Наступного тижня на голосування Верховної Ради будуть винесені законопроекти №№ 11284-11285. Під приводом боротьби з нелегальним обігом тютюнових виробів, у документах пропонуються антиконкурентні зміни до Податкового кодексу, що створюють ринкові переваги для дорогих тютюнових брендів. По суті, все оподаткування на тютюнову продукцію збираються перекроїти таким чином, що споживачі дешевих сигарет (тобто громадяни з невисоким рівнем доходу) будуть вимушені оплатити підвищення ставок акцизного збору. А ось в ціні дорогої тютюнової продукції сума акцизного податку навіть знизиться. Та інакше і бути не може: законотворці пропонують підвищити специфічну частину акцизу (яка встановлюється в гривнях за 1 тис. сигарет) і, навпаки, удвічі зменшити адвалорну складову збору (яку рахують у відсотках від роздрібної ціни сигарет – тобто, чим вище ціна, тим менша частка податку в ній міститься). Іншими словами, запропоновані зміни приведуть до того, що на сигарети за ціною до 10,3 грн за пачку акцизи підвищаться, а на дорожчі сигарети, навпаки, знизяться. Значить, виросте і прибутковість таких торгових марок, і прибутковість компаній, що їх виробляють.
Не дивно, що з'явилися зараз в Мережі з'явилися діаметрально протилежні оцінки законопроекту представниками тютюнової індустрії.
У JTI та у "Філіп Моріс" виступили з підтримкою цієї дуже спірної податкової новації. Наприклад, Олександр Когут, директор відділу корпоративних питань JTI Україна сказав, що, "Україна рухається в одному напрямі з тенденціями ЄС відносно зміни структури акцизного податку. (До речі, за даними інших експертів, у 16 країнах ЄС адвалорна складова навіть вища, ніж в Україні, і лише три європейські країни встановили її на нижчому рівні, ніж пропонують автори законопроектів – Ред.). А Державній податковій службі буде простіше планувати обсяг надходжень до бюджету".
Згодна з ним і Олена Калабаня, менеджер з корпоративних комунікацій і зв'язків з громадськістю "Філіп Моріс Україна".
"Заходи, спрямовані на запобігання зростанню нелегальної торгівлі тютюновою продукцією в Україні, заслуговують на схвалення. В цілому ми згодні із запропонованими законопроектом нововведеннями", - говорить вона.
Нові ставки акцизного збору, запропоновані в урядовому законопроекті, в компанії не коментують.
Зовсім інакше оцінили документ в інших тютюнових компаніях. Там виникає резонне запитання: хто міг придумати таку систему, за якої зростає податок на дешевий продукт, а на дорогий – знижується? І це в нинішніх умовах, коли купівельна спроможність більшості українських громадян залишається низькою.
Андрій Кріль, начальник відділу корпоративних зв'язків компанії "Бритіш Амерікан Тобакко Україна" вважає, що "зміни ставок у жодному випадку не повинні бути радикальними, різкими, а повинні бути поступовими. Більш зважений підхід дозволить не розхитувати тютюновий ринок, що і так перебуває "в зоні турбулентності", і забезпечить виконання плану податкових надходжень від галузі".
Найсумніше, що з погляду бюджетних надходжень цей закон не дає абсолютно нічого.
"Просто одні компанії-виробники заплатять до бюджету більше, а для інших ухвалення закону означатиме істотне зменшення платежів. Цього року ринок впав на 10%. Якщо в цих умовах підвищити ціни на нижній сегмент, привабливість контрабанди тютюнових виробів зросте", - переконаний директор з корпоративних питань компанії Imperial Tobacco в Україні Юрій Кишко. Зараз загальний обсяг контрабанди сигарет до України оцінюється різними експертами в 4-8 млрд. шт. на рік. У продавців нелегальних сигарет ціноутворення украй просте: мінус 1 грн від ціни на аналогічні за класом легальні тютюнові вироби. Цього досить для створення попиту на контрабанду. Якщо законопроект стане законом, ціни на дешеві сигарети виростуть приблизно на 1,5 грн/пачка. В результаті, 70-75% легальної вітчизняної тютюнової продукції стане повністю неконкурентною. Наскільки впаде після цього ринок, сказати просто неможливо. Поки експерти вважають, що частка нелегальної продукції може скласти 20-30%. Чи не дуже висока платня за інтереси певних компаній?
Коментарі