пʼятниця, 08 січня 2021 05:25

Український літак збили двома ракетами. Ніхто не вижив
8

Рік тому, 8 січня, у столиці Ірану Тегерані розбився український пасажирський літак Boeing 737 авіакомпанії МАУ, який виконував рейс "Тегеран-Київ". На борту перебували 167 пасажирів і 9 членів екіпажу, ніхто не вижив.

11 загиблих були громадянами України. Це пасажири: 61-річна Ольга Кобюк і Олена Малахова, 38 років. Решта — члени екіпажу: бортпровідники 27-річна Катерина Статнік, Марія Микитюк, 24 роки, 28-річна Валерія Овчарук, Юлія Сологуб, 25 років, 24-річний Денис Лихно, Ігор Матьков, 34 роки, другий пілот 48-річний Сергій Хоменко, інструктор Олексій Наумкін, 42 роки, і командир екіпажу Володимир Гапоненко, 50 років.

Літак Boeing 737-800 авіакомпанії "МАУ" розбився поблизу міжнародного аеропорту Імама Хоменеї в Тегерані. Загинули 167 пасажирів та 9 членів екіпажу
Фото: 112
Літак Boeing 737-800 авіакомпанії "МАУ" розбився поблизу міжнародного аеропорту Імама Хоменеї в Тегерані. Загинули 167 пасажирів та 9 членів екіпажу
Літак Boeing 737-800 авіакомпанії "МАУ" розбився поблизу міжнародного аеропорту Імама Хоменеї в Тегерані. Загинули 167 пасажирів та 9 членів екіпажу
Літак Boeing 737-800 авіакомпанії "МАУ" розбився поблизу міжнародного аеропорту Імама Хоменеї в Тегерані. Загинули 167 пасажирів та 9 членів екіпажу
Літак Boeing 737-800 авіакомпанії "МАУ" розбився поблизу міжнародного аеропорту Імама Хоменеї в Тегерані. Загинули 167 пасажирів та 9 членів екіпажу

Відомо, що на рейс зареєструвалося 169 пасажирів. Двоє людей так і не сіли на борт літака. Наступного дня до Ірану вирушив борт авіації ЗСУ із 45 фахівцями різних галузей, які були залучені до з'ясування обставин катастрофи літака авіакомпанії МАУ.

Від самого початку іранці заявили про те, що причиною авіакатастрофи стала технічна несправність літака. Утім 11 січня офіційний Тегеран визнав, що літак МАУ збила ракета, а трагедія сталася "через людський фактор". Почалося розслідування, яке триває й досі.

Перебіг подій

Аварія сталася близько 4:30 ранку за київським часом. Усього за кілька хвилин після зльоту очевидці зафільмували, як літак загорівся, різко почав втрачати висоту та розбився.

Першим про падіння Boeing 737-800 авіакомпанії "МАУ" повідомило приватне іранське новинне агентство Tasnim. Надвечір 9 січня американське видання Newsweek, а також телеканал CBS News з посиланням на власні джерела повідомили, що Boeing 737-800 збила іранська ракета. Згодом версію про влучання ракети у літак озвучив прем'єр-міністр Канади Джастін Трюдо, а американський президент Дональд Трамп назвав авіакатастрофу "підозрілою". За його словами, політ відбувався над неспокійним районом, тож "хтось міг просто помилитися".

У ніч проти 11 січня британська газета The Guardian заявила, що військові Ірану нібито переплутали літак МАУ, який вилетів з аеропорту Тегерана, з "ворожим" об'єктом США та збили його ракетою. Зазначається, що було випущено дві ракети російського виробництва. Йдеться швидше за все про "Тор-М1", які Тегеран купив у Москви 2005 року. Дальність ураження - 12 кілометрів.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Над тілами востаннє покружляв літак: попрощалися із загиблими пілотами рейсу PS752

Вранці 11 січня офіційний Іран заявив, що ракета "земля-повітря" збила літак МАУ рейсом "Тегеран-Київ". В офіційній заяві йшлося про те, що трагедія сталася через "людський фактор". Літак помилково сприйняли за ворожий об'єкт після того як він повернув у бік військового центру Корпусу вартових Ісламської революції. За кілька годин до катастрофи іранські військові обстріляли дві військові бази США на території Іраку.

Розшифрування "чорних" скриньок

Спочатку Іран заявив, що самостійно займеться самописцями і нібито почав їх розшифровувати. Утім, через кілька днів Тегеран заявив, що не має відповідного обладнання і готовий передати скриньки Франції. Потім Іран неодноразово відмовлявся передавати самописці.

Таким чином Іран затримував видачу "чорних скриньок" аж до літа і лише у липні відіслав їх на експертизу до Франції. Там їх почали розшифровувати 20 липня, а вже 23 липня завершили попередній аналіз обох бортових самописців збитого під Тегераном літака. Під час процесу вилучення даних із самописців були присутні представники США, України, Франції, Канади, Великої Британії та Швеції, громадяни яких загинули в авіакатастрофі.

Розшифрування "чорних скриньок" Boeing 737 показує, що у збитий в Ірані український літак поцілили двома ракетами з інтервалом у 25 секунд. І в цьому проміжку пасажири були ще живі. Друга ракета точно поцілила в літак. А перша лише зачепила шрапнеллю. Це пошкодило радіолокаційну систему та самописці. Записи свідчать: українські пілоти до кінця намагалися врятувати пошкоджену машину.

Завершення слідства й виплати компенсацій

Іран передав Україні фінальний технічний звіт про катастрофу під Тегераном ввечері 31 грудня. Зробили це з 5-ї спроби, повідомив заступник міністра закордонних справ України Євгеній Єнін. Усі компетентні органи ретельно вивчають звіт. Потрібно внести деякі правки. МЗС України має 60 днів для внесення пропозицій та зауважень до матеріалів. Після цього протягом 30 днів Іран має допрацювати звіт. Документ зможуть оприлюднити лише після затвердження радою Міжнародної організації цивільної авіації.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Пілоти МАУ зустріли колег на колінах: у "Борисполі" прощаються з жертвами катастрофи

30 грудня уряд Ірану вирішив виплатити компенсації в розмірі $150 тис. сім'ям загиблих в катастрофі. Відповідне рішення було ухвалено на засіданні Кабінету міністрів.

Чи покарані винні

Офіційний Іран визнав збиття українського літака та назвав його помилковим. Після трагедії міністр закордонних справ Ірану Джавад Заріф заявив, що людина, яка помилково збила український літак МАУ під Тегераном, перебуває у в'язниці. Повідомлялося, що ймовірних винуватців катастрофи українського літака під Тегераном заарештували ще 14 січня. Усього підозрюваних 6.

У листопаді заступник генерального прокурора України Гюндуз Мамедов розповів, що винним у збитті літака МАУ під Тегераном загрожує три роки ув'язнення. За його словами, справу розслідують за статтями 291 і 616 Кримінального кодексу ІРІ, де передбачені особливості покарання за ненавмисне вбивство або вбивство з необережності.

Мамедов наголосив, що достеменно невідомо, чи понесуть покарання посадові особи. Вони своїм статусом відповідальні за організацію військової служби в державі та дії своїх підлеглих.

Він також зауважив, що іранська сторона не допустила українську сторону до допиту підозрюваних, обґрунтовуючи це тим, що йдеться про державну таємницю.

Із українцями, які загинули в авіакатастрофі під Тегераном, прощалися в столичному аеропорту "Бориспіль" 19 січня. Прощання тривало 8 годин.

Зараз ви читаєте новину «Український літак збили двома ракетами. Ніхто не вижив». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути