Таким чином, завершилася тяжба музею і спадкоємців Малевича, що тривала з 2001 року. Вони сперечалися за права музею на полотна, оскільки вони були придбані у людини, яка не мала права власності на них.
Згідно досягнутої домовленості, муніципалітет Амстердама поверне спадкоємцям Малевича п"ять картин художника, включаючи полотна "Письмовий стіл і кімната" (1913 рік) і "Супрематистська композиція" (1916).
Інші картини Малевича, які зберігаються в Міському музеї, а також його сім гуашів, 15 малюнків і 18 ескізів залишаться в Амстердамі. Бургомістр міста Йоб Кохен підкреслив, що укладена угода враховує інтереси обох сторін.
"Ми більше не розбиратимемося, на чиїй стороні правда, а закриємо цю справу", - сказав він. На його думку, "роль Малевича як піонера сучасного мистецтва краще всього видна в контексті колекції Міського музею Амстердама".
"Звичайно, важко розлучатися з п"ятьма картинами, які нам дорогі, - відзначив директор Міського музею Хейс ван Тейл. - Але досягнута угода викликає відчуття задоволення".
Директор заявив, що твори Малевича, що залишилися в музеї, займуть гідне місце в колекції після завершення реставрації музейної будівлі в 2009 році.
Онучка брата художника Івона Малевич заявила про "історичний день". "Ми давно чекали цього результату і дуже раді, що досягли його", - сказала вона, відзначивши, що спадкоємці Малевича - всього 31 людина - поки не знають, що робитимуть з отриманими картинами, вартість яких публіці повідомлена не була.
Муніципалітет Амстердама купив твори Малевича в 1958 році за невелику навіть на ті часи суму в 120 тисяч гульденів у знаючого Малевича німецького архітектора Хуго Харінга.
Тому їх передали після приходу в Німеччині до влади нацистів знайомі художника, яким сам автор залишив полотна на зберігання в 1927 році, виїхавши до Росії за викликом влади. Ці твори були частиною першої і єдиної виставки Малевича, яка відбулася тоді в Берліні. Художник не зміг повернутися за своїми картинами.
Спадкоємці Малевича ухвалили рішення вимагати повернення через суд творів, які зберігаються в Амстердамі після того, як 14 картин художника з амстердамського музею було тимчасово виставлено в Нью-Йорку і Х"юстоні. Спадкоємці вважають незаконним придбання муніципалітетом Амстердама робіт Малевича у Харінга, оскільки вони тому не належали.
Інші твори Малевича з берлінської виставки 1927 року виявилися пізнішими в нью-йоркському Музеї сучасного мистецтва і Гарвардському університеті. У 1999 році нью-йоркський музей повернув спадкоємцям художника одну картину і заплатив 10 мільйонів доларів за право залишити у себе 15 інших полотен Малевича. Гарвард в 2000 році повернув обидві картини, які зберігалися у нього, повідомляє РИА "Новости".
Коментарі