У грудні Sotheby's виставить на торги настільну гру 17 століття з бурштину, яка цілком ймовірно належала королю Англії і Шотландії Карлу I (1600 - 1649). За часом вона датується "золотим століттям" бурштинових виробів, які виготовлялися в Кенігсберзі, і виставляється на торги Sotheby's "Європейська скульптура & Предмети мистецтва: від Середніх віків до сучасності в середу", 5 грудня 2012 року з естімейтом ? 300,000-500,000.
Імовірно ця настільна гра належала королю Карлу I, що отримав її від свого батька короля Якова I (1566 - 1625) або від свого старшого брата Генріха Фредеріка Стюарта, принца Уельського (1594 - 1612). Пізніше вона перейшла у власність родини Хескет з Руффорд Холл (Ланкашир й Істон Нестон, Нортгемптоншир). За переказами сім'ї Хескет (записаними в 1855 році), Карл I заповідав цю настільну гру в день своєї страти 30 січня 1649 своєму другу і соратнику єпископу Лондона Вільяму Джаксону. Після, за тими же переказами, вона залишалася в сім'ї Джаксона, а потім в 18 столітті перейшла до Хескетів.
На користь такого аристократичного походження цієї гри свідчить виняткова якість її виконання. Чудове, виконане в класичному стилі рельєфне різьблення, використання світлого бурштину, який просвічує з-під напівпрозорого червоного бурштину - все це типово для кращих зразків подібних виробів з Кенінгсберга. Цей виріб залишається одним з найбільш вишуканих бурштинових творів 17 століття, що дійшли до наших днів.
Бурштин шанувався в європейській культурі ще до його поетичного опису Овідієм в "Mетаморфозах". Одна з найбільш ранніх згадок бурштину зустрічається у Гомера, і те, як він описує його, свідчить про те, що бурштин вважався дорогоцінним матеріалом.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Жиль де Ре був соратником Жанни Д'Арк - справжня історія "Синьої бороди"
Вироби з бурштину зберігалися в багатьох королівських колекціях того часу. Дана настільна гра могла належати майбутньому королю Карлу I або його братові Генріху Фредеріку, Принцу Уельському. На користь цієї версії свідчить напис Zu Gott Allein Die Hoffnung Mein ("Моя єдина надія тільки Бог"), яка перегукується з особистим девізом їхнього діда з боку матері - короля Данії Фрідріха II. Яків I заохочував пристрасть свого старшого сина до настільних ігор, якими потім захопилися і придворні Якова й Карла. Але навряд чи вони були настільки ж віддані Карлу I. Розповідають, що коли в розпал Громадянської війни гонець приніс звістку про зраду короля шотландцями і парламентом, придворні, які грали в шахи, навіть не призупинили свою гру.
Цілком імовірно, що саме ця настільна гра, враховуючи її виняткову якість і рідкість бурштинових виробів в Англії 17 століття, фігурує в описі майна Карла I, зробленого в 1649-51 роках. Все це вказує на те, що автором даного виробу дійсно є знаменитий майстер Георг Шрайбер, що працював за замовленням королівських дворів. Стилістично і за рівнем виконання він дуже близький до єдиної відомої сьогодні підписаної та датованої Шрайбером настільній грі, яка була продана Sotheby's в Лондоні в квітні 1990 року.
Схожість цих двох виробів проглядається і в багатому використанні рельєфно вирізаних алегоричних сцен, жіночих фігур, портретів і бюстів в костюмах тієї епохи в стилі all'antica, в застосуванні срібла і кольорової металевої фольги. Дана настільна гра включає в себе шахову дошку (внизу), дошку для гри "Дев'ять чоловіків Моріса" зверху, ще одну дошку (з двох стулок) для гри в нарди всередині і 28 шашок, теж того часу.
Датування 1607 роком дає підстави вважати цей зразок найбільш раннім з аналогічних виробів Шрайбера і можливо - попередником всіх наступних виробів найвищої якості, що призначалися для королівських осіб. Розкішні бурштинові objets d'art часто виступали якдипломатичні подарунки, і не виключено, що саме в такій ролі це виріб було надіслано в 1607 році серед інших предметів з бурштину курфюрсту Браднебурга Якову I, що правив тоді Пруссією.
Настільна гра виставляється на торги попечителями заповіту другого барона Хескета.
Коментарі