4 липня 1989 року радянський винищувач "МиГ-23М" впав у Бельгії на ферму Кооіхем біля Кортрейка. Причини інциденту досі залишились нез'ясованими.
Начальник політвідділу 323-ї винищувальної авіаційної дивізії Північної групи військ збройних сил СРСР, полковник Микола Скурідін мав провести два польоти для відновлення навичок з техніки пілотування. Він був досвіченим військовим льотчиком 1-го класу, мав за плечима 1,7 тис. год польотів.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Лише один момент. Не кажіть про радянських "наші" - у селі відкрили музей загиблих літаків
Зранку 4 липня 1989 року Скурідін виконав контрольний політ на навчальному літаку й на бойовому літаку "МиГ-23М" піднявся у повітря з авіабази Багіч біля Колобжега у Західному Помор'ї. На 41-й сек. польоту обороти двигуна різко впали, швидкість літака зменшилась майже удвічі, він почав знижуватись. Сприйнявши самовільне відключення форсажа як зупинку двигуна, Скурідін з дозволу наземної служби успішно катапультувався на висоті близько 150 м, попередньо направивши літак у бік моря.
Однак через 6 сек. двигун залишеного літака відновив роботу у заданому автоматикою режимі і, набираючи висоту, продовжив політ. Літак безперешкодно перетнув повітряний кордон Польщі й у небі над НДР був узятий у супровід радарами НАТО. Коли літак проминув кордон ФРН, з бази у Сустерберзі в Нідерландах піднялося два американських винищувача "F-15 Eagle", які на висоті 12 км над Оснабрюком перехопили літак, що рухався зі швидкістю 740 км/год. У цей час в.о. командувача авіацією Північної групи військ генерал-майор авіації Володимир Огнєв доповів командуванню радянського ВПС, що літак "впав в море, ніякого збитку при цьому не заподіяв".
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Батько та син захопили пасажирський літак
Візуально пересвідчившись, що на "МиГ-23М" відсутнє штатне озброєння, американські льотчики отримали наказ супроводжувати літак, який в автоматичному режимі летів над густонаселеними районами ФРН. Ніхто не міг передбачити куди він упаде після збиття. Залишалася надія, що "МиГ-23М" долетить до Ла-Манша, однак, щойно проминувши Нідерланди, після витрати усього палива радянський винищувач почав втрачати висоту у небі Бельгії. Подолавши 901 км він впав на хутір Кооіхем поблизу Кортрейка, за 10 км від кордону Франції.
При падінні "МиГ-23М" зруйнував ферму, під уламками якої загинув 19-річний студент Вім Делере.
О полудні 4 липня 1989 року радянське інформаційне агенство ТАРС офіційно повідомило про інцидент. Наступного дня свої співчуття бельгійцям висловив Генеральний секретар ЦК КПРС Михайло Горбачов і полковник Скурідін.
Після цього керівництво ФРН не зробило ніяких заяв, а уряду Бельгії і Нідерландів обмежилися дипломатичними нотами, якими 6 липня висловили стурбованість відсутністю своєчасного повідомлення про небезпеку. В ході конфіденційних переговорів СРСР погодився на виплату Бельгії $685 тис. компенсації, велика частина якої дісталася постраждалій родині фермера.
11 липня 1989 року до Кооіхема прибула радянська військова комісія, яка вивезла уламки "МиГ-23М" до СРСР, але технічні причини, що привели до інциденту, так і не з'ясувала.
Невеликий приватний літак розбився в районі аеропорту бельгійського міста Шарлеруа, загинули п'ять людей. Після зльоту на борту літака Cessna відбулися механічні неполадки, літак спробував повернутися в аеропорт, проте впав поряд зі злітно-посадковою смугою і місцем стоянки літаків авіакомпанії Ryanair і інших комерційних літаків.
Коментарі