в тіні. У США, наприклад, біля 5%. Нелегальний алкоголь — це, з одного боку небезпека отруєння та навіть смертей для українців. З іншого боку — ненадходження у бюджет.
Якщо нам вдасться наступного року скоротити цей ринок хоча б до 20% – це буде успіх.

Скільки коштів лишається у тіні зараз?

Лише на ринку алкоголю це 10-20 мільярдів гривень, які не надходять у бюджет. По тютюну процент у тіні значно менший, але абсолютні цифри співставні — близько 10 мільярдів. Ліки – за різними оцінками також від 5 до 15 мільярдів. Хоча у випадку з ліками безпека точно на першому місці.
Щоб ви розуміли масштаб цифр, наприклад, у державному бюджеті нступного року на будівництво доріг виділено близько 65 мільярдів.

Ви розповідали журналістам, що через шалений ритм роботи були змушені віддати кота товаришеві. Чи змінився ваш графік роботи?

Поки ні. Темп 80-90 робочих годин на тиждень поки стабільний. Але хочу незабаром його дещо знизити. За таких темпів роботи стаєш менш ефективним. Тому тут треба знаходити якийсь баланс. Хоча, звісно, поки працюю у Кабміні, вийти на режим з двома вихідними на тиждень точно не вдасться.

Зараз ви читаєте новину «Якщо реформи правильні, хтось втрачає вплив – Дмитро Дубілет». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

1

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 8759
Голосування "Розумна мілітаризація" від Міноборони
  • Держслужбовців потрібно брати на роботу лише після військової підготовки
  • Це має бути однією з вимог і для балотування в органи місцевого самоврядування, парламент та суди
  • Для держслужбовців військова підготовка не повинна бути обов'язковою
  • Мені байдуже
Переглянути