З першого листопада в Україні набирають чинності деякі законодавчі зміни. На 23,5% зросте вартість газу для населення. У Києві запровадять електронний квиток для проїзду у громадському транспорті, а в кількох містах почне працювати інспекція, яка буде стежити за правильним паркуванням.
Також українці можуть за бажанням міняти паспорти у формі книжки на пластикові ID-картки.
Подорожчає газ
Уряд встановив нову ціну на газ для населення. Підніметься до 8550 грн за 1 тис. куб. м.
Наступне підвищення запланували на травень - 9851,66 грн за 1 тис. куб. м. З 1 січня 2020-го "ринкова" ціна на газ для населення має бути приблизно 12313 грн.
"Уряд пояснює підвищення ціни на газ для населення двома аргументами. Перше, що треба піднімати ціну до рівня ціни газу для промислових підприємств. Друге - вимога МВФ. Одне і друге не відповідає дійсності, - говорить економіст Андрій Новак. - МВФ ніколи не вимагає від жодної країни якоїсь ціни на якісь товари чи послуги. МВФ вимагає однаково ринкових цін для всіх типів споживачів. Але це не означає нижчу ціну піднімати до вищої. Можна навпаки, знизити вищу до нижчої або рухатись з обох напрямків — трохи підняти нижчу ціну і знизити вищу. А наш уряд лише підвищує до рівня верхньої ціни.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Гройсман почав говорити з українцями про газ телефоном
Друга проблема, що в цій сфері в Україні немає ринку як такого, зазначив експерт.
"На кожній стадії - видобуток, переробка, і продаж населенню — усюди монополісти. Споживачі не можуть вибрати між постачальниками газу. Так само не можуть і промислові підприємства. Тому у нас нема поняття "ринкова ціна". У нас ціна монополіста, - розповідає Новак. - Виходить, український уряд працює не в інтересах своїх громадян, а в інтересах оцих монополістів. Тому в країні неадекватно ростуть ціни та тарифи до рівня доходів".
Ціна газу в Україні приблизно на 30 відсотків нижча, порівняно з європейською. Але рівень доходів порівняно з східною Європою у 5-6 разів нижчий, а з західною — 12-15 разів нижчий.
"Тому нема ніякої аргументації чи виправдань підвищення ціни на газ. Уряд всюди у всіх сферах жене європейську ціну. А доходи в нас африканські", - каже Андрій Новак.
За 4 роки війни, яку розв'язала Росія проти України, начебто в таких умовах мали б нарощували власний видобуток. Але він стоїть на місці, - зауважив експерт.
"Правда, є зростання 1-2 відсотки на рік. Хоча потенціал для видобутку є. Є розвідані і не розвідані родовища, - додає Андрій Новак. - Плюс маємо величезну кількість законсервованих родовищ. Відповідно до радянських стандартів, якщо свердловина не приносила 5-10 тисяч кубометрів газу на добу, то вона вважалась неефективною, тому її консервували. Нам було б добре, хоч би і це приносила свердловина. Для цього треба правильну урядову політику. Наші політики як і раніше, сидять на схемах пов'язаних з Росією. Зараз їх закомуфлювали навколо теми війни. Але схеми як працювали, так і працюють. Нащо займатися видобутком, коли є налагоджені корупційні схеми з Росією".
Що буде з доларом
Курс долара у листопаді буде зростати, якщо Україна не отримає транш від МВФ.
"Сьогодні є погодження нового траншу від МВФ. Цих грошей має вистачити для того, щоб профінансувати нестачу нашого бюджету, яка була пов'язана саме з виплатою відсотків по боргам МВФ. Ці гроші мають прийти до кінця цього року. Це майже 4 мільярди доларів. Але їх поки немає, а потреба у доларах є. Люди купують товар, закривають борги, тому долар почне зростати. Це буде від 50 копійок до однієї гривні. Але як тільки ми отримаємо ці 4 мільярди, курс повернеться до 28-28,10 гривень за долар", - говорить фінансовий аналітик Олексій Лупоносов.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: В останній день місяця Нацбанк порадував курсом долара
У випадку, якщо кошти не надійдуть, то станеться дефолт. Ймовірність того, що це відбудеться — 30 відсотків, каже експерт.
"Його не варто боятися. Бо це процес очищення. Не матимемо боргів і ціни піднімати не будуть. Втім, ані уряду, ані президенту дефолт не потрібен взагалі. Можна очікувати штучного стримання курсу та утримання від дефолту. Будемо спостерігати збільшення курсу до моменту, поки гроші МВФ не поступлять на рахунок Національного банку", - зауважив Лупоносов.
Якщо будуть зволікати з цими грішми, то долар зростатиме в ціні щотижня на 50 копійок. Цим будуть користуватися спекулянти.
Українцям варто до кінця року закрити гривневі депозити і перевести у готівковий долар. Після нового року може відбутися різка корекція курсу долара
"Долара нема, а попит на нього є. Тому він буде зростати. Новий рік можемо зустрічати з курсом 29-29,50 гривень за долар. Якщо ж все ж гроші від МВФ отримаємо, то долар впаде до нинішньої позначки. Українцям варто до кінця року закрити гривневі депозити і перевести у готівковий долар. Після нового року може відбутися різка корекція курсу долара. У лютому чи березні можливо складеться така ситуація, яку спостерігали у 2008 році та у 2014 роках, коли стався значний стрибок", - застерігає фінансовий аналітик.
Електронний квиток у громадському транспорті
З 1 листопада у Києві вводять електронний квиток у трамваях, тролейбусах та автобусах. Спочатку система працюватиме в тестовому режимі 3 місяці.
"Електронний квиток буде єдиним для всіх видів комунального громадського транспорту і ним буде дуже зручно користуватися", - сказав мер Києва Віталій Кличко.
У кожному автобусі, тролейбусі і трамваї встановили 3-5 валідаторів. Ними можна розраховуватися за проїзд талоном з QR-кодом. Їх мають продавати в Ibox на кожній зупинці. Також в банківських терміналах, кіосках "Союздрук" та Т-кіосках.
Також придумали плату за проїзд пластиковою карткою, яка схожа на картку метро. На неї можна зарахувати гроші на кількість поїздок. Чим більше поїздок – тим дешевший проїзд, як і у метро.
Весною з'явиться можливість платити за проїзд банківською карткою з системою PayPass і PayWay. Ще - "Карткою киянина". З нею кожен проїзд коштуватиме на 50 копійок менше
Через рік електронний квиток введуть у Вінниці. Сплатити проїзд треба буде відразу зайшовши в трамвай, тролейбус, автобус, та прикласти картку або смартфон до валідатора. Система "спише" з рахунку відповідну суму оплати.
"Можливість оплати проїзд безконтактно буде доступної в кілька способів. Це електронним квитком. Їхній продаж через роздрібну мережу розпочнеться у квітні. Банківською карткою, котра має електронний чіп. Картки з магнітною смугою не працюватимуть. Також емулятором банківської картки, встановленим на смартфон (ApplePay та GooglePay). Цей спосіб має найвищий рівень захищеності, - говорить директор КП "Вінницякартсервіс" Катерина Бабіна.
Окрім того на других дверях кожного виду транспорту будуть встановлені валідатори, що матимуть можливість друку паперового квитка. До того ж ще працюватимуть кондуктори, які підкажуть як користуватися валідаторами.
Кожен пасажир, через спеціальний онлайн сервіс зможе відстежити власну історію поїздок або ж історію своєї дитини.
Пільговики за законом мають отримати такі картки безкоштовно. Вони будуть тільки "відмічатися" в транспорті. За їхні поїздки платитимуть з міського бюджету.
У Житомирі більше року працює система електронного квитка. Місячні проїзні в Житомирі коштують: 35 гривень для учнів, 70 гривень для студентів та 140 гривень для громадян.
У перші півроку кондуктори носили по салону валідатори, на яких пасажири розраховувалися карткою, пише 20 хвилин.
"Була одна сумка, а тепер ще й переносний валідатор. Від нього шия болить. Нічого і не змінилося. Стало ще важче. Часом пристрій глючить. Був такий випадок. Я не знала навіть, що мені робити. Людей-то було багато, а валідатор не працював. Додумалася перезавантажити його і процес пішов заново", — каже кондуктор Людмила.
З безквитковими пасажирами будуть боротися контролери.
"На дверях тролейбуса встановимо датчики. Вони рахуватимуть кількість пасажирів. Порівнюючи кількість куплених квитків, матимемо чіткі цифри. Якщо різниця буде більше ніж 10%, система дає сигнал для групи контролерів. Вони заходять у цей тролейбус, блокують валідатори та перевіряють квитки в людей", — розказав міський голова Житомира Сергій Сухомлин.
Створили контроль за парковками
Від початку місяця у частині міст країни почнуть працювати паркувальні інспекції. До їхнього складу входитимуть спеціально навчені поліцейські. Виявлятимуть транспорт, припаркований з порушеннями правил дорожнього руху. Виписуватимуть штрафи. Про них власникові машини повідомлятимуть рекомендованим листом за місцем проживання.
Паспорти у формі книжки замінять на пластикові
Із листопада українці можуть за бажанням міняти паспорти у формі книжки на пластикові ID-картки.
Вперше нові документи видаватимуть безкоштовно. Їхня заміна у подальшому чи відновлення обходитимуться у 279 грн.
Пластиковий паспорт подібний до банківської картки. Є фотографія власника, його прізвище, ім'я та по батькові. Вказана дата народження, термін дії документа. В картку вживлений спеціальний чіп. На ньому додаються відомості про сімейний стан, інформація про дітей і місце проживання.
17 жовтня у Києві презентували мобільний додаток Картки киянина. Додаток буде доступний користувачам пристроїв на платформах IOS та Android. Тепер власники картки зможуть керувати усіма сферами життя онлайн.
Коментарі