
Песах (в перекладі з івриту - "минув, обійшов", в ашкеназській вимові - Пейсах або Пейсох; арам. Пісха) - одне з найважливіших іудейських свят, день пам"яті про Вихід з Єгипту і звільнення народу від рабства. Песах починається на 15-й день весняного місяця нісан і святкується протягом 7 днів в Ізраїлі і 8 - поза Ізраїлем.
У 2009 році Песах святкується з вечора 8 квітня до вечора 16 квітня (у Ізраїлі - до вечора 15 квітня).
Значення Песаха і порядок святкування
Вихід ізраїльтян з Єгипту і звільнення народу від 400-річного рабства вважається не тільки однією з головних подій біблейської історії, але і початком історії єврейського народу. Вся система іудаїзму заснована на пам"яті про Вихід і про наступні події, пов"язані з отриманням Землі обітованої і побудовою власної незалежної держави.
У біблейські часи святкування Песаха супроводжувалося паломництвом в храм, жертвопринесеннями і бенкетом.
Традиція пов"язує назву "Песах" з тим, що Бог "пройшов" ("пасах", івр.) повз будинки євреїв в той час, коли Він карав єгиптян за відмову фараона відпустити єврейський народ. У іудейському молитовнику (сиддуре) Песах називається "Часом нашої свободи"; Тора іменує його "Хаг Гамацот" - "свято опресноків", бо головна особливість Песаха - заповідь їсти прісний хліб - (мацу) і сувора заборона не тільки вживати, але і мати в своєму будинку квасне ("хамец").
Дата свята за грегоріанським календарем щороку різна, оскільки вона визначається за місячним календарем. Виголошується вона особливо.
Порядок святкування Песаха детально визначений в Священному Писанні (Торі). Впродовж всіх днів Песаха Тора забороняє в якому б то не було вигляді споживати квасне. Це та сама їжа, якою євреї не встигли запастися, коли покидали Єгипет. Також уникають тих продуктів, які можуть заграти. Солодові лікери, пиво і інші алкогольні напої на основі дріжджів заборонені. Єдиний хліб, дозволений в Песах, - маца, прісні хлібці з пшеничної муки, якими євреї харчувалися під час виходу з Єгипту.
Маца - нагадування про те, що євреї, отримавши, нарешті, дозвіл фараона піти з країни, так поспішно покидали Єгипет, що довелося випікати хліб з тіста, яке ще не встигло підійти. От чому іудеї до настання Песаха позбавляються від всіх квасних продуктів, а також заздалегідь прибирають в будинку, особливо на кухні. Весь процес випічки маци з моменту додавання в муку води не повинен перевищувати 18 хвилин. Муку дозволено використовувати з одного з п"яти злаків: пшениці, жита, ячменю, вівса, полби.
Седер
Кульмінаційним моментом Песаха є вечірня трапеза, седер ("порядок"), яка влаштовується в першу і в другу ніч свята. Седер починається після повернення з синагоги; вся сім"я з гостями збираються навколо столу. Під час седера вимовляються встановлені правилами благословення, читаються молитви і співаються псалми.
Однією з обов"язкових умов є запрошення до участі в трапезі усіх нужденних, а також тих, хто не може відзначити свято в колі своєї сім"ї. На стіл ставлять кращий посуд і срібло, свічки, кошерне вино, три великі шматки маци і спеціально прикрашений кубок для пророка Еліяха.
Під час седера в певній послідовності читають оповідання про Вихід (зазвичай по книзі Агада) і їдять особливі символічні блюда. Це прісний хліб - маца, гірка зелень - марор (салат-латук, базилік і хрін) і хазерет (терта зелень), що символізують гіркоту єгипетського рабства; а також суміш з тертих яблук, фініків, горіхів і вина - харосет: його колір нагадує глину, з якої євреї виготовляли цеглу, знаходячись в єгипетському рабстві. Під час їжі зелень умочують в солону воду, символізуючу сльози, пролиті євреями в єгипетському рабстві, і морі, яке вони перетнули під час Виходу.
Їжа розкладається на кеарі - особливому тарелі, що використовується тільки для седера. На кеар кладуться ще три символічні страви, які не їдять: зроа - просмажений шматок баранини з кісточкою, на згадку про пасхальне жертвопринесення в Єрусалимському Храмі, бейца - круте яйце, як пам"ять про храмові богослужіння, і карпас - шматок будь-якого весняного овоча (євреї, що живуть в Європі, замінюють його вареною картоплею).
Всі продукти розташовуються на тарелі певним чином. Перед тим, хто веде седер, кладуть три цілих маци, покритих серветкою. Перед кожним учасником трапези кладуть Агаду - книгу, що містить оповідь про Результат з Єгипту і всі необхідні для седера молитви і благословення. На святковий стіл неодмінно ставляться тарілки солоної води - символ сліз староєврейських жінок, у яких за наказом фараона віднімали первістків, оскільки, згідно пророцтва, в одній з єврейських сімей повинна була народитися людина, яка звільнить людей від рабства.
Під час седера євреї проходять через п"ять міцвот (обов"язкових етапів). Перший - з"їсти мацу, другий - випити чотири чаші вина, третій - з"їсти марор (зазвичай між двома шматочками маци), четвертий, - читання Агади, а п"ятий - читання хвалебних псалмів.
У пасхальну трапезу часто входить курячий суп з галушками з маци, гефілтефіш (фарширована риба) і запечене м"ясо.
Вісім днів Песаха
У перший день Песаха забороняються всі види робіт. У синагозі проводиться урочисте богослужіння, під час якого читається книга Вихід. Увечері здійснюється друга трапеза седера.
П"ять подальших днів називаються "Звичайними днями свята" і вважаються робочими. У ці дні в Єрусалимі біля Стіни Плачу проводиться церемонія благословення священиків, в якій беруть участь тільки нащадки священицького роду левітів.
Сьомий день Песаха завершує торжества свята Песах і вважається неробочим. Він відзначається в радісній атмосфері, із співом і танцями. Опівночі в синагогах і в релігійних учбових закладах влаштовується церемонія "розділення морських вод".
Восьмий день Песаха відзначається тільки в регіонах діаспори.
За матеріалами РИАНовости
Коментарі