Субота, 10 квітня 2021 10:41

У Києві має зрости вартість проїзду - експерт

У Києві чи не щороку піднімають тариф на проїзд в громадському транспорті через дороге паливо, а тепер і карантин. При цьому більша плата не впливає на якість перевезень та стан рухомого складу.

Чому так відбувається та за якими схемами працює громадський транспорт Києва в інтерв'ю Gazeta.ua розповів експерт з питань транспортного моделювання Дмитро Беспалов.

Автор: mintrans.news
  Багато маршруток працюють без юридичних договорів
Багато маршруток працюють без юридичних договорів

Підняття вартості тарифу на проїзд в маршрутках аргументували лише усно, але не показали розрахунки, які би підтверджували збитки перевізників. Чому?

Приватні перевізники можуть говорити багато різного, але за поточної системи їх роботи, ми ніколи не дізнаємося реальних розрахунків собівартості перевезень. Тоді буде очевидна корупційна складова сфери. Крім того, усі побачать, як маршрутники економлять на нашому комфорті та безпеці. Відповідно пасажири ніколи не будуть довіряти підняттям вартості проїзду, адже не зрозуміло, як усе працює, скільки заробляють маршрутники, на що йдуть кошти. Це ще не останнє подорожчання. Усі наступні будуть за цією ж схемою і з цими ж поясненнями.

Чому маршрутники насправді підняли ціни?

Зазвичай схема із підняттям тарифів працює навпаки. Спершу дорожчає вартість проїзду в комунальному транспорті, тобто метро, трамваях і тролейбусах, а потім через певний час уже і в приватних маршрутках. Піднімаючи ціну першими, маршрутники свідомо послаблюють свою конкурентоспроможність. Якщо так зробили, значить почувають себе добре.

Причин підняття може бути кілька. Приватні перевізники не дотримуються жорстких обмежень, як комунальний транспорт. Відповідно мають над ним перевагу і не бояться ризикувати. Через те, що не дотримуються карантину, повинні платити штрафи. Це будуть робити із грошей пасажирів. Також у маршрутному бізнесі крутиться багато готівки. А де є готівка, там є бандитизм. Отже, перевізники мають платити відкати за "кришування" та можливість їздити на тому чи іншому маршруті. Додаємо подорожчання пального.

Чекаємо підвищення вартості проїзду в комунальному громадському транспорті.

Ціна на проїзд у метро, трамваях і тролейбусах тепер теж зросте?

Однозначно чекаємо підвищення вартості проїзду в комунальному громадському транспорті. Збільшуються зарплати, дорожчають запчастини, пальне. На усе це треба гроші, які братимуть із пасажирів. Інакше схема не працюватиме, особливо, коли маємо неефективний менеджмент. Цікавіше можна працювати із тарифами, коли запрацює регламент Європейського Союзу про купівлю транспортних робіт, і не буде чинного наказу із конкурсами на "жирні" та "пісні" маршрути. Тоді місто замовлятиме послуги перевізника і платитиме за них безготівковим способом. Відповідно можна експериментувати із тарифними моделями, наприклад, робити дорогі разові поїздки і дуже дешеві річні проїзні. Паралельно можна збільшити плату за паркування. У такому разі і навантаження на пасажирів буде незначним, і автомобілісти почнуть більше користуватися громадським транспортом, зменшивши потік машин в місті. Подібна схема уже давно працює за кордоном.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Безсовісні. Ображаєте людей" - кияни штурмували метро і лаяли поліцейських

Чи мають право маршрутники змінювати тариф без дозволу київської влади?

Усе залежить від умов, про які домовився перевізник з містом. Припускаю, що у договорах маршрутників, які підняли ціну, це прописано. Але, по-перше, ми не знаємо, де почитати ті договори і переконатися, що дійсно усе законно. По-друге, багато перевізників працюють без них - у старих збіг строк дії, а нові не підписали. Без договору виходить, що маршрутки їздять, але юридично не існують, тому роблять, що хочуть. За бажанням місто може заключити нові договори із чіткими і вигідними для нас умовами. Але частіше умови прописують виключно під перевізника, бо чиновники теж в долі.

Скільки одна маршрутка може приносити коштів у день?

Є два типи перевізників: дійсно бізнесмени та продавці путівок. Перші нормальні перевізники, які мають техніку, потужності, ремонтну базу і найманих працівників. Інші мають в розпорядженні лише маршрут, який отримали якимись корупційними схемами. Потім продають можливість на ньому працювати тим, хто має маршрутку. Плата за таку послугу із одного авто до тисячі гривень в день. Решту водій лишає собі. Тобто в день одна машина заробляю орієнтовно більше 2 тисяч гривень. З цих коштів, окрім плати за маршрут, треба ще обслуговувати та заправляти транспорт. Але це не є офіційними даними.

На маршрутному ринку в рік крутиться більше 3 мільярдів гривень готівки.

Як на перевізників вплинув жорсткий карнтин?

Минулого року локдаун дуже вдарив по маршрутному бізнесу. Нормальні перевізники із технічною базою почали шукати варіанти заробітку, наприклад, возили працівників підприємств, супермаркетів. Це складно, принизливо і, ймовірно, принесло менше грошей, ніж розраховували. Власники маршрутів просто чекали. А от ті, хто на них працював, або змінювали сферу заробітку, лишивши авто, або також шукали можливості працювати перевізником на якусь установу.

Зараз у маршрутників справи йдуть значно краще. Бачив заяви про те, що самі розглядають варіант перерви на час жорсткішого карантину. Отже, вони непогано заробили і можуть дозволити собі перечекати кілька тижнів або уже мають пропозиції підробітку від великих підприємств.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Водії маршруток у Києві відмовилися працювати

Скільки взагалі маршруток в Києві?

Пасажиропотік до карантину у столиці становив більше мільйона людей щодоби. А маршруток виїздило більше тисячі. Такої кількості такого рухомого складу нам не треба. Натомість потребуємо тролейбусів, трамваїв та великих автобусів. Їх нам не вистачає десь півтори тисячі. Цієї кількості достатньо, аби вивести транспортну інфраструктуру Києва на рівень, що близький до європейського. Якщо проблему із першими може вирішити виключно місто, бо це електротранспорт, то на автобуси могли б спокійно перейти приватні перевізники.

Політикам плювати на якість громадського транспорту, вони ним не їздять

Як зробити маршрутний бізнес більш прозорим?

Ми колись розрахували, що на цьому ринку в рік крутиться більше 3 мільярдів гривень готівки. Відповідно це дуже зацікавлює кримінальних авторитетів і правоохоронні органи для "кришування". Це бізнес такого ж роду, що й торгівля наркотиками або зброєю. Тому сфера дуже важка для реформування. Якщо в когось виникне таке бажання, його грошима швидко переконають в протилежному.

Виправити ситуацію можемо знову ж таки регламентом ЄС про громадський транспорт. Він прибере основну корупційну складову - готівку. Чимало маршрутників уже 2-3 роки самі просять міського голову перейти на розрахунок з ними за кілометр пройденого маршруту. Тоді кожну машину обладнають GPS-трекером, а квитки будуть електронними.

Більше того, ми зобов'язалися перед ЄС до 2023 року ввести цей регламент. Але у нас традиційно кінь не валявся. Політикам плювати на якість громадського транспорту, вони ним не користуються. Натомість тягнуть реформи, адже чимало з них зацікавлені в обігу величезних сум тіньової готівки. Боюся, що до 2023-го нічого не зробимо і ЄС знову відтермінує запровадження регламенту.

Якою бачите транспортну мережу Києва за 10 років?

У Міністерстві інфраструктури намалювали гарну картинку майбутнього, мовляв, до 2030 зникнуть маршрутки, а з'являться електробуси і таке інше. Проте із нинішньою ситуацію із громадським транспортом, карантинами і безкоштовним паркуванням здається, що влада навпаки всіляко заохочує українців купувати власне авто. Додатково в багатьох містах Європи планують заборонити з 2025 року рух дизельних машин. Їх продаватимуть у нас за невеликі гроші, що теж стимулюватиме до автомобілізації. Також усе більше людей пересідають на скутери, велосипеди, електросамокати. Зважаючи на це, Україна в 2030-му може нагадувати Азію, де дуже мало громадського транспорту, який переповнений, і багато авто. При цьому рух на дорогах хаотичний.

З суботи, 3 квітня, в 16 київських маршрутних таксі підвищили вартість проїзду. Тепер в них за проїзд доведеться платити по 10 грн. Про подорожчання проїзду стало відомо ще наприкінці березня. Серед причин такого рішення було названо підвищення цін на паливо.

Зараз ви читаєте новину «У Києві має зрости вартість проїзду - експерт». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Голосів: 6740
Голосування Якими правами слід наділити жителів Києва без прописки?
  • Безкоштовною медичною допомогою, можливістю безкоштовного навчання дітей у школах та виховання в дитсадках
  • Голосуванням за муніципальну владу
  • Участю в голосуванні щодо перейменувань вулиць і зелених зон, зведення будівель та споруд
  • Громадяни мають вирішувати долю того населеного пункту, де вони прописані
  • Залишити без змін
  • Свій варіант напишіть у коментарях
Переглянути