Що б ви подумали, якби побачили, що ваше місто завішане рекламою сигарет? Напевно, вирішили б, що потрапили в минуле, адже реклама тютюнових виробів, а також торгових марок, під якими випускаються сигарети, в Україні заборонена з 2012-го. Тоді ж було заборонено і спонсорство тютюновими компаніями, роздача сувенірів, організація конкурсів і акцій, які повинні познайомити споживача з новинками. Однак сьогодні на наших очах одна тютюнова компанія завішує країну білбордами та сіті-лайтами, які рекламують торгову марку Marvel.
Ні, на рекламних щитах нема зображень пачок сигарет, це було б зовсім брутально. На них на біло-блакитному тлі зображені усміхнені молоді люди. А у правому нижньому кутку на синьому тлі практично непомітна і бліда пляшка води. І напис: Marvel "Свій для кожного".
Саме такий слоган і ті самі кольори використовує виробник на пачках сигарет Marvel. А обличчя усміхнених молодих людей покупець може побачити в оформленні точок продажу цих сигарет. Це називається прихованою рекламою і заборонено законом. Втім, не така вже вона й прихована.
Цікаво, що виробник сигарет Marvel вирішив не обмежуватися зовнішньою рекламою: містами колесять машини, розфарбовані в біло-блакитні кольори з написом Marvel, реклама торгової марки з'явилася в журналі Panorama, що видає авіакомпанія Міжнародні авіалінії України, на радіостанціях "Хіт ФМ", Люкс ФМ, Просто Радіо. У соціальних мережах з'явилася сторінка Marvel. Усі дії виробника говорять про те, що він запустив масштабну рекламну кампанію.
Порушувати так із розмахом, мабуть, вирішили на Винниківський тютюновий фабрици - саме вона виробляє ці сигарети. Тим паче, що це не перше порушення закону в її історії.
З 2015-го Львівська (Винниківська) тютюнова фабрика є фігурантом найрізноманітніших скандалів. Саме тоді голова Закарпатської обласної адміністрації Геннадій Москаль назвав цю фабрику як основного постачальника контрабандних сигарет.
2018-го, за повідомленням сайту "Коментарі", Державна фіскальна служба виявила, що фабрика, на чию частку припадає 10% всього ринку тютюну, не купила жодної акцизної марки з вересня 2017-го по січень 2018-го. Прес-служба фабрики поспішила спростувати цю інформацію, нібито в зв'язку з черговим перейменуванням (яких було вже на той період три) фіскальна служба отримала недостовірну інформацію, а насправді до бюджету було сплачено 1,3 млрд грн. Однак, за оцінками аналітиків, ця цифра втричі менше, ніж повинна була заплатити компанія з такою часткою ринку.
Незабаром ім'я львівської фабрики знову спливло в розслідуванні журналістів 5 каналу в програмі "Стоп корупції". Журналісти з'ясували, що нелегальні цигарки без акцизних марок і з написом "Тільки для продажу в duty free" та аналогічні сигарети з акцизними марками виробляються в одному і тому ж місці - на Львівській тютюновій фабриці. Експерти з Київського науково-дослідного інституту судових експертиз підтвердили ідентичність нелегальних і легальних сигарет. Фабрика не раз пробувала незграбно перевести стрілки на магазини duty free, стверджуючи, що саме вони перепродавали сигарети Marvel і Compliment на "чорному" ринку. Але сигарети Львівської тютюнової фабрики не продаються у магазинах duty free, адже їм дорога їхня репутація.
Львівську тютюнову фабрику звинувачували також і в тому, що вона клеїла акцизні марки від сигарил на сигарети, обманюючи бюджет на 14 грн з пачки.
Ігор Палієнко, експерт із питань податкової політики, опублікував у виданні "Цензор" схему відходу від податків львівської фабрики.
"Велику частину портфеля ЛТФ складають сигарили по 2 штуки. Однак заявлене львівською компанією масове виробництво сигарил - лише прикриття, спосіб ухилення від сплати податків. Як це працює? Для того, щоб виготовити сигарети, необхідно заздалегідь сплатити державі акцизний податок. За сплату акцизного податку отримується паперова акцизна марка для сигарет, яка підтверджує повну сплату акцизного податку. Так, 2018-го для того, щоб продати одну пачку сигарет, необхідно було сплатити державі мінімальний акциз 15,46 гривень. Для того, щоб продати сигарили, також необхідно заздалегідь сплатити державі акцизний податок. За сплату податку також отримується паперова акцизна марка - для сигарил. Але акцизний податок на сигарили становить не 15,46 гривень, а розраховується залежно від ваги тютюну в фінальному продукті - 726,15 гривень за кілограм тютюну. Так, за сигарили по 2 штуки, при середній вазі сигарили 1 грам тютюну, для того, щоб отримати паперову акцизну марку необхідно сплатити 1,45 гривень податку. Але як працює ця схема, якщо різні марки і різна ціна за них? Справа в тому, що вартість акцизних марок для сигарет і для сигарил відрізняється, а зовнішній вигляд у цих марок ідентичний. Якщо задекларувати виробництво 2 сигарил, а паперову марку для них наклеїти на пачку сигарет, то податку сплачується приблизно півтори гривні замість п'ятнадцяти", - сказав експерт.
Він також зазначив, що маржа у понад 13 грн на кожній пачці сигарет дає можливість утримувати ціну нижче собівартості, нижче, ніж необхідно для її виробництва, нижче, ніж у всіх конкурентів.
Як видно, "почерк" недобросовісного виробника один і той саме: порушення, недбале замітання слідів, перейменування компанії, вихід сухими з води.
В історії з рекламою води невелике розслідування підтверджує, що виготовлення води Marvel замовляє львівська компанія з назвою "Марвел Еко", зареєстрована восени 2018-го. А Винниківська, вона ж Львівська фабрика в цей же час була перейменована на Marvel International Tobacco Group. Зв'язок виглядає занадто прямим? Так воно і є.
Крім того, назва Marvel у всіх любителів коміксів і супергероїв викликає асоціації лише з відомою американською кінокомпанією. Що думає улюблена дітьми всього світу компанія про те, що під її торговою маркою випускаються сигарети? Чи законно таке використання відомого імені? Чи означає це, що тютюнова компанія націлена на дитячу аудиторію? Відповіді на всі ці питання повинні були б зацікавити правоохоронців.
А що загрожує недобросовісному оператору ринку за порушення? Згідно закону "Про рекламу", лише штраф у розмірі п'ятикратної вартості розміщення рекламної продукції. Це дуже невелика ціна за масштабну рекламну кампанію, що просуває сигарети.
14 травня керівник Управління з питань реклами Київської міської держадміністрації Олександр Смірнов направив операторам столичного рекламного ринку лист, в якому фактично визнав рекламу цих сигарет незаконною. Він закликав усіх діяти за законом "Про рекламу" і припинити поширення реклами сигарет Marvel.
Коментарі
1