Україна не зможе наростити поставки імпортного вугілля морем через низьку пропускну спроможність морських портів, і завантаженості залізничної інфраструктури транзитними і експортними вантажопотоками.
Про це йдеться в статті аналітичного центру ЦТС.
У матеріалі зазначається, що в основному "чорне золото" перевалюється на терміналах ТІС і ДП "МТП" Южний ". Їх сукупні паспортні потужності дозволяють перевалювати до 28 млн тонн навалювальних вантажів на рік.
"При поточному рівні перевалки терміналів є резерв в 5-6 млн тонн на рік. Але при різкому збільшенні обсягів імпорту вугілля вони можуть не впоратися з потоками вантажів через низку обмежень", - наголошується в статті.
Обмежуючим фактором є технічна можливість навантаження імпортного вантажу зі складу порту в ж / д вагони. Існуючі потужності дозволяють вивозити 100-110 вагонів на добу або 210-220 тис. Тонн на місяць. Загальний тоннаж суден з імпортною вантажем не повинен перевищувати цей показник.
"В іншому випадку, в порту почнеться приріст обсягів вантажу на зберіганні і затоварення складів. При цьому подальше зростання імпорту та обсягів вивезення вантажів в вагонах неможливий без реконструкції і модернізації портових потужностей. Аналогічна ситуація спостерігається на терміналах "ТІС" і ДП "МТП" Чорноморськ ", - підкреслюють в ЦТС.
Відзначається, що до початку бойових дій вугілля (в основному, коксівне) імпортувався морем в Україну тільки для металургії. "Зараз, зважаючи на обмежену пропускну здатність, у українських морських портів немає можливості істотно збільшити імпорт вугілля, оскільки одні й ті ж причали використовуються як для експорту, так і для імпорту", - вказується в матеріалі.
Також повідомляється, що крім пропускної здатності терміналів, в українських портах є ще одне вузьке місце - припортові станції. У вересні в Україні почалися відвантаження зерна на експорт, в жовтні - грудні вони досягнуть піку.
"За прогнозами до кінця року експорт зерна через порти складе 12 - 12,5 млн т. За вугіллю за цей же час нам потрібно імпортувати 2,5-3 млн т", - говорить старший аналітик ЦТС-Консалтинг Андрій Ісаєв.
У свою чергу, зазначається, що виходом зі сформованої ситуації може стати проект по будівництву спеціалізованого терміналу з перевалки навалювальних вантажів, який має намір реалізувати порт "Південний", але це питання не одного року.
Як повідомлялося раніше, за інформацією Незалежної профспілки гірників України запаси вугілля на українських ТЕС складають 1,5 млн т при необхідних 3 млн т, що може привести до віялових відключень електроенергії. У середині вересня в порт Південний прибуло перше судно з вугіллям зі США для державної "Центренерго". Замість запланованих 80 тис. Тонн, прийшло тільки 62 тис. Тонн. Минулого тижня в Україні прибуло друге судно з 60 тис. Т американського вугілля для приватної компанії ДТЕК.
Додатково в жовтні-листопаді в Україні очікується прибуття двох балкерів з ПАР, а також ще одного судна з США.
При цьому експерти відзначають, що логістичні проблеми змушують Україну нарощувати імпорт вугілля залізницею, зокрема, з РФ.
Коментарі