Ексклюзиви
четвер, 28 січня 2010 17:39

Період неандертальців на Землі скоротили на 9 тисяч років

Останні неандертальці вимерли в Європі принаймні 37 тис. років тому.

Причиною стала як зміна клімату, так і конкуренція з сучасними людьми. До такого висновку прийшли вчені з університету Брістоля (Велика Британія), а також їхні колеги з Португалії та Австрії.

Професор Джоао Зільяо та його колеги не змогли повністю підтвердити припущення, котре сам Зільяо висловив ще 20 років тому. Згідно з ним, неандертальці зберігалися на Піренейському півострові ще 28 тис. років тому і якийсь час жили разом з кроманьйонцями, ранніми представниками сучасної людини.

Однак, було невідомо, як довго співіснували обидва типи людей, перш ніж остаточно асимілювалися або одні витіснили інших. Також залишалися невідомими причини, що лежать в основі зникнення поселень неандертальців.

Тепер же вчені оголосили, що за допомогою радіовуглецевого методу їм вдалося визначити точний вік знахідок, що належать так званої оріньякській культурі. Саме її носії витіснили неандертальців. На підставі цього зілля і його колеги зробили висновок, що вже 37 тис. років тому останній притулок неандертальців на Піренейському півострові зник.

Оріньякська культура - це археологічна культура початку пізнього палеоліту, носіями якої стали кроманьйонці. Вона отримала назву за розкопками в печері Оріньяк у Франції. Традиційно Оріньякська культура зв"язується з ранніми представниками сучасної людини в Європі, проте, за деякими даними, знаряддя рівні за технічною складністю виготовлення зустрічалися й у неандертальців.

В португальській печері Pego do Diabo знайдені численні артефакти, пов"язані з оріньякською культурою. Проведений в університеті Відня радіовуглецевий аналіз показав, що їхній вік не перевищує 34,5 тис. років. А додаткові дані показують, що вже 37 тис. років тому кроманьйонці остаточно витіснили неандертальців або асимілювалися з ними.

Ймовірний термін співіснування двох гілок розвитку людини оцінюється в 5 тис. років.

Автори дослідження також повідомили, що їх дані дозволяють пояснити особливості анатомії 30-тисячолітнього скелета дитини, виявленого на території Португалії в Лагар-Вельйо в 1999 році.

Його імовірно відносили до гібриду людини, і неандертальця. Зілля та його колеги впевнені, що дитина з"явилася на світ не в результаті схрещування неандертальця з жінкою Homo sapiens (а саме така пара генетиками вважалася кращою). До того моменту перші вже давно вимерли. Однак імовірно, що дитина зберегла архаїчні риси, які успадкувала від неандертальців через багато поколінь.

Зільяо впевнений, що вимирання неандертальців зумовили як природні, так і демографічні причини. Клімат поступово ставав все більш помірним і менш спекотним. На Піренейський півострів прийшли дуби та сосни. Нові умови виявилися більш придатними для більш умілих кроманьйонців, які спромоглися створити собі постійні житла.

Їм також виявилася вигідною поява великих стад травоїдних.

Infox.ru