"Укрзалізниця" планує протягом квітня цього року здійснити ряд проектів для впровадження прискореного руху поїздів. Серед запланованих заходів - повна модернізація колії та запуск в експлуатацію швидкісних поїздів "Skoda" і "Hyundai".
"Зараз вся проблема - застарілий парк вагонів, що часто не відображено у звітності компанії, - зазначив Олег Іванець, економіст інвестиційної групи "АРТ Капітал". - "Укрзалізниця" вважається найбільшою і найбільш привабливою компанією не тільки в Україні, а й у всій Східній Європі. Її оцінюю більше, ніж "Нафтогаз".
Проте, за його словами, у неї дві проблеми.
"Перша - організаційно-технічна проблема. "Укрзалізниця" - це державна структура, активи якої належать її регіональним підрозділам. Інвестори не дадуть гроші структурі без активів. Тому або у нас буде реформування, і вона стане корпорацією, прямо володіє активами. Або гроші будуть залучатися через регіональні підрозділи. Це перша проблема і вирішується вона просто. Друга проблема — тарифи. Тарифи на перевезення, як і багато інших тарифів в Україні, не покривають збитки. Тут є кілька проблем. Якщо ми говоримо про пасажирські перевезення, то тут тарифи більш-менш ринкові. Їх частка у всіх перевезеннях незначна. Плюс, підвищувати тарифи тут важко, бо це соціальне питання. А він важливий для політиків. Основна проблема тарифів - вантажні перевезення. У чому тут проблема? Занижені вантажні тарифи "Укрзалізниці" вигідні олігархам. За рахунок експлуатації "Укрзалізниці" через занижені тарифи вони можуть робити свій приватний прибуток. Тобто, витрати лягають на плечі всіх платників податків, а прибуток - лише олігархам. Це значна проблема для сьогоднішньої "УЗ", яка заважає модернізації українських залізниць", - розповів експерт.
На думку аналітика, залишається один вихід - залучення приватного капіталу.
"Тут дуже багато ризиків для все сторін - як для державної монополії, так і для приватного інвестора. При слабкій державі дуже складно щось гарантувати: приватним інвесторам - право на прибуток, державному монополістові - право залишатися і державним, і монополістом. Але це єдиний вихід, хоча на цьому напрямку не було проведено серйозної аналітичної роботи", — підсумував Іванець.
Коментарі