пʼятниця, 05 березня 2021 17:25

Україна не готова судити військових-дезертирів та поліцейських-зрадників

Не всі військовослужбовці-дезертири, пожежники та правоохоронці понесуть кримінальну відповідальність.

Кожен кейс будуть розслідувати окремо, оскільки колективна відповідальність заборонена.

25 лютого у Верховній Раді України зареєстрували 2 законопроєкти — від депутатів Європейської Солідарності та Слуг народу. Можновладці запропонували посилити відповідальність за колабораціонізм.

Автор: Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення
  Олександр Павліченко, виконавчий директор Української Гельсінської спілки з прав людини. Працював асистентом кафедри української та російської мов і методики викладання їх як іноземних філологічного факультету Київського Державного Університету імені Тараса Шевченка. Був заступником декана філологічного факультету по роботі з іноземними студентами. Пізніше працював в Міністерстві закордонних справ України у відділі інформації. Впродовж 10 років був керівником дипломатичної установи – Бюро інформації Ради Європи в Україні. 15 років здійснював координацію та управління проектами Ради Європи в Україні. Був виконавчим директором «Української фундації правової допомоги» – організації, яка створювала стандарти надання безоплатної правової допомоги в Україні. Укладач та співавтор низки видань з питань прецедентної практики Європейського суду з прав людини, посібників з питань інформаційного права, зокрема, доступу до публічної інформації, видань з питання надання безоплатної правової допомоги. З грудня 2013 працює в Харківській правозахисній групі. З 19 жовтня 2017 року – виконавчий директор Української Гельсінської спілки з прав людини.
Олександр Павліченко, виконавчий директор Української Гельсінської спілки з прав людини. Працював асистентом кафедри української та російської мов і методики викладання їх як іноземних філологічного факультету Київського Державного Університету імені Тараса Шевченка. Був заступником декана філологічного факультету по роботі з іноземними студентами. Пізніше працював в Міністерстві закордонних справ України у відділі інформації. Впродовж 10 років був керівником дипломатичної установи – Бюро інформації Ради Європи в Україні. 15 років здійснював координацію та управління проектами Ради Європи в Україні. Був виконавчим директором «Української фундації правової допомоги» – організації, яка створювала стандарти надання безоплатної правової допомоги в Україні. Укладач та співавтор низки видань з питань прецедентної практики Європейського суду з прав людини, посібників з питань інформаційного права, зокрема, доступу до публічної інформації, видань з питання надання безоплатної правової допомоги. З грудня 2013 працює в Харківській правозахисній групі. З 19 жовтня 2017 року – виконавчий директор Української Гельсінської спілки з прав людини.

Питання засуджувати дезертирів чи ні має вирішуватися на рівні державних органів, Ради національної безпеки й оборони з урахуванням індивідуальних випадків. Наприклад, в якому званні була людина. Одна справа розслідувати кейс командувача, а вже інше розглядати рядових та нижчі офіцерські чини, які вчинили військовий злочин зрадивши присязі, що визначено і статутом, і Кримінальним кодексом, який теж застосовується в даних випадках. Європейською конвенцією з прав людини, - розповідає Gazeta.ua Олександр Павліченко, директор Української Гельсінської спілки з прав людини.

На території окупованого Криму залишилося чимало військовослужбовців, що вважаються дезертирами. Хтось продовжив контракт, а хтось просто перепідписав контракт з окупантами, щоб отримати від РФ квартири. По суті, ці люди та їхні родини не зацікавлені в деокупації Криму, бо бояться трибуналу.

Я б не став казати, що ці люди можуть бути перешкодою для нас. Ці співробітники служби безпеки, правоохоронці, військовослужбовці порушили присягу. Вчинили посадовий та кримінальний злочини. У кожному конкретному випадку має бути розслідування. Як і не може бути й тотальної амністії в залежності від того, хто яку посаду обіймав на момент початку окупації Криму.

Є особи, що просто залишилися на своїх місцях виконуючи посадові обов'язки. Наприклад, забезпечуючи порядок та безпеку в кримінально-виконавчій системі в місцях несвободи, забезпечуючи життєдіяльність установи. В такому випадку треба розглянути наскільки ця людина була відповідальною.

В іншому випадку люди, що не виконали наказ, порушили присягу мають нести відповідальність. І тут питання навіть не в застосуванні амністії, а в розслідуванні кожного випадку та співвимірності санкції. Говорити про те, що це має бути визначено зараз та така відповідальність має бути встановлена - своєчасно. Це зменшить рівень протистояння, неприйняття та загрози від достатньо великої кількості людей.

Зараз ми повинні підняти це питання й зауважити, що воно має бути вирішено на політичному рівні.

Автор: Громадське
  Павло Лєбєдєв. Колишній міністр оборони України. Агент російського впливу. Наразі живе в окупованому Криму
Павло Лєбєдєв. Колишній міністр оборони України. Агент російського впливу. Наразі живе в окупованому Криму

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Половина Криму РФ не потрібна - екскомандувач ВМС України

Які санкції можуть бути застосовані проти таких людей, чи зачеплять вони їх родини?

Ми зараз не зможемо сказати, яка буде відповідальність. Я знаю осіб, які залишилися в Криму, потім відслужили 2 роки та вийшли на пенсію, але фактично вони служили в армії країни-агресора.

Ці люди живуть в окупованому Криму і не знають, чи будуть проти них застосовані адміністративні чи кримінальні заходи. Це зараз підвішене питання, яке треба вирішувати.

Вилучення майна в родин цих військовослужбовців можливе тільки в разі, якщо розслідування доведе, що їхній злочин дійсно тяжкий. Але це засоби індивідуального характеру, що не стосуватиметься колективної каральної дії стосовно цілої низки людей.

Але такі заходи стосуватимуться осіб, які відіграли велику роль в окупації Криму та встановленні того режиму, щопанує в Криму.

Ми зараз говоримо про командування кримських частин?

Так.

Як будуть розглядатися ці кейси – кожен окремо? Вся частина відразу?

Виключно індивідуально. У нас нема колективного притягнення до відповідальності. Вона також заборонена статтею 5 Європейської конвенції з прав людини. Колективне притягнення до відповідальності порушить низку прав конвенцій, які ми ратифікували. А їхнє порушення приведе до накладання на Україну санкцій.

Чи зможуть уникнути відповідальності командувачі кримським угрупуванням?

Розмови про це гіпотетичні, бо ми не знаємо сценаріїв деокупації. Проти цих людей порушені кримінальні справи. Прокуратура АРК їх розслідує, але має межу, до якої може вести ці розслідування. В разі, коли будуть надані інші можливості для завершення цього розслідування, цих осіб притягнуть до відповідальності за чинним кримінальним законодавством України.

Але судити цих людей ми повинні з дотриманням їхніх прав.

Автор: Вікіпедія
  Сергій Станіславович Єлісєєв - зрадник україни, віце-адмірал ВМС ЗСУ. Перейшов на сторону Росії наразі служить в Балтійському флоті
Сергій Станіславович Єлісєєв - зрадник україни, віце-адмірал ВМС ЗСУ. Перейшов на сторону Росії наразі служить в Балтійському флоті

Однак і пожежників в Україні вважають дезертирами, хоча вони не підтримують режим, а просто гасять вогонь, тобто зберігають українське майно. Чи вони винні і як нам зберегти їх права?

Цю категорію не будуть притягувати до відповідальності. Можуть притягти до відповідальності окремих людей, які брали участь у встановленні окупаційного режиму.

Як розглядатимуть кейси кримських міліціонерів, що залишились в Криму?

Представники правоохоронних органів допомагають встановленню окупаційного порядку. Вони слугують укріпленню встановленого режиму. Але люстрація може бути індивідуальною. Але наразі нема цієї схеми, ці питання не розглядаються на політичному рівні. Не враховано багато факторів. І один з них — ми не знаємо, як буде проходити деокупація. Можливо, Путін виведе свої війська, але умовою цього буде тотальна амністія.

Проєкт Закону "Про внесення змін до деяких законодавчих актів (щодо встановлення кримінальної відповідальності за колабораційну діяльність)" має репресивний характер.

Законопроєкт є альтернативою тому, що подавали депутати Європейської солідарності. Це звичайний депутатський тролінг, коли виносять щось схоже, чи вносять величезну кількість правок у вже поданий закон, каже Gazeta.ua політологиня Лариса Волошина.

Зараз ви читаєте новину «Україна не готова судити військових-дезертирів та поліцейських-зрадників». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 11170
Голосування Чи потрібно відновлювати постачання води з Дніпра в окупований Крим?
  • Ні. Окупанти повинні самотужки забезпечувати окуповану територію
  • Так. Там також живуть люди
  • Потрібно воду продавати задорого
  • Ваш варіант (у коментарях)
Переглянути