Льотчик-винищувач Дмитро Панов у мемуарах згадував, як у квітні 1942 року вперше побачив зблизька грізний "Мессершмітт-109". У бою бачив, і навіть збивав, а просто так — ні. Цей літак заблукав і сів на чужому аеродромі, тому був цілий.
Наші льотчики хотіли на ньому політати й уявити, як почувається в бою противник. Панов пише: "Нам довелося підкласти під крила "Мессера" бочки, накриті подушками, щоб переконатися, що шасі прибираються, тільки коли мотор працює!". Це було незвично, так як і взагалі добра технічна продуманість ворожого літака. Важко уявлялося, що він не потребує зайвого ручного втручання й сам знає, що йому робити. Доки дізналися про це — щось зламали, та так і не змогли політати.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Юрій Гагарін загинув через нехлюйство
"Ме-109" вважається кращим винищувачем Другої світової війни. Творець цього літака Вільгельм Мессершмітт народився 26 червня 1898 року в німецькому місті Франкфурті-на-Майні. Змалку цікавився літакобудуванням. 1917 року вступив до Мюнхенського технічного університету. Там сконструював свої перші планери, а в 1920-х, посварившися з Хартом — головним дизайнером компанії "Байєріше флюґцуґверке", заснував власну компанію. Перші моделі молодого конструктора майже одразу забракували — ними було важко управляти.
1933 року фірму "Мессершмітт Флюґцуґбау" повністю реорганізували на потреби Вермахту. Міністерство оборони замовило Мессершміттові велику партію нових літаків "Бф-108 Тайфун". Це був перший його винищувач. Подальша модифікація — одномісний винищувач, спеціально на замовлення Люфтваффе — називалася "Бф-109", згодом "Ме-109" — за прізвищем конструктора. Той літак прославив Мессершмітта. У боротьбі з конкурентами довелося заручитися підтримкою впливових нацистів. Як-от заступника Гітлера по партії — Рудольфа Гесса. Згодом саме на "мессері" Гесс утече від фюрера до Великої Британії.
Перше бойове хрещення "Ме-109" здобув у 1930-х у небі Іспанії: гітлерівці там допомагали іспанським фашистам воювати з республіканцями. Відтоді Віллі Мессершмітт посів поважне місце в літакобудуванні. Він, як і його літаки, був на вигляд грізним — суворий здоровило двометрового зросту.
На "Мессері" літали багато німецьких асів, серед них Еріх Хартманн. Усього протягом війни випустили 30 573 "Ме-109". Іще був відомим двомоторний "Ме-110". Конструктор, крім того, спроектував першого реактивного літака — "Ме-262". Та в серію він не пішов, бо Гітлер гадав, що виграє війну й так.
Однак грізні "мессери" тоді вже морально застаріли. Той самий Панов згадує історію з 1944 року. Румунія саме перестала бути союзницею Німеччини й перейшла на бік СРСР. Румунський король Михай, який закінчив школу Люфтваффе, сам літав на "мессері" й уважав його кращим у світі. Він хотів довести це новим союзникам і запропонував провести показовий бій свого льотчика з радянським. "Ме-109-Ф" проти "Як-3". Літаки злетіли й за кілька хвилин стало очевидно: у справжньому бою за ці хвилини "мессер" був би кілька разів збитий.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Червоні ікони" - Гагаріна зображували на радянських килимах нарівні з вождями
Після капітуляції рейху Мессершмітт відсидів два роки. Потім працював над кресленнями для енергостанцій, швейних машинок. З'явився навіть автомобіль "Мессершмітт Кр-200 Машіненроллер". Його кабіна нагадувала кабіну винищувача.
Із 1952 року конструктор повернувся до своєї головної справи. Під особистим наглядом Мессершмітта сконструйовано й розпочато серійне виробництво "V-101" — першого німецького літака з вертикальним злетом.
1968 року літакобудівна компанія Мессершмітта об'єдналася з компанією "Б'ольковґруппе". Через рік до них приєднався авіаконцерн "Блом". Під абревіатурою МВВ — від перших букв прізвищ співзасновників — ця корпорація донині конкурує з провідними авіабудівними концернами світу. Мессершмітт був у корпорації почесним головою аж до смерті, яка забрала його 15 вересня 1978 року.
Коментарі
5