"О, зарплата прийшла!" (ну або пенсія чи соціальні виплати – дивлячись що ви чекаєте) – хоча останнім часом українці нарешті почали приділяти більше уваги кібербезпеці, у тому числі безпеці використання платіжних карток, усе ще багато наших співвітчизників послугу SMS-інформування від банку сприймають виключно як зручний спосіб дізнатися про те, що на рахунок "впали" гроші. Звичайно, банки турбуються про наш комфорт і відправляють sms-ки про зарахування коштів у тому числі і для того, аби ми знали, що у нас є гроші. Але це не єдина і далеко не головна мета SMS-інформування.
Найважливіша функція банківських sms-ок – тримати нас у курсі того, що відбувається з коштами на нашому рахунку, і вчасно попереджати про помилки у проведенні операцій внаслідок технічного збою або про те, що гроші з картки, можливо, перераховані шахраям. Тобто послуга SMS-інформування – це передусім один із дієвих способів захисту грошей на картці і лише потім повідомлення про наявність коштів на рахунку.
Ви отримуєте sms-ки тільки про зарахування? Тоді ви, наприклад, можете легко стати жертвою банкоматних шахраїв, які "спеціалізуються" на кеш-трепінгу – це коли на банкоматному отворі для отримання готівки злодії встановлюють пристрій, який "захоплює" та утримує вашу готівку. Ви прийшли зняти гроші, ввели ПІН-код і замовили певну суму, банкомат відрахував купюри, але нічого так і не видав. Якщо ви не досить уважний і прискіпливий користувач, можете подумати, що стався збій, і піти від банкомату. А за вами до нього підійде шахрай і забере з установленого кеш-трепінгового пристрою ваші гроші. А от коли б у вас було підключене SMS-інформування не лише про зарахування, але й про списання коштів із рахунку, вам би протягом кількох секунд прийшло повідомлення про те, що гроші з картки таки зняті. Це напевно змусило б вас розбиратися, що ж сталося, і, не відходячи від банкомата, телефонувати у банк, а відтак ви не дали б злодію вкрасти ваші кошти і зрештою отримали б свою готівку.
Інша ситуація: ви собі спокійно займаєтеся домашніми справами, в магазин не ходили, в інтернеті нічого не сплачували, як раптом приходить sms-ка, що з рахунку знято стільки-то гривень. Звичайно, є ймовірність якогось технічного збою. Але скоріш за все дані вашої картки якимось чином потрапили до рук шахраїв, і вас намагаються обікрасти. А отже слід негайно заблокувати картку – навіть якщо це операція на 1 гривню і навіть якщо прийшло повідомлення про неуспішну операцію або ви знаєте, що на вашому рахунку немає коштів. Отримали sms про операцію, яку не здійснювали (будь-яку), – одразу блокуйте картку! Це можна зробити, зателефонувавши до контактного центру банку, через інтернет-банкінг, якщо він підключений, або через банкомат. Якщо ви швидко зв'яжетеся з банком, злодії не зможуть украсти всі гроші з рахунку. У деяких випадках (рідко, але все ж таки це трапляється) є навіть шанс повернути вже вкрадені кошти. А якби не була підключена функція SMS-інформування про списання коштів із рахунку, про втрату грошей ви б дізналися тільки, коли б пішли наступного разу до банкомата або десь розраховувалися карткою.
Тут слід зробити важливе уточнення: підключайте функцію SMS-інформування не тільки про успішні, але й про неуспішні операції.
До речі, за даними компанії Visa, завдяки послузі SMS-інформування, більше 90 % клієнтів уникають значних втрат внаслідок злочинних дій карткових шахраїв, вчасно заблокувавши платіжну картку після отримання повідомлення про підозрілу операцію. Погодьтеся, безпека ваших коштів варта того, щоб знайти кілька хвилин і підключити усі види SMS-інформування – і про зарахування, і про зняття коштів; і про успішні операції, і про неуспішні.
Коли ви отримуєте нову картку, ймовірно, у вас уже буде активована послуга SMS-інформування про зарахування коштів – багато банків роблять це автоматично. Але підключати SMS-повідомлення про всі інші операції ви точно повинні самі. Тобто спочатку вам слід з'ясувати, чи передбачене SMS-інформування (і який саме його вид) у пакеті послуг, а потім підключити необхідну послугу. Зробити це можна декількома способами: через банкомат, через систему інтернет-банкінгу, зателефонувавши до контакт-центру вашого банку або звернувшись до відділення. Нагадаємо – замовляйте повідомлення про всі операції по картці, а не лише про зарахування грошей!
І наостанок трохи статистики. Як свідчить соціологічне дослідження рівня обізнаності українців щодо способів захисту від шахрайства у сфері використання платіжних карток, проведене восени 2016 року компанією "Gemius Україна" та Українською міжбанківської асоціацією членів платіжних систем ЄМА серед інтернет-користувачів віком від 14 до 69 років, у яких є банківська картка, 74 % опитаних підключають послугу SMS-інформування про всі операції з використанням картки, щоб захистити свої кошти від шахрайства. Ви не в числі цих 74 %? Негайно виправляйте ситуацію – це збереже і гроші, і нерви.
Коментарі