Президент Володимир Зеленський подав до Верховної Ради три законопроєкти, що стосуються судової гілки влади. Заявив про них у день, коли безрезультатно закінчилася місія МВФ. Це – не співпадіння. Якщо документи будуть якісними і їх підтримає парламент, покращимо стосунки з міжнародними партнерами. Отримаємо шанс нарешті дійсно реформувати суди.
Про це в інтерв'ю Gazeta.ua сказав координатор Громадської ради доброчесності Михайло ЖЕРНАКОВ.
Окружному адмінсуду Києва планують урізати повноваження. Частину справ передадуть Верховному суду. Як оцінюєте такі зміни?
Україна давно зобов'язалась перед міжнародними партнерами забрати в ОАСК справи з оскарженням рішення центральних органів влади. Буде великий прорив, якщо нарешті це реалізують. Уся країна знає, як працює цей суд, якими принципами керуються там судді. Голова Окружного адмінсуду Києва Павло Вовк демонстративно ігнорує виклики на допити Національного антикорупційного бюро, повістки від Вищого актикорупційного суду. Тобто він відверто нехтує українським законодавством. Сам ОАСК давно перестав бути судом. Це супермаркет, де будь-хто з грошима може отримати потрібне рішення.
У чому саме це проявляється? Про які рішення йде мова?
Їх дуже багато. Це також питання національної безпеки. Часто ОАСК ухвалював рішення в інтересах Російської Федерації. Наприклад, перейменування проспекту імені Степана Бандери назад у Московський. Скасування перейменування Російської православної церкви в Україні. Судді ОАСК відсторонили від посади виконуючої обов'язки міністра охорони здоров'я Уляну Супрун, повернули на посаду Романа Насірова (2 березня 2017 року НАБУ звинуватило голову Державної фіскальної служби у завданні шкоди державі на 2 млрд грн. 2018 року Окружний адмінсуд Києва визнав його звільнення незаконним. - Gazeta.ua). Цей суд скасував перехід української армії на нову систему харчування. Визнав незаконною націоналізацію Приватбанку. ОАСК систематично ухвалює антиукраїнські рішення, які шкодять державності.
Часто Окружний адміністративний суд Києва ухвалював рішення в інтересах Російської Федерації
Верховний суд підходить для нових функцій?
Він не ідеальний. Коли його формували, щонайменше 44 судді з майже 200 пройшли туди з очевидними питаннями щодо їх доброчесності. Далеко не кожне рішення Верховного суду є законним і обґрунтованим. Але у порівнянні з Окружним адмінсудом Києва, він вселяє більше надій. В ОАСК продається абсолютно все. Кожен суддя там заплямований корупцією та незаконними рішеннями. Тому передати судові спори, у яких оскаржуються рішення центральних органів виконавчої влади Верховному суду - крок вперед. Кращого варіанту у нас зараз немає.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Вовк заявив, що не ховався від НАБУ
Що чекає на ОАСК і його очільника Павла Вовка, якщо цей законопроєкт почне діяти?
Сподіваюся, що Вовка вдасться притягнути до відповідальності і він покине посаду. НАБУ звинувачує його у створенні злочинної організації з метою захоплення державної влади (За версією слідства, Павло Вовк зі спільниками ухвалювали замовні рішення у власних інтересах та працювали на політиків і бізнесменів. - Gazeta.ua).
Окружний адмінсуд втратить свій величезний вплив на політичний порядок денний країни. Займатиметься регіональними питаннями, як і повинен. ОАСК розглядатиме справи, де оскаржують рішення місцевих органів влади. Наприклад, спори про проходження публічної служби, пов'язані з землею.
ВРП перетворилась на корумповану інституцію. Її необхідно змінити, якщо хочемо реально реформувати судову систему
Другий законопроєкт президента передбачає обов'язкову перевірку на доброчесність чинних і майбутніх членів Вищої ради правосуддя.
Це важливо, але є один момент. Законопроєкт про обмеження повноважень ОАСК носить точковий характер. Його фактично можна виписати у двох рядках. Він не вимагає якихось ґрунтовних законодавчих змін. Просто в одного суду забрали повноваження, іншому віддали. Механізм досить простий.
А от питання про перевірку членів ВРП є комплексним. Вища рада правосуддя - це конституційний орган, який складно ефективно оновити без змін до Основного закону. Для цього треба 300 голосів у парламенті. Їх буде важко зібрати, особливо коли мова йде про таку складну тему, як судова система.
ВРП вже давно перетворилась на корумповану інституцію. Її необхідно змінити, якщо хочемо реально реформувати судову систему. Тому текст цього законопроєкту викликає найбільше питань. Вже були попередні потуги щось зробити з Вищою радою правосуддя. Їх блокувала сама ВРП. Тому важливо правильно виписати механізм очищення цього органу. Треба залучити громадськість. Тоді матимемо шанс на успіх.
Третій законопроєкт вносить зміни до Кодексу про адміністративні правопорушення. Запроваджує відповідальність за ненадання інформації на запит дисциплінарного інспектора Вищої ради правосуддя. Що дасть це нововведення?
Це технічний момент, який був частиною наших зобов'язань у Меморандумі про співпрацю з Міжнародним валютним фондом. Посилення інституту дисциплінарних інспекторів ВРП - важливий крок. Раніше не було жодної відповідальності за ненадання інформації на запит. Їх ігнорували. Зараз президент хоче нарешті це виправити. Але третій законопроєкт варто реалізовувати тільки після очищення самої Вищої ради правосуддя від недобросовісних членів. Інакше корумпована ВРП отримає ще один механізм для тиску на суддів та зловживань. Зеленський визначив другу ініціативу пріоритетною та невідкладною. Правильне рішення.
Є вірогідність, що ініціативи президента носитимуть просто декларативний характер
Які підводні камені можуть виникнути?
Усе залежить від тексту законопроєктів. Їх поки не оприлюднили. Диявол ховається у деталях. Є вірогідність, що ініціативи носитимуть декларативний характер. Голосні слова, які не мають жодних реальних механізмів під собою. В українських реаліях подібне трапляється досить часто. Так нічого не зміниться на практиці.
Також не варто забувати, що депутати можуть вносити правки у законопроєкти між голосуваннями. Треба стежити, аби ухвалювали документ, який дійсно може якісно змінити українську судову систему. У нас вже бути негативні прецеденти. Наприклад, законопроєкт №3711. Мав оновити Вищу кваліфікаційну комісію суддів. Проте документ виписали так, що віддали усі повноваження корумпованій Вищій раді правосуддя і суддівській мафії. Це тільки погіршило і без того поганий стан справ. Громадськість, експерти, міжнародні партнери, президент повинні пильнувати, щоб кінцева редакція поданих законопроектів була оптимальна.
Без оновлення складу Конституційного суду навіть найкраща реформа судової системи приречена на провал
Які ще зміни потрібні, щоб якісно реформувати судову систему?
Нагальними є дві речі. Перша - якісне оновлення Вищої кваліфікаційної комісії суддів. Кадрове оновлення українських судів перебуває у зоні юрисдикції Вищої ради правосуддя і Вищої кваліфікаційної комісії суддів. Саме вони можуть звільнити недоброчесних суддів і відібрати нових. Зараз ці органи не виконують своїх функції. Можуть не розглядати скарги роками. Або використовувати їх для тиску на суддів. Вони фігурують у "плівках Вовка". Голова ОАСК, за даними НАБУ, встановив контроль над цими органами. Через них впливав на роботу всіх українських судів. Це дуже красномовно говорить про їх методи роботи, принциповість та дотримання закону. Без повноцінного перегляду складу Вищої ради правосуддя і Вищої кваліфікаційної комісії суддів реформи не буде.
Друга важлива річ - реформа Конституційного суду. 9 суддів цієї установи є недоброчесними. Процедура відбору суддів до КСУ має бути прозора. Зараз вона занадто політизована. Впливають різні політичні групи й президент (Конституційний cуд складається з 18 суддів — по шість призначають президент, Верховна Рада та з'їзд суддів України не більше ніж на 9 років. - Gazeta.ua). Ця установа без докорів сумління скасовує будь-які рішення влади. Без реформи КСУ навіть найкраща реформа судової системи приречена на провал. Тому трьох поданих президентом законопроєктів недостатньо. Судова реформа потребує ще багато роботи. Більша її частина лежить у сфері відповідальності президента. Сподіваюсь, голова країни продовжить рух у цьому напрямку, дослухаючись до громадянського суспільства та західних партнерів.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Верховний суд завернув позов каналу Медведчука
Верховна Рада підтримає пропозиції президента Зеленського?
Президентський вплив на фракцію "Слуги народу" у парламенті зменшився. Там є свої групи, які відстоюють інтереси олігархів. На жаль, монобільшість зараз не є монолітною, як це було одразу після парламентських виборів. Тому підтримка президентських законопроєктів у першому читанні під питанням.
Судова реформа - один зі структурних маяків, які є у Меморандумі МВФ
Днями місія МВФ завершила роботу в Україні. Грошей не виділили. Прийняття президентських законопроєктів пожвавить наші стосунки з Фондом?
Місія закінчилась 12 лютого. У той же день на сайті Офісу президента з'явилось повідомлення про законопроєкти, що мають реформувати українські суди. Це - не співпадіння. Судова реформа - один зі структурних маяків, які є у Меморандумі МВФ. Йдеться про зменшення повноважень Окружного адмінсуду Києва і оновлення Вищої ради правосуддя. Ми мали зробити це ще торік у жовтні. Не зробили. Місія закінчилась і про транш не домовились. Якщо ініціативи Зеленського будуть спрямовані на якісні зміни і їх підтримає парламент, наступна місія Фонду може бути успішніша.
Президент України Володимир Зеленський подав до Верховної Ради законопроєкти щодо функціонування судової системи.
Наступного тижня народні депутати зможуть розпочати їх опрацювання, йдеться у повідомленні Офіса президента.
- Робота судової системи має бути відкоригована. "Закон" і "справедливість" мають бути головними словами для українських судів, - заявив президент. - Чинне законодавство дає необхідні рамки, щоб проводити зміни. Але конкретні кроки потребують підтвердження від парламенту.
25 листопада Венеційська комісія на запит Зеленського оприлюднила 10 порад для української влади щодо реформи судової системи.
Коментарі