
Український кіберспорт за останні 10 років перетворився на глобальний бренд завдяки клубу Natus Vincere (NAVI). За словами власника NAVI та компанії розробника комп'ютерних ігор GSC Game World Максима Кріппи в інтерв'ю Forbes., цей клуб стабільно утримує позиції серед світових лідерів. Особливо яскраво виступає команда з Counter-Strike, яка у 2024 році вдруге завоювала титул чемпіона світу і стала командою року за версією HLTV.
Історія українського кіберспорту почалася в кінці 1990-х. Це був час без інтернету, коли гравці фізично збиралися в комп'ютерних клубах. Перші турніри були невеликими й символічними за нагородами, а тренувальні бази знаходилися просто в комп'ютерних клубах.
На початку 2000-х українські гравці вже брали участь у міжнародних змаганнях. У 2009 році команда A-Gaming посіла третє місце на World Cyber Games. Наступним важливим кроком стало поширення інтернету, завдяки якому змагання стали доступними широкому колу учасників. Саме тоді з'явилася перша професійна команда з гравцями на зарплаті, яку підтримувала компанія GSC Game World.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl вже приносить прибутки розробникам
Заснування NAVI у 2009 році стало новим поштовхом для українського кіберспорту. Вже у 2010 році команда NAVI з Counter-Strike виграла три найпрестижніших світових турніри. Наступного року команда NAVI з Dota 2 перемогла на The International, що є аналогом чемпіонату світу.
У 2020 році кіберспорт в Україні офіційно визнали видом спорту. Це сприяло появі освітніх програм, національних чемпіонатів та посиленню медійної уваги до галузі. Утім, головний імпульс для розвитку дали все ж глобальні успіхи українських команд.
За словами Максима Кріппи, нинішні головні виклики для українського кіберспорту пов'язані з війною.
Через воєнні дії команди втратили можливість тренуватись в Україні, зросли витрати на переїзди та логістику.
Але водночас війна привернула до кіберспорту увагу широких кіл громадськості, зробивши його частиною національного гордості. Війна також стимулювала міжнародну солідарність та підтримку українських команд з боку глобальної спільноти. Це дозволило багатьом українським гравцям та клубам не лише продовжити виступати на міжнародних турнірах, а й посилити свою присутність на світовій сцені.

Основні джерела доходів кіберспортивних клубів суттєво змінились за останні роки. Раніше 90% бюджету складали спонсорські контракти. Зараз дохід розподілений між спонсорством, digital goods, партнерствами з лігами та турнірними операторами, а також мерчем. NAVI активно розвиває власну лінійку товарів, які стають популярними не тільки серед фанатів, але й широкого загалу, що додатково зміцнює фінансову стабільність клубу.
Серед найпопулярніших дисциплін в Україні — Counter-Strike, Dota 2 та мобільна гра Brawl Stars. Остання має великий потенціал через молоду аудиторію. NAVI навіть проводили аматорський турнір з Brawl Stars, в якому взяли участь понад 2000 команд. Також зростає популярність дисциплін, таких як Valorant та PUBG, що розширює можливості для залучення нових талантів і спонсорів.
Кіберспорт в Україні вже давно перестав бути андеграундом. Проте для подальшого розвитку йому необхідна системна підтримка держави та українського бізнесу.
Максим Кріппа, який нещодавно очолив Федерацію кіберспорту України (UESF), бачить свою місію у створенні прозорої системи турнірів, розвитку шкільного й університетського кіберспорту, а також соціальних ініціатив для нових аудиторій.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Український стартап-студія Maincast завойовує міжнародний ринок
Глобальна мета українського кіберспорту, за словами Максима Кріппи, — зробити так, щоб прапор України майорів на міжнародних кіберспортивних аренах так само часто, як і на олімпійських стадіонах чи футбольних полях.
Коментарі